• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

inget lyse

F

F.d. 8812

Guest
Hej jag har inget halvljus, bakljus, positionljus eller instumentbelysning men det går att blinka med helljuset. Har kollat alla säkringar som finns och dom är hela.Har ingen halvljus automatik. Rent spontant känns det som det är spaken vid ratten som man sätter på ljuset med som är trasig.Är det någon som har någon ide vad det kan vara.Min husbil är byggd på fiat är års modell 05.Hälsningar Tobbe&Lollo
 
F

F.d. 8812

Guest
Sv: inget lyse

Tydligen ett ovanligt fel eftersom ingen har någon ide' om vad det kan va!!!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: inget lyse

Om du har en voltmätare, så mät i säkringsboxen. Har du inte ström där, så ligger felet innan, och då är det inte spaken. Finns det någon huvudsäkring? Finns en del bilar som har en sådan sittande på kabeln från batteriet, eller från anslutnigen av batterikabeln på startmotorn.
Calle
 
F

F.d. 8812

Guest
Sv: inget lyse

Om du har en voltmätare, så mät i säkringsboxen. Har du inte ström där, så ligger felet innan, och då är det inte spaken. Finns det någon huvudsäkring? Finns en del bilar som har en sådan sittande på kabeln från batteriet, eller från anslutnigen av batterikabeln på startmotorn.
Calle
jo jag har mätt med voltmätare. Jag har ström fram till säkringar o relän det som saknas är minus.Om jag kopplar en extra minus till relät för halvljuset så får jag halvljuset att funka.Men inte bakljus sidoljus instrumenbelysning så det gäller att hitta övriga reläer
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: inget lyse

Hur mycket mer är det som inte fungerar?
Tutan? Radio? Går startmotorn?
Calle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: inget lyse

Tydligen något jordfel. Sånt kan man leta efter hur länge som helst, utan att hitta. Sen kan det "spontanrepareras" av sig självt för att sen när det är som mest olägligt sluta fungera igen. Om du har ohmmätare på ditt mätinstrument, mät mellan alla svarta (minus brukar vara svart) ledningar och karossen, så kanske du hittar felet. Själv har jag aldrig jobbat med något nyare än -93. Det var mycket bättre förr.
Calle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: inget lyse

Det finnes flere steder i et ducato chassi jordningspunkter hvor flere ledninger er koblet til punkter som er skrudd fast. Blir det rust og skitt i ett av disse så får en diverse problemer - meget mulig årsak her.
 
F

F.d. 8812

Guest
Sv: inget lyse

Ska kolla mer i morgon återkommer med mer info
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: inget lyse

Ska kolla mer i morgon återkommer med mer info

Hade ett liknande fel på min gamla bil och då var det elkabeln och främst jordkabeln som hade kommit i kläm från positionsljuset på sidan bak. den kabeln går till bakljusen och den var klämd och därmed varmgång i tråden och slog ut dessa ljus. Oftast har man dragit jorden på vänster sida som kopplas över till höger sida från bakre ljus.
Var ett rent helvet när detta hände fullpackad bil och på väg till Öland bara vända och riva ner på natten allt och klar vid klockan 06:15 och familjen sov i bilen på garageinfarten, det är underbart med vad el kan utsätta oss för.
Håll ut och sök från relä och bakåt, relä antagligen någonstans vid handsfack höger det knäpper vid påslag. Kan inte hjälpa dig mer än så tyvärr.
 
F

F.d. 8812

Guest
Sv: inget lyse

Hej idag så startade jag husbilen o döm om min förvåning så funkade alt ljus. Det var nog regnet i natt.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: inget lyse

Så bra, men problemet kvarstår med all sannolikhet.
Troligtvis kan du hitta jordfelet utvändigt.
Föreslår att du börjar med att kolla av alla utvändiga lämpor och positionsljus.
Någon kan ha läckt in vatten.
V-backen :)
 
Senast ändrad:
P

PAM 97

Guest
Sv: inget lyse

Jag fick fel på allt lyset bak på bilen, på verkstaden i Skellefteå hittade dom jordkabeln som sitter nära gråvattentanken, den var poppnitad istället för dragen med bult och mutter
så nu funkar allt Pelle
 
F

F.d. 8812

Guest
Sv: inget lyse

HEJ igen.Har inte haft tid med husbilen . Vi var tvungna att åka hem i fredags.På grund av att vi har haft inbrott i vårt hus.Men jag får ta tag i problemet i veckan som kommer
 
Toppen