• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Inget går på landström?

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Har en fråga, inget i husbilen går på landströmmen sedan igår, vet inte vad som hänt?
På displayen så ser man att landströmmen är inkopplad, men sedan funkar inga lampor etc?
Om jag sedan slår på bodelsbatterierna då funkar allt.

Har en 03 fiat ducato burstner 747-2
Tack på förhand
 

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
På vår gamla Burstner T-Star funkade inte 220 v en gång första året vi hade den. Det visade sig att nere vid golvet i garderoben satt automatsäkringarna som vi råkat slå ifrån när vi ovarsamt slängt in någonting i garderoben!
 

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Bodelsbatteriet måste alltid vara inkopplat för att allt ska fungera även om du har landström, typ lampor o vattenpump. Dessutom laddas ju både bodelsbatteri och bilbatteri av landströmmen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Huvudbrytaren för 12Volt behöver inte vara tillkopplad om man står hemma för underhållsladdning från 230 VAC.

12V brytaren kan vara inkopplad på olika sätt men detta är en vanlig inkoppling för att avskilja förbrukarna.
Exemplet nedan en NE-laddare.

Laddare Laika brytare.jpg
 
W

Weckman

Guest
Tack, tror vi har en inverter också.
Hur mycket drar det på bodelsbatterierna att köra espressomaskinen?
Själv urkass på räkna ut exakt förbrukning, men skicka lite info om din inverter så finns här på forumet en hel del inbitna medlemmar som självklart hjälper dig.
Jag själv har en inverter på 2500w och 2x95amp AGM batterier inkl solcell på 200w och klarar mig bra.
 
Toppen