• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen underhållsladdning av bilbatteriet vid 230V

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0JTD 157hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: RollerTeam
Husbilsmodell: Granduca Garage
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elsystem
Bilen har varit parkerad ett antal veckor hemma. 230V har varit inkopplat hela tiden varför jag hoppas att både bil- och bodelsbatterierna underhållsladdas.
Startade bilen men startmotorn verkade mycket trött.
Kollade på bodelens laddningsindikering. Visar att bodelsbatterierna laddas men bilbatteriet indikerade 2/3-dels kapacitet.
Tror därför att bilbatteriet inte underhållsladdas från 230V-laddaren.

Vad skall jag kolla?
Bilen är 6mån så garantin gäller men det är 20mil till leverantören så kan man kolla något själv vore det bra.

F

F.d. 297

Guest
Hej! Vad tråkigt att det ska börja krångla när bilen är så pass ny. Jag frågade min man här som är på jobbet vad jag kunde svara dig med detta fel du har på bilen.
Den ska hålla underladdning både i bilens battrie samt bodelens battri. Så vi tycker du ska åka in till din försäljare med den och höra vad felet är. Man kan tycka att det är bra om man kan hitta felet själv men eftersom du har garanti kvar. Då sparar du både tid o tålamod att slippa söka själv. Ibland kan man hitta felen lätt och ibland kan det vara svårt. Har du kollat alla säkringar så det inte är någon säkring som har gått? Heller så kan du ringa din försäljare och förklara felet per telefonen så kanske du kan få hjälp via tel. så kanske du kan greja det på egen hand.

Lycka till ny och hoppas du får ordning på det felet du har.

Med vänliga hälsningar från oss

Anita o Risto i Täby;)

F

F.d. 7747

Guest
:yes: Hej Robert !
Jag har en CI Cipro 55 , visserligen en 05:a laddaren som sitter i den laddar bara bodelsbatteriet , skulle tro att en liknande laddare sitter i din bil , det är ju samma tillverkare till dom båda bilarna .
Ta fram instruktionsboken som följde med bilen kolla under kapitlet batteriladdar-batterier där framgår vilken sorts laddare du har .
Hade själv samma problem som du när vi hade nyköpt vår bil skulle starta en vinterdag när bilen stått i ca 3 veckor hade jag inte tillräckligt med kräm för att få igång den .
Är du ändå osäker ring ex.Bengt i Örkelljunga så får du klara besked på en gång .
Lycka till ! :yes:

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Hej Robert.

På min Granduca är det bara bodelens batteri som laddas vid inkopplad 220v. I instruktionsboken för bildelen så står det att både minus och pluskabel skall kopplas bort före laddning. Kan tänka mig att det är anledningen till att man inte kopplat laddaren till bilens batteri. För övrigt kan jag väl säga att jag aldrig kopplat bort bilbatteriets poler på någon bil jag haft vid batteriladdning. Rätt eller fel ?

Kenneth.

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025
Hej Robert,

vi har ju samma husbil o Janne säger att det finns under förarstolen en röd huvud-strömbrytare som vi alltid har på. Därmed underhållsladdas både bodels-och bilbatteriet! Har fungerat bra hela tiden o aldrig haft startproblem.

Lycka till/Lena & Jan

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Nu har jag läst handboken (typiskt, det borde jag gjort från början). På sidan 20 längst ner står det "The starter battery only charges when driving, by means of the motor alternator".
Nu har jag två frågor.

Kan man tillfälligt och vid behov koppla en batteriladdare till "starter battery" utan att koppla bort någon av pol-skorna?

Om jag tar bort någon av pol-skorna, får jag då störningar i form av att någon elektronisk pryl blir nollställd?

PS Tack för att du engagerar dig DS

F

F.d. 7747

Guest
:twitcy:Hej igen !
Jag har laddat startbatteriet vid några tillfällen både på nuvarande husbil men även på den vi hade tidigare .
Har aldrig kopplat bort polskorna , det brukar jag inte göra på personbilar som har trilskats heller .
En modern bil som din med en massa elektronik som står utan ström under en längre tid kan drabbas av en massa störningar .
När du lämnar bilen stående under en längre tid kolla upp så du inte har någon radio , backkamera , gps eller liknande som du kanske tror är avstängda men i själva verket står i stand by läge för då tömmer du batteriet ganska fort .
Har du inget anslutet så klarar sig ett friskt batteri länge .
:yes:Rulla lungt spar bränsle

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025
Kollade nu på bodelens infopanelen hos oss, bilen har stått stilla 14 dagar UTAN 220V anslutning o bilens batteri har full kapacitet, liksom det brukar vara då den står still längre tid. T ex när vi långligger i Spanien är det sällan bilbatteriets kapacitet visar under 2/3. Misstänker att det är något som ej stämmer hos dig.

Skulle inte rek att koppla extern laddning till bilens batteri UTAN att ta av pol-skorna!

Inbillar mig att funktioner som finns i förar display'n nollställs då man frånkopplar pol-skorna på bilens batteri!
Tror det framgår av manualen, men har ej läst det själv någonstans.

Kolla med verkstaden hos BiÖ, tror du får bättre svar där!

Trevlig helg/Lena & Jan

F

F.d. 25038

Guest
Hej ansluter du motorbatteriet med en modern laddare typ c-tek finns ingen anledning å koppla ifrån batteriet anslut laddarn till 220 v sist så kan inget hända det är så mycket som ramlar ur minnet typ radiokoder mm om du lossar batteriekablar;)

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
På vår Hymer ger bilends laddare enbart underhållsladdning av startbatteriet. Det betyder att den laddning som generatorn gett startbatteriet bibehålls när bilen står stilla och 220-volten kopplad men laddningen ökar inte. Det är endast bodelsbatteriet som laddas upp. Jag försökte då att ansluta en Cetek-laddare till startbatteriet men den trodde då att det var till räcklig laddning och gav ingen uppladdning av startbatteriet. Jag var tvungen att koppla bort batteriet för att Ctek-laddaren skulle kunna ladda upp startbatteriet.

EssoJ

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Nu har jag fått svar från BiÖ:

Tyvärr är där ingen laddning till start batteriet från 220v, på Ci / Rollerteam.
Det som måste göras är att koppla in en extern laddning till det batteriet.
Det finns risk för att det drar ur ström på en del bilar, finns mycket elektronik i moderna bilar.

Jag kommer att beställa inmontering av en laddare för bilbatteriet för att undvika framtida problem.

Tack alla för engagemanget i denna fråga.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Kompletterande information:
På frågan om jag kan koppla in en extern laddare utan att ta bort någon polsko fick jag svaret
Du kan koppla in dig på batteriet utan att ta bort något,
Har beställt tid i slutet av oktober för fuktkontroll och vissa garantiarbeten och även inmontering av laddare för startbatteriet. Till dess laddar jag det trötta bilbatteriet emellanåt.

Toppen