• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget varmvatten

F

F.d. 25374

Guest
Har lite frågor om varmvattnet i vår Swift Kontiki från -89. När vi köpte den för ett par veckor sedan testade jag att koppla in 220V och dra på varmvattenberedaren. Testade varmvattenkranen efter ett par timmar och jodå, det kom brännhett vatten. Nu för ett par dagar sedan testade jag igen och då händer inget när man drar på kranen. Jag antar att det sitter nån sorts brytare i kranarna eftersom det klickar som en mikroswitch när man drar på? Den klickar men ingen pump startar på varmvattenkranen. Kallvattnet däremot fungerar utmärkt och pumpen surrar igång så fint.

Är det samma pump till varmt och kallt vatten? Dvs att pumpen har två utgångar, en som går genom vvb och en som går direkt till kallvattenslangen? Jag hittar bara en pump som sitter löst monterad lågt bredvid vattentanken och vvb under ett säte. Det är väl vad som kallas en "in-line" pump.

Tillägg: Hur vet man att det är vatten i vvb? Fylls den automatiskt när man häller i vatten i färskvattentanken eller pumpas det in första gången man drar på varmvattenkranen?
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Inget varmvatten

Får du ingen värme på gasdrift eller eldrift? Jag antar att det är el drift...
Kolla säkringen.
Kolla att termostaten är igång. Lyser lampan?

Du vet att varmvattenberedaren är fylld då den pumpar vatten från varmvattenkranen.

I varje kran sitter en liten strömbrytare som aktiveras då du vrider kranen. Pumpen aktiveras och skickar vatten genom rören. (Det finns bara en pump.)
Strömbrytaren är väldigt känslig.
Stäng av vattenpumpen via strömbrytaren eller bryt strömmen. Kräng av vredet till varmvattnet och innanför sitter strömbrytaren. När plastskruven i mitten är i bottenläge kan du slå på strömmen och trycka blecken mot varandra. Pumpen ska nu starta.
Startar den är det en inställning att få packningsskruven i mitten att harmonisera med strömställarblecken. Lite kruxigt men går efter några försök.
Startar inte pumpen får du nog köpa ny kran. kostar cirka 500 kronor.

Lycka till!
 
Toppen