• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värmare Ingen värme i kupén

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D 2008.

Det kommer nästintill ingen värme i kupén. Termostat + termostathus är bytt, kylarvätska är bytt, inget läckage, motorn når bra temperatur (mitten på mätaren) och stannar där.

Har haft tanken på att skölja värmeväxlaren, men både slang för inkommande samt utgående är varma. Den för utgående bör tydligen vara kall om värmeväxlaren är igensatt har jag läst/sett på youtube.

Jag hör också luckan öppna/stänga när jag justerar mellan kallt/varmt (det är mekaniskt, ej elektriskt). Så den biten verkar fungera. Kupéfiltret är också nytt. Det blåser bra på alla 4 lägen, men inte varmt...

Så jag vet inte vad som återstår egentligen... kan det vara värt att prova skölja rent värmeväxlaren ialafall, trots att slang för utgående (efter passage i värmeväxlaren) blir väldigt varm den också?

Någon som haft samma problem med annan orsak? Jag tömde ur all luft i systemet efter glykolbyte, men går detta att göra separat för värmeväxlaren också eller dylikt? Finns det någon elektrisk kontakt som måste fungera för varmluft som jag kan kolla?

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej,

Det kommer nästintill ingen värme i kupén. Termostat + termostathus är bytt, kylarvätska är bytt, inget läckage, motorn når bra temperatur (mitten på mätaren) och stannar där.

Har haft tanken på att skölja värmeväxlaren, men både slang för inkommande samt utgående är varma. Den för utgående bör tydligen vara kall om värmeväxlaren är igensatt har jag läst/sett på youtube.

Jag hör också luckan öppna/stänga när jag justerar mellan kallt/varmt (det är mekaniskt, ej elektriskt). Så den biten verkar fungera. Kupéfiltret är också nytt. Det blåser bra på alla 4 lägen, men inte varmt...

Så jag vet inte vad som återstår egentligen... kan det vara värt att prova skölja rent värmeväxlaren ialafall, trots att slang för utgående (efter passage i värmeväxlaren) blir väldigt varm den också?

Någon som haft samma problem med annan orsak? Jag tömde ur all luft i systemet efter glykolbyte, men går detta att göra separat för värmeväxlaren också eller dylikt? Finns det någon elektrisk kontakt som måste fungera för varmluft som jag kan kolla?
Det är nog luft i värmebatteriet som blockerar flödet. Det borde finnas en manuell avluftare som du behöver öppna. Kolla om det kommer ut någon slang eller liknande från torpedväggen.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej,

Kolla på en av slangarna till värmepaketet, det ser ut som en luftningsnippel på en av dom.

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Hej,

Ja det är ju där man avluftare hela systemet. På slangen som går in i värmeväxlaren och detta har jag redan gjort noggrant kommer inga luftbubblor längre...

Nej jag hade inte värme innan den nya termostaten heller.... eller värme har jag alltid haft men snarare ljummet...och den nya termostaten fungerar enl. Tempmätaren. Någon som har fler förslag/liknande erfarenhet då det inte beror på det som nämnts hittils?

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Ställ bilen i kraftig lutning så expanstionskärlet hamnar högst upp öppna alla värmekranar och kör motorn riktigt varm med hög tomgång.
Kan fungera för att få bort eventuell luftficka som håller mot.

Toppen