• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen ström i husbilsdelen

Rosie

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
31827
Medlemskap
2024
Hej vi behöver behöva lite tips och råd. Vi har en 2002 Burstner hus bil. Min sambo har bytt kamrem och multirem innan vi skulle på
Semester. Vi provkörde bilen efter rem bytena och allt fungerade. Ca fyra dagar senare idag när vi skulle iväg på semester så är bilens batteri helt tom. Vi ser att en 50 amp säkring hade gått. Köpte ny och startade den med en startare. Men nu varje gång vi släcker bilen slutar 12 v strömmen i husbilsdelen att fungera. Vet nån varför?? Vore tacksam gör råd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.168
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
50A säkring sitter ofta på startbatteriet för att driva bodelsbatteriet är den hel?vad är spänningen på bodelsbatteriet, detta kanske laddades ur vid det problem ni hade tidigare.
 

Rosie

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
31827
Medlemskap
2024
Lite laddning tar det emot även om det är dåligt, men det ska inte orsaka dom problem du har, när du stänger av motorn stängs strömmen i bodelen helt av det blir svart?
Jo det händer inget fast strömbrytaren är på 12v i panelen. Men nu har vi ställt oss på 230v uttag och nu plötsligt har vi ström i bodelen. Direkt jag drar ut kontakten så slocknar allt igen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.060
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då låter det som bo-batteriet är kört.
Mät spänningen direkt på bobatteriet, finns det >12V så ska inte elblocket bryta, är den lägre kan elblocket bryta spänningen för att inte batteriet ska djupurladdas och bli förstört.
Har du ingen multimeter så skaffa en, ett måste i en husbil. Finns billiga på t.ex. Biltema.
 

Rosie

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
31827
Medlemskap
2024
Lite laddning tar det emot även om det är dåligt, men det ska inte orsaka dom problem du har, när du stänger av motorn stängs strömmen i bodelen helt av det blir svart?
Nu hittade vi att plussen på bilbatteriet var löst, när vi skulle montera in ett nytt batteri. Så där var ett fel. Men den hade vi inte ens rört i innan heller. Men bordelens 12v funkar fortfarande inte. Bodens batteriet är okej. Vi fick låna en testare. Men ingen 12 v ändå
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.417
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är 99,9% säkert att det är bodelsbatteriet som är helt kört, detta eftersom det funkar när generatorn laddar alternativt batteriladdaren är på. Hade säkringen till bilbatteriet varit sönder hade det inte fungerat när generatorn laddar heller.
 
Toppen