• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av Ctek laddare

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Har en Burstner från 2006 med en e-box från Reich med inbyggd laddare.
Efter en massa problem med överhettad box och dålig laddning och nu senast konstaterade jag att batteribanken som installerades förra hösten är förstörd:(, så har jag införskaffat en Ctek D250SA
och en Ctek M25 efter att läst i andra trådar.

Batteriladdaren kopplade jag in på e-boxens uttag för extern laddare och tog bort säkringen för den interna.
Det funkar jättebra, men är osäker på hur jag ska koppla in Dc-Dc laddaren.
Då mina egna kunskaper gällande el är ganska begränsade och jag vet att det finns många kluriga gubbar;) på detta forum så någon kanske kan hjälpa mig.

Ska jag koppla in generator uttaget på Ctek till startbatteriet på e-boxen, och låta kablarna sitta kvar på e-boxen?
eller ska jag dra en ny avsäkrad kabel direkt till startbatteriet?
 

Bilagor

  • burstner elschema .pdf
    35,2 KB · Visningar: 178
  • Skärmklipp ebox.JPG
    Skärmklipp ebox.JPG
    121 KB · Visningar: 172

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har haft samma problem. Koppla bort startbatteriets anslutningar från EBL och anslut dessa till CTEC laddarens anslutningar. Dra nya kablar till din batteribank och solceller och avsäkra. Du kommer att ha kvar alla funktioner från EBL och viss underhållsladdning på startbatteriets. Du måste koppla minus från batteribank o solcell till laddarens minus. Väljer du den den stora laddaren 80 A måste du dra nya kablar från startbatteriet.
Ny kabeldragning kanske inte är nödvändig,det beror på vad som finns idag,jag anser inte heller att ny minus från batteribanken är nödvändig,när det gäller laddning till startbatteriet är det bästa att mäta så du verkligen får underhållsladdning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Finns det någon kunnig som kan komplettera Ruskens ritning i inlägg nr 10 med inkoppling av cteks Smartpass? Funderar på att göra en sådan komplettering och behöver hjälp med kopplingsschema.

Kjell
 

Gottjw

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30993
Medlemskap
2022
Hej,

Sitter och planerar för inkoppling av en Ctek D250SE och en Ctek Smartpass 120 i vår husbil!

Jag har använt Ctek D250S och en Smartpass 120 i min båt och de har fungerat mycket bra!!

Och innan jag börjar så hade det varit bra med lite synpunkter så jag skickar med en skiss hur jag har tänkt mig att koppla ihop det hela och hoppas att få synpunkter från Er.

Observera att jag inte har testa min koppling ännu, jag kommer att installera det hela under mars månad!

På skissen så har jag även med en PSU som jag tänkte ställa in på 17 V och koppla in den parallellt med solpanelerna, den kan ge 20 A. syftet med den är att via D250SE ladda LAB och mata husbilen med ström när solen inte skiner och jag har 230 V anslutning.

EBL har en inbyggd laddare som jag tänkte använda för att ladda startbatteriet och även bidra med ström och spänning via D250SE när startbatteriet är fullt laddat! Jag byter ut laddarens säkringen mot en så kallad säkringstjuv för att slippa göra ingrepp i EBL se skiss för jag vill inte att den inbyggda laddaren skall ställa till det!

Jag skall installera ca 400 W solpaneler men Ctek kan bara ta hand om 300 W men hur ofta har man full uteffekt från solpanelerna och när det är mulet eller skugga är det bra att ha lite extra panel yta!

Målet är att kunna fricampa fritt!!

//Thomas
1611267910408.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skulle välja en separat solcellsregulator och en DCDCladdare, Smartpass anser jag onödig om du inte har en mycket stor batteribank.
Vilken typ av batteri/storlek har du? Jag anser att man gör en så enkel installation som möjligt,men det var inte din fråga.......
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej,

Sitter och planerar för inkoppling av en Ctek D250SE och en Ctek Smartpass 120 i vår husbil!

Jag har använt Ctek D250S och en Smartpass 120 i min båt och de har fungerat mycket bra!!

Och innan jag börjar så hade det varit bra med lite synpunkter så jag skickar med en skiss hur jag har tänkt mig att koppla ihop det hela och hoppas att få synpunkter från Er.

Observera att jag inte har testa min koppling ännu, jag kommer att installera det hela under mars månad!

På skissen så har jag även med en PSU som jag tänkte ställa in på 17 V och koppla in den parallellt med solpanelerna, den kan ge 20 A. syftet med den är att via D250SE ladda LAB och mata husbilen med ström när solen inte skiner och jag har 230 V anslutning.

EBL har en inbyggd laddare som jag tänkte använda för att ladda startbatteriet och även bidra med ström och spänning via D250SE när startbatteriet är fullt laddat! Jag byter ut laddarens säkringen mot en så kallad säkringstjuv för att slippa göra ingrepp i EBL se skiss för jag vill inte att den inbyggda laddaren skall ställa till det!

Jag skall installera ca 400 W solpaneler men Ctek kan bara ta hand om 300 W men hur ofta har man full uteffekt från solpanelerna och när det är mulet eller skugga är det bra att ha lite extra panel yta!

Målet är att kunna fricampa fritt!!

//Thomas
Visa bilaga 204908
Vad är din tanke med att koppla D250 och smartpass via EBL? Varför kopplar du inte in direkt på bodelsbatterierna. Vill förstå hur du tänker.
Tillägg: Kanske missförstod ditt schema. Är det så att du utöver inkoppling på start-/bodelsbatteri gör de med rött markerade inkopplingarna?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,

Sitter och planerar för inkoppling av en Ctek D250SE och en Ctek Smartpass 120 i vår husbil!

Jag har använt Ctek D250S och en Smartpass 120 i min båt och de har fungerat mycket bra!!

Och innan jag börjar så hade det varit bra med lite synpunkter så jag skickar med en skiss hur jag har tänkt mig att koppla ihop det hela och hoppas att få synpunkter från Er.

Observera att jag inte har testa min koppling ännu, jag kommer att installera det hela under mars månad!

På skissen så har jag även med en PSU som jag tänkte ställa in på 17 V och koppla in den parallellt med solpanelerna, den kan ge 20 A. syftet med den är att via D250SE ladda LAB och mata husbilen med ström när solen inte skiner och jag har 230 V anslutning.

EBL har en inbyggd laddare som jag tänkte använda för att ladda startbatteriet och även bidra med ström och spänning via D250SE när startbatteriet är fullt laddat! Jag byter ut laddarens säkringen mot en så kallad säkringstjuv för att slippa göra ingrepp i EBL se skiss för jag vill inte att den inbyggda laddaren skall ställa till det!

Jag skall installera ca 400 W solpaneler men Ctek kan bara ta hand om 300 W men hur ofta har man full uteffekt från solpanelerna och när det är mulet eller skugga är det bra att ha lite extra panel yta!

Målet är att kunna fricampa fritt!!

//Thomas
Visa bilaga 204908
Smartpass kan teoretiskt ge 120A,tål EBL detta,du har en 20A säkring ut från Smartpass
 

Gottjw

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30993
Medlemskap
2022
[
Jag skulle välja en separat solcellsregulator och en DCDCladdare, Smartpass anser jag onödig om du inte har en mycket stor batteribank.
Vilken typ av batteri/storlek har du? Jag anser att man gör en så enkel installation som möjligt,men det var inte din fråga.......
Hej,

jag har idag 100 Ah men skall komplettera med minst 100 Ah kanske 200 Ah. Jag har haft husbilen i fyra år och jag har inget större förtroende för EBLen. Jag har bytt batteri 2 gånger under dessa år :).

Jag har haft Ctek i båten och det har fungerat mycket bra! Jag litar inte på EBLen vad gäller att koppla ner systemet när batteriet har nått kritiska nivåer.

Jag har med Smartpass för att den har en utgång som ger 80 A och som stänger ner när batteri spänningen har nått 11,5 V dessutom så laddas LAB batteriet snabbt via generator via smartpass och som grädde på moset :) så kan smartpass hjälpa startbatteriet om det är dåligt laddat och man har problem att starta! Upp till 120 A om jag minns rätt! Ja det finns många fördelar!

//Thomas
 

Gottjw

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30993
Medlemskap
2022
Vad är din tanke med att koppla D250 och smartpass via EBL? Varför kopplar du inte in direkt på bodelsbatterierna. Vill förstå hur du tänker.
Tillägg: Kanske missförstod ditt schema. Är det så att du utöver inkoppling på start-/bodelsbatteri gör de med rött markerade inkopplingarna?
Vad är din tanke med att koppla D250 och smartpass via EBL? Varför kopplar du inte in direkt på bodelsbatterierna. Vill förstå hur du tänker.
Tillägg: Kanske missförstod ditt schema. Är det så att du utöver inkoppling på start-/bodelsbatteri gör de med rött markerade inkopplingarna?
Yes ! Jag kopplar i princip bort EBL från batterierna och matar EBL ifrån Smartpass utgång som max kan ge 80 A. Man kan inte säga att jag kopplar Ctek via EBL utan jag matar EBL från Ctek systemet!

//Thomas
 

Gottjw

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30993
Medlemskap
2022
Smartpass kan teoretiskt ge 120A,tål EBL detta,du har en 20A säkring ut från Smartpass
Jag har två 20 Amp säkringar och den ena är för att koppla in EBLs laddare på startbatteriet och den andra är för kylskåpet som matas från generatorn när husbilen körs. Logiken för att driva kylskåpet ligger i EBL.

EBL matas via SMartpass utgången som kan ge 80 A och den kopplas in där normalt LAB batteriet är inkopplat och den ingången är avsäkrad till 60 A.

Om man tittar på ritningen så kan man se att LAB + SB batteriet kan mata EBL med 60A + 60A om man dessutom lägger till ingången för solpanelen 15 A och ingången för den extra laddaren 25 A ger detta 160 A :) Jag tvivlar mycket starkt att EBL är konstruerad för detta utan den kommer nog att bli mycket het och brinna upp ops!!

//Thomas
 
Toppen