• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

inköp av solcells paneler? förslag på sidor på nätet?

F

F.d. 30254

Guest
Hejsan hejsan!!

Sitter så smått och börjar planera inför lite ombyggnad av mitt solcellspaket som jag har på HB.

Är på jakt efter 1 st solcellspanel ca 120-130w. regulator är redan inköpt men saknar panelen. Har en sedan tidigare på 75w.

tänkte slänga ut en fråga här på detta forum om det är nån som har tips ang sidor på nätet som säljer paneler till bra priser. Kvittar vart i världen...
Tack för hjälpen!
mvh
//jocke//

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: inköp av solcells paneler? förslag på sidor på nätet?

På tillverkarsidan klassas paneler efter tillverkningen i A, B, eller C alt 1, 2, 3. Klass A orkar leverera max angiven ström i ca 8 tim..... :confused:

Hittade en intressant grej! Läs, jämför & begrunda! Observera skillnaden i verkningsgraden (2 x 100W har ingen verkningsgrad!)

Bilagor

• to-be-or-not-to-be.jpg
    to-be-or-not-to-be.jpg
    57,8 KB · Visningar: 27

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hittade en intressant grej! Läs, jämför & begrunda! Observera skillnaden i verkningsgraden (2 x 100W har ingen verkningsgrad!)
------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, nja det är nog lite luddigt skrivet.
Det övre ex. är troligen varje cell för sig själv, det står 100 W i beskrivningen och 200 inne i parentesen, så skillnaden är nog... Lite mer verkningsgrad på den nedre även fast den har lite mindre mått, kontra verkningsgraden på en av de övre. Så de uppgifterna skall multipliceras med två för att få verkningsgraden från båda.
En cell på 100 W som bara skulle ge under 3 A är inte rimligt. Två celler på vardera 100W ger absolut över 10 A. vid bra väder även om de är av en billigare/sämre sort.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 30064

Guest

Hej
Vi har köpt en på 130w o en på 100w och monterat själv på Välkommen till Lego Elektronik. Otroligt snabb leverans, bra service. Beställde en för stor från början, inga problem att returnera och de skickade de nya med vändande post.

MVH
Sylvia & Micke

Toppen