Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D 2008.
Det kommer nästintill ingen värme i kupén. Termostat + termostathus är bytt, kylarvätska är bytt, inget läckage, motorn når bra temperatur (mitten på mätaren) och stannar där.
Har haft tanken på att skölja värmeväxlaren, men både slang för inkommande samt utgående är varma. Den för utgående bör tydligen vara kall om värmeväxlaren är igensatt har jag läst/sett på youtube.
Jag hör också luckan öppna/stänga när jag justerar mellan kallt/varmt (det är mekaniskt, ej elektriskt). Så den biten verkar fungera. Kupéfiltret är också nytt. Det blåser bra på alla 4 lägen, men inte varmt...
Så jag vet inte vad som återstår egentligen... kan det vara värt att prova skölja rent värmeväxlaren ialafall, trots att slang för utgående (efter passage i värmeväxlaren) blir väldigt varm den också?
Någon som haft samma problem med annan orsak? Jag tömde ur all luft i systemet efter glykolbyte, men går detta att göra separat för värmeväxlaren också eller dylikt? Finns det någon elektrisk kontakt som måste fungera för varmluft som jag kan kolla?
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D 2008.
Det kommer nästintill ingen värme i kupén. Termostat + termostathus är bytt, kylarvätska är bytt, inget läckage, motorn når bra temperatur (mitten på mätaren) och stannar där.
Har haft tanken på att skölja värmeväxlaren, men både slang för inkommande samt utgående är varma. Den för utgående bör tydligen vara kall om värmeväxlaren är igensatt har jag läst/sett på youtube.
Jag hör också luckan öppna/stänga när jag justerar mellan kallt/varmt (det är mekaniskt, ej elektriskt). Så den biten verkar fungera. Kupéfiltret är också nytt. Det blåser bra på alla 4 lägen, men inte varmt...
Så jag vet inte vad som återstår egentligen... kan det vara värt att prova skölja rent värmeväxlaren ialafall, trots att slang för utgående (efter passage i värmeväxlaren) blir väldigt varm den också?
Någon som haft samma problem med annan orsak? Jag tömde ur all luft i systemet efter glykolbyte, men går detta att göra separat för värmeväxlaren också eller dylikt? Finns det någon elektrisk kontakt som måste fungera för varmluft som jag kan kolla?