• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget ränteavdrag vid bilköp från privatpersoner.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Såg precis en intressant del av budget proppen.

Detta är när man kommer att FÅ dra av räntan på ett lån.
Notera #1
Sidan 8

Vad jag försår, innebär detta att om man lånar pengar av banken och köper en (hus)bil av en privatperson, har man från 1a januari 2025 inte möjlighet att dra av räntan i deklarationen. (det finns en övergångsregel omnämnd.)

Vad detta gör för privatförsäljning av husbilar är lätt att räkna ut.
Det lär bli strömhopp till förmedlare/firmor.
Tror jag.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Min tolkning: Om man ställer säkerhet för lånet i en fastighet så kan man köpa vad man vill var man vill. Säger inte att det löser problemet i större utsträckning men något för de som har något annat att ställa som säkerhet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Då lär det bli en del administration för att kontrollera om ett banklån använts till avdragsgillt bilköp (firma) eller icke avdragsgillt (privat). Intressant…
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske blir husbilar intressanta som tjänstebil framöver.
Min gamla husbil köptes ny av första ägaren som tjänstebil 1,6milj. 2004, undrar vad förmånsvärdet blev på den? :eek:
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Då lär det bli en del administration för att kontrollera om ett banklån använts till avdragsgillt bilköp (firma) eller icke avdragsgillt (privat). Intressant…
Nej det blir det inte. Ett banklån utan säkerhet kommer inte vara avdragsgillt oavsett om du använder pengarna för att köpa av en bilfirma eller en privatperson. Köper du via firma och firman hjälper till med ett lån med fordonet som säkerhet är det en helt annan sak.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såg precis en intressant del av budget proppen.

Detta är när man kommer att FÅ dra av räntan på ett lån.
Notera #1

Sidan 8

Vad jag försår, innebär detta att om man lånar pengar av banken och köper en (hus)bil av en privatperson, har man från 1a januari 2025 inte möjlighet att dra av räntan i deklarationen. (det finns en övergångsregel omnämnd.)

Vad detta gör för privatförsäljning av husbilar är lätt att räkna ut.
Det lär bli strömhopp till förmedlare/firmor.
Tror jag.
Nja... Det tror jag inte på....
Vi har ju så duktig personal på våra banker, de har ju stor erfarenhet att skriva en sak medan verkligheten är en helt annan.. ;)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nej det blir det inte. Ett banklån utan säkerhet kommer inte vara avdragsgillt oavsett om du använder pengarna för att köpa av en bilfirma eller en privatperson. Köper du via firma och firman hjälper till med ett lån med fordonet som säkerhet är det en helt annan sak.
Då läser du in mer än vad jag gör i texten. Villkoret är att "säljaren och långivaren är näringsidkare". Det kan väl tolkas som att det skulle kunna vara två olika företag, bilfirman och banken. Annars borde det stå "säljaren tillika långivaren".
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi villägare behöver ju ibland genomföra stora renoveringar
Det är ett av undantagen. Lån utan säkerhet som sedan går över som lån med säkerhet/pantbrev. Typ byggkreditiv osv.

Baken = näringsidkare, Husbilshandlare = näringsidkare, där är det inget problem.
Bilen är säkerhet för lånet (#2 i mitt skärmklipp överst), vilket syns i bilregistret. Där syns även ägarens namn, som skall vara samma som den som yrkar ränteavdrag.

Det som inte kommer att funka om man vill dra av räntan är:
Banken lånar ut för köp av bil från privatperson med bilen som säkerhet = inget ränteavdrag.
Detta upplägg erbjuds idag.

Köp samma bil med samma lån från en näringsidkare/handlare = OK med ränteavdrag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.456
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kanske blir husbilar intressanta som tjänstebil framöver.
Min gamla husbil köptes ny av första ägaren som tjänstebil 1,6milj. 2004, undrar vad förmånsvärdet blev på den? :eek:
Jag var lite inne på att ta en liten plåtis som tjänstebil (för att slippa köra hem eller ligga på hotell flera gånger i veckan).
Men det blev asdyrt.
Största delen beroende på malus-skatten som läggs på förmånsvärdet.
Det finns en anledning till att 90% av alla nya elbilar är förmånsbilar....
 
Toppen