• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen toatömning vid Vojmåns camping

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
På rastplatskartan som ges ut av Trafikverket finns latrintömning med på kartan hos Vojmåns camping strax norr om Vilhelmina. När vi var där och skulle tömma så frågade värden och hans fru vad vi skulle göra där. Dom förklarade att det var feltryck på kartan men vi fick tömma men det var inte populärt.
Dom får gäster där som äter eller handlar i kiosken och borde vara nöjda med det. Jag tycker att ingen ska besöka den rastplatsen förrän dom ger oss rätt att tömma där! Det ska inte behöva kosta på en rastplats!

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Ingen toatömning vid Vojmåns camping

Jag har tyvärr min karta i bilen. Men om jag kollar på trafikverkets hemsida så är inte Våjmåns rastplats med bland dom som har latrintömning. har Du kartan från 2014 eller är det fel på kartan?
Lasse

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

På rastplatskartan som ges ut av Trafikverket finns latrintömning med på kartan hos Vojmåns camping strax norr om Vilhelmina. När vi var där och skulle tömma så frågade värden och hans fru vad vi skulle göra där. Dom förklarade att det var feltryck på kartan men vi fick tömma men det var inte populärt.
Dom får gäster där som äter eller handlar i kiosken och borde vara nöjda med det. Jag tycker att ingen ska besöka den rastplatsen förrän dom ger oss rätt att tömma där! Det ska inte behöva kosta på en rastplats!

Sprang ut till husbilen och kollade vår Trafikverkets rastplatskarta, som visade sig vara från 2012 och där finns inte möjligheterna att tömma på Vojmåns rastplats.

Den möjligheten fanns inte heller 2013 när vi själva passerade Vojmån och jag pratade med ägaren och hans fru, som förutom har campingplatsen, även mot arvode, ansvarar för Trafikverkets rasplats.

Men.... man berättade för mig att Trafikverket INTE ville betala för kostnaderna för att inkludera tömning på rastplatsen. Något som inte är en billig affär ute i ödemarken.

Skall man då spy galla på campingägaren, för att han inte vill, eller ha råd att ge oss den servicen gratis, eller borde vi inte rikta den eventuella ilskan mot Trafikverket som tydligen har ett tryckfel i sin senaste karta?

Att säga, citat; "Dom får gäster där som äter eller handlar i kiosken och borde vara nöjda med det." Låter nästan som de gamla imperialisterna brukar uttrycka sig, på sin tid....

Men å´andra sidan, i norra Sveriges inland finns faktiskt en utbredd uppfattningen att sydsverige/Stockholm har kolonialiserat norra Sverige. Tagit naturresurserna och inte gett något tillbaka.

Vi kanske skall bekräfta den uppfattningen genom att vi husbilsåkare nu också börjar kräva fri tömning i f.d. Sameland! :twitcy:

P8024116.JPG

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Sprang ut till husbilen och kollade vår Trafikverkets rastplatskarta, som visade sig vara från 2012 och där finns inte möjligheterna att tömma på Vojmåns rastplats.

Den möjligheten fanns inte heller 2013 när vi själva passerade Vojmån och jag pratade med ägaren och hans fru, som förutom har campingplatsen, även mot arvode, ansvarar för Trafikverkets rasplats.

Men.... man berättade för mig att Trafikverket INTE ville betala för kostnaderna för att inkludera tömning på rastplatsen. Något sokom inte är en billig affär ute i ödemarken.

Skall man då spy galla på campingägaren, för att han inte vill, eller ha råd att ge oss den servicen gratis, eller borde vi inte rikta den eventuella ilskan mot Trafikverket som tydligen har ett tryckfel i sin senaste karta?

Att säga, citat; "Dom får gäster där som äter eller handlar i kiosken och borde vara nöjda med det." Låter nästan som de gamla imperialisterna brukar uttrycka sig, på sin tid....

Men å´andra sidan, i norra Sveriges inland finns faktiskt en utbredd uppfattningen att sydsverige/Stockholm har kolonialiserat norra Sverige. Tagit naturresurserna och inte gett något tillbaka.

Vi kanske skall bekräfta den uppfattningen genom att vi husbilsåkare nu också börjar kräva fri tömning i f.d. Sameland! :twitcy:

Visa bilaga 87164

Ok, 2013 fanns ingen prick på rastplatskartan men 2014 finns det! Vem som ansvarar, får betalt osv ligger inte på mitt bord utan jag är ju bara hänvisad till kartan! Vad som f.ö. ingår i hans arvode är en sak mellan Ttafikverket och campingägaren!
Eftersom det är långt mellan tömmeställen i Norrland vill man gärna nyttja de som finns och inte slarva. Tycker nog jag har rätt att få tillbaka en del av den skatt jag ändå betalar! Själv fattar jag inte ironin i tidigare insändare utan ser mig själv som en ambassadör för Norrland och Lappland i synnerhet - har besökt Lappland i ca 40 år och trivs bra här!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Du kan väl inte ställa en småföretagare som ansvarig för ett tryckfel som Trafikverket verkar ha gjort i sin senaste karta, över deras rastplatser.

Att de råkar ha en kiosk, är nog mera en samhällsservice därute i ödemarken och kan knappast motivera att de skall ta kostnaden för att vi skall kunna tömma våra tankar.

Din uppmaning till oss att inte besöka den här rastplatsen är i mina ögon en besynnerlig uppmaning från en som anser sig vara en "Norrlands Ambassadör"!

Nej du, de små turistföretagare som finns i Norrland behöver allt vårt stöd för att få sina företag att gå runt på deras extremt korta säsong!

Om du har rätt till att få något tillbaka på skatten föreslår jag att du tar upp med Skatteverket, eller Trafikverket, en liten campingägare i Vojmån kan nog inte hjälpa dig.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Man kanske t.o.m. kan sträcka sig till att betala några kronor för tömning och vatten, se det som lite sponsoring så att platsen finns kvar nästa gång vi behöver den?! Vi brukar försöka handla i den lokala lanthandeln på platser där vi stannar av samma skäl! :)

Toppen