• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

inköp av solcells paneler? förslag på sidor på nätet?

F

F.d. 30254

Guest
Hejsan hejsan!!

Sitter så smått och börjar planera inför lite ombyggnad av mitt solcellspaket som jag har på HB.

Är på jakt efter 1 st solcellspanel ca 120-130w. regulator är redan inköpt men saknar panelen. Har en sedan tidigare på 75w.

tänkte slänga ut en fråga här på detta forum om det är nån som har tips ang sidor på nätet som säljer paneler till bra priser. Kvittar vart i världen...
Tack för hjälpen!
mvh
//jocke//

F

F.d. 30254

Guest
Sv: inköp av solcells paneler? förslag på sidor på nätet?

jo då den har jag sett. Tänkte om de va nån som har köp från typ Kina/japan, direkt import? E-bay eller liknande.
//jocke

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Att köpa enstaka solpaneler direkt lönar sig inte; fraktkostnaden blir för hög. Företagen köper in stora partier och kan på så vis få helt andra kostnader. Jag har köpt en panel från Kina men gör inte om det. För mycket krångel och för dyrt.

Prevent Gmbh har bra priser. Jag vet inte varför dessa prylar måste vara så dyra i Sverige. Girigheten här gör nog att många affärer går svenska handlares näsor förbi!

Jappe

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

[SIZE=+0][SIZE=+0]Solenergi kit med mono comfort 2xSolarmodulen varje 100Wp eller 100Wp poly[/SIZE][/SIZE]

Hittade detta paket hos Prevent som jag blev intresserad av måsta man beställa hela paketet eller går det att välja bort typ regulator som jag redan har?

Min Tyska är lika med 0 så är det någon som känner för att hjälpa mig vad jag ska välja är jag mycket tacksam för det.

Helt andra priser än här hemma.

Mvh Pelle

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

[SIZE=+0][SIZE=+0]Solenergi kit med mono comfort 2xSolarmodulen varje 100Wp eller 100Wp poly[/SIZE][/SIZE]

Hittade detta paket hos Prevent som jag blev intresserad av måsta man beställa hela paketet eller går det att välja bort typ regulator som jag redan har?

Min Tyska är lika med 0 så är det någon som känner för att hjälpa mig vad jag ska välja är jag mycket tacksam för det.

Helt andra priser än här hemma.

Mvh Pelle

Ja det går att plocka ihop ett eget paket. Jag beställde därifrån under våren och valde de delar jag ville ha. Bra pris på allt, även på frakten.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Du kan kika hos denna firma, där har jag köpt några gånger alltid bra priser
Fritidsfynd.se - Solpaneler
Hmm... kollade fritidsfynd.se .. deras 100w monokristallin går ju loss på 1899 kr. Förefaller rätt dyrt tycker jag. Hos preVent kan du köpa motsvarande panel för 665 kr med dagens eurokurs. En prisskillnad på drygt 1200 kr.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

På tillverkarsidan klassas paneler efter tillverkningen i A, B, eller C alt 1, 2, 3. Klass A orkar leverera max angiven ström i ca 8 tim
vid direkt solljus och 80 graders värme, klass B ca 3 timmar och klass C i bara ca 1 timma innan effekten märkbart avtar.
Alla billiga solceller är av klass C eller i bästa fall klass B oavsett vad säljaren påstår.

Detta förvånade mig att läsa hur ska man som konsument veta vad som är prisvärt när
ingen märkning finns eller ska man välja den som är dyrast för att få en a-panel
Jag vet inte någon som vet :confused:

F

F.d. 29910

Guest

På tillverkarsidan klassas paneler efter tillverkningen i A, B, eller C alt 1, 2, 3. Klass A orkar leverera max angiven ström i ca 8 tim
vid direkt solljus och 80 graders värme, klass B ca 3 timmar och klass C i bara ca 1 timma innan effekten märkbart avtar.
Alla billiga solceller är av klass C eller i bästa fall klass B oavsett vad säljaren påstår.

Detta förvånade mig att läsa hur ska man som konsument veta vad som är prisvärt när
ingen märkning finns eller ska man välja den som är dyrast för att få en a-panel
Jag vet inte någon som vet :confused:

Om det är klass: A ska det vara märkt på Panelen!

/Malbeck

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1.023,8 KB · Visningar: 8

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Skulle det betyda att klass B och C inte behöver märkas ?
att märka en klass A panel är ju helt ok kanske viktigare att märka
B och C paneler så man vet vad man får för kvalite och inte bara ett lägre
pris och tror på något fynd
I alla fall bra att veta att det finns olika nivåer av samma märke

F

F.d. 29882

Guest

Hej
I augusti 2013 införde EU en straffskatt (tull) på 65% på
solpaneler från Kina,
MVH//Jocko

Toppen