• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen tomgång, svag motor

F

F.d. 17062

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Traveller
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Motor
Husbilen startar inte på tomgång, man måste nästan ge full gas.
När den startat måste man ge gas hela tiden, annars lägger den av.
Svårt i korsningar att gasa, koppla och bromsa samtidigt.
När man sedan åker, är den svag och går inte snabbare än 90 i medlut.
Det verkar som den inte får diesel - vad kan det bero på??
Micke.:confused:

F

F.d. 186

Guest
Hej. Är ingen expert men: Har ni bytt bränslefiltret ?? När ni ska tanka, är det vacum i tanken( hörs när man öppnar tanklocket) isåfall kan avluftningen vara igensatt ??

F

F.d. 17062

Guest
Hej!
Jag har inte bytt bränslefilter.
Kan det vara så att bilen inte startar alls pga att bränslefiltret är igensatt, men när man ger gas så startar den. Verkar ju konstigt att den startar överhuvud taget vid problem med filtret??
Kan det ha kommit in luft i bränslesystemet tro, kan man luft en 2,8 idTD?

F

F.d. 17062

Guest
sofun skrev:
Hej!
Jag har inte bytt bränslefilter.
Kan det vara så att bilen inte startar alls pga att bränslefiltret är igensatt, men när man ger gas så startar den. Verkar ju konstigt att den startar överhuvud taget vid problem med filtret??
Kan det ha kommit in luft i bränslesystemet tro, kan man lufta en 2,8 idTD??
Eller är det automatsisk luftning av systemet?

F

F.d. 24284

Guest
Jag är ingen expert men jag skulle nog kolla bränslepumpen. På en disel skall det finnas disel från pump och fram till o med filtret. Skall altså inte kunna åka bakvägen tillbaka i tanken. På en disel finns en returslang för att föra tillbaka disel som inte behövs till tanken. Kolla också om alla spridare är OK. En enda trasig igensatt spridare kan ge det problemet. Slocknar glödarelampan när motorn startat eller lyser den hela tiden? Den styrs av ett tidsrelä. Ryker bilen när du varvar motorn? Du kan få den effekt du har om motorn får förmycket bränsle. Det gör att motorn kvävs. Har du kollat luftfiltret? Motorn får inte tillräckligt med syre och du får fel förbränning. Disselmotorn går ju på tryck d.v.s. blandningen skall självantända under tryck men är blandningen fel(för fet) så får du inte rätt förbränning och en svagare motor trots ökat bränsleförbrukning.

F

F.d. 17062

Guest
Hej!
Glödgarelampan slocknar, ingen annan varningslampa lyser. Luftfiltret är kollat. Problemet dök upp så plötsligt, från att ha gått som en klocka till att lägga av i en korsning, när jag släppte gasen. Sedan dess har problemet kvarstått, tyvärr!

F

F.d. 186

Guest
Hej igen. Om felet uppstod så plötsligt är det nog inte bränslefiltret etc. som jag tipsade om. Som någon annan skrev: kolla
bränslepumpen(alltså den som förser insprutningspumpen med bränsle alt. kolla spridarna. Det bästa är nog att kontakta en verkstad.
Ps.Har du tomgång eller tjuvstannar den när du släpper gasen? Pånyare bilar är gaspedalen elektrisk, allså den styr en motor som öppnar gasspjället. Din bil kanske har wire eller länkage som styr insprutningspumpen,om så kolla så att det inte har hänt nåt där. Du kanske inte

F

F.d. 4879

Guest
Om den är avgasrenad med katalysator så kan det vara den som har rasat och satt sig på tvären inuti. Blir samma resultat som ett igensatt luftfilter. Det man stoppar i sig måste man även få ur sig.. Symptomen låter som det tycker jag.

F

F.d. 4879

Guest
Du kan ju pröva med att lossa katalysatorn först och se om det gör skillnad innan du köper en ny som kostar skjortan och halva garderoben.. Den går inte att laga om den har rasat. Bränslefiltret vet man ju aldrig förräns man har bytt, det skadar aldrig att byta filtret i alla fall.

F

F.d. 17062

Guest
Tack för alla tips!
Jag har nu bytt filter, till att börja med gjorde det ingen skillnad.
Men på väg till verkstaden för mer felsökning, hoppade den igång igen.
Givetvis glad, vände jag bilen och nu går den som en klocka!

Toppen