• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av backkamera

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Har precis köpt en Garmin Camper 760LMT-D navigator och trådlös backkamera BC20.
Den ska anslutas till backlampan för automatisk omkoppling mellan backning och navigering.
Så långt allt väl. Kameran fungerar bra tillsammans med navigatorn när jag testar med extern strömkälla för att simulera backen.
Men hur drar jag kabeln på bästa sätt till baklampan för att göra så liten skada som möjligt i karossen?
Min husbil är en Bürstner T640 Marano - 07, men kabeldragningen görs väl på liknande sätt med andra HB-modeller.

Tackar på förhand för alla tips.

mvh
larsgunnar
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Inkoppling av backkamera

Jag skulle koppla den över en separat strömbrytare så att jag kan ha den i backkamraläge hela tiden då jag håller på och trixar i trånga utrymmen.
Lasse
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling av backkamera

Har precis köpt en Garmin Camper 760LMT-D navigator och trådlös backkamera BC20.
Den ska anslutas till backlampan för automatisk omkoppling mellan backning och navigering.
Så långt allt väl. Kameran fungerar bra tillsammans med navigatorn när jag testar med extern strömkälla för att simulera backen.
Men hur drar jag kabeln på bästa sätt till baklampan för att göra så liten skada som möjligt i karossen?
Min husbil är en Bürstner T640 Marano - 07, men kabeldragningen görs väl på liknande sätt med andra HB-modeller.

Tackar på förhand för alla tips.

mvh
larsgunnar

Hej LarsGunnar.
På min Kabe var det fördragit kabel ända fram till instrumentbrädan. Jag hittade ett bra ställe att sätta kameran på så jag beställde kamera efter det (typ en kamera som sitter originalmonterade på p-bilar). Jag hade också en plan B med kabeldragning under bilen fram till hytten och sedan upp på lämpligt ställe. Jag hjälpte en kompis som har en Solifer och vi drog nya kablar inne i bilen, vi använde en dragfjäder (en som elektrikerna använder för att dra kabel med). Det var knöligt men det gick. Du behöver inte ha en separat strömbrytare för att se kameran kontinuerligt, den funktionen ska finnas på GPS,n.
//Tommy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av backkamera

Jag bytte till Garmin's BT-kamera, i samband med GPS-byte.
Men hade turen att jag kunde använda den gamla kamerans kabel som strömmatning.
Den har jag sen kopplat så att den får spänning vid påslagen tändning.
Bra att kunna använda kameran utan att lägga i backen.
Är för övrigt nöjd med blåtandskameran.

Ett alternativ är att dra kabeln under bilen i skyddande kabelslang.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av backkamera

Varför inte ta strömmen från backlampan?

Eller nummerskyltbelysningen, då kan man ha den som backspegel.
Brukar vara lätt att komma åt, bara skruvad i plasten. Löd kablarna på kabelskorna, linda på vulktape. Lätt att återställa om man skulle vilja det.

Peter :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling av backkamera

Det säljs ju en hel del WiFi-backkameror nu. Vill man koppla till befintlig iOS- eller Androidplatta bör det vara betydligt bättre kommunikation än med en blåtandskamera. Är det någon som testat WiFi-kamera?

:-/<rister
 
F

F.d. 50949

Guest
Sv: Inkoppling av backkamera

Måste säga att jag är smått imponerad av Sändningen/mottagningen i BT enheten för min nya Garmin BC-30 kamera.

Bytte ut USB kabeln till den med mottagare i kabeln. Detta hade jag inte förväntat mig då jag dragit min gamla strömkabel inne i innertaket med ström från innerbelysningen. Det var lite bök men gick att byta...

Sedan skruvade jag loss regskylten bak, klädsamt nog fanns det ett lagom stort hål redan där jag kunde trä genom kamerakabeln.
För att testa sändningen så strömsatte jag kameran via backljusets sockel.

tro på fan att jag hade bild i GPS:en redan när sändaren låg på backen!

kopplade på mig på backljusets kablar med strömtjuvar, pillade in hela sladdpaketet och kamerasändaren innan för plasten på stötfångaren och allt klart utan ett borrhål eller nåt.
OK, kamerafästet behövde två skruv i plasten ovanför regskylten, men det var allt.

Bilden är inte HD kvalitet, men jag ser ju i alla fall bakåt.
 

Bilagor

  • IMG_20160517_201244.jpg
    IMG_20160517_201244.jpg
    3,5 MB · Visningar: 144
  • IMG_20160517_201445.jpg
    IMG_20160517_201445.jpg
    2,8 MB · Visningar: 118

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av backkamera

Det säljs ju en hel del WiFi-backkameror nu. Vill man koppla till befintlig iOS- eller Androidplatta bör det vara betydligt bättre kommunikation än med en blåtandskamera. Är det någon som testat WiFi-kamera?

:-/<rister

Nackdelen kan vara att man måste starta upp ett wifi för att få backkamera, samt alla andra tänkbara wifi-problem, har 2st wifi-kameror hemma som det tar någon sek. att ansluta till med bild, samt eftersläpningen är inte ok, skulle det även vara så som backkamera blive jag tokig/tokigare.

Jag är faktiskt imponerad av Garmin's BT-kamera, var misstänksam att avståndet mellan enheterna skulle bli för stort, dock funkar det mycket bra, dock någon millisekunds eftersläpning, kör faktiskt ofta med backkameran på som "backspegel".
 
Senast ändrad:

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sv: Inkoppling av backkamera

Garmin kör med eget radioprotokoll mellan kamerans sändare och mottagaren vid navigatorn, det är inte BT. Min BC-20 hade hyfsad bild första tiden, långt från skärpan i min personbil, men hyfsad. Nu efter ett år är det mest ett grått töcken till bild, nån som känner igen detta?
Obs att själva kameradelen är samma för BC-20 och BC-30, medan överföringsdelen (mottagardelen) skiljer en del.

Se bifogad bild.
 

Bilagor

  • IMG_7548.JPG
    IMG_7548.JPG
    2,7 MB · Visningar: 30
A

Anyone

Guest
Sv: Inkoppling av backkamera

Hej LarsGunnar.
På min Kabe var det fördragit kabel ända fram till instrumentbrädan. Jag hittade ett bra ställe att sätta kameran på så jag beställde kamera efter det (typ en kamera som sitter originalmonterade på p-bilar). Jag hade också en plan B med kabeldragning under bilen fram till hytten och sedan upp på lämpligt ställe. Jag hjälpte en kompis som har en Solifer och vi drog nya kablar inne i bilen, vi använde en dragfjäder (en som elektrikerna använder för att dra kabel med). Det var knöligt men det gick. Du behöver inte ha en separat strömbrytare för att se kameran kontinuerligt, den funktionen ska finnas på GPS,n.
//Tommy

Var hittade du den fördragna kabeln? Var det en konstantströmkabel eller en videokabel? Vad var det för kamera du monterade? Många frågor.. :)
 
A

Anyone

Guest
Sv: Inkoppling av backkamera

Hej LarsGunnar.
På min Kabe var det fördragit kabel ända fram till instrumentbrädan. Jag hittade ett bra ställe att sätta kameran på så jag beställde kamera efter det (typ en kamera som sitter originalmonterade på p-bilar). Jag hade också en plan B med kabeldragning under bilen fram till hytten och sedan upp på lämpligt ställe. Jag hjälpte en kompis som har en Solifer och vi drog nya kablar inne i bilen, vi använde en dragfjäder (en som elektrikerna använder för att dra kabel med). Det var knöligt men det gick. Du behöver inte ha en separat strömbrytare för att se kameran kontinuerligt, den funktionen ska finnas på GPS,n.
//Tommy

Försöker igen:
Var hittade du den fördragna kabeln i Kabe:n? Var det en konstantströmkabel eller en videokabel som var fördragen? Vad var det för kamera du monterade, har du länk? Många frågor.. :)
 

Affa

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Berg
HBK-Nr
20216
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av backkamera

Har också GPS och kamera av samma sort. Mitt problem är att sändare och mottagare till kameran ej "hittar" varandra. Hur gjorde du ?
Jag har provat med ström via backljuset och även direkt från batteriet.
Enligt installationsanvisningarna ska det finnas en PAIR-knapp på PND-enheten för att man ska kunna "para ihop" de båda enheterna men den knappen saknas.
Någon kamera-app finns ej heller på GPS-en.
Garmin support har inte kunnat hjälpa mig, deras råd är att skicka rubbet till dem för felsökning. det låter väl bra men då är jag även utan GPS under tiden !
 
Toppen