• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen spänning till vattenpumpen

M

MatsFo

Guest
Hej,

Häromdagen fick jag lov att koppla ur ena bodelsbatteriet på min Frankia 840 -09. Efter det fungerade inte vattenpumpen, men det kan ju vara en slump att den slutade fungera då.

Jag har nyligen köpt den och är inte helt klar över alla kopplingar så jag stoppade tillbaka batteriet men det fungerade inte ändå. Jag kollade så det inte var några kablar som var lösa och kollade så att säkringen "Pumpe" var hel på EBLn, vilket den var.
Jag mätte också och det fanns ingen spänning fram till tryckströmbrytaren.

Det är svårt att följa kablarna hela vägen mellan EBLn och pumpen men vad jag kan se är allting normalt.
Jag har för mig att jag hörde ett "klick" innan pumpen gick igång förut men det hörs i så fall ingenting nu, det är helt ljudlöst när jag öppnar en kran och ingenting händer.

Någon som har några tips om fortsatt felsökning? Jag är ute och åker sedan flera veckor tillbaka och det är lite bökigt att vara utan vattenpump.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ingen spänning till vattenpumpen

koppla en 1,5 kvadrat till en pluspol och testa med den direkt på pumpen. funkar det testa, mot kontakten så ser du hur långt du har ström.

Detta med reservation till ev. elektronik, men det var så man gjorde förr.

lycka till.

/M

PS. kanske enklare med ett mätinstrument...

Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: Ingen spänning till vattenpumpen

Hej,

Jag hade satt markeringen av tråden så att jag skulle få "omedelbart epostmeddelande" så fort någon svarade och det brukar fungera. Men denna gång fungerade det inte och jag såg inte förrän nu när jag gick in på forumet att jag fått svar.
Och det gjorde att vi förlorade massor av timmar på att felsöka. Det var jord-kabeln som inte fungerade upptäckte vi när vi kollade men vi hittade inget brott på kabeln.

Till slut upptäckte vi själva det rätta svaret, att displayen till EBLn används för att sätta på och stänga av vattenpumpen och att den då hade stängts av när vi tog ur batteriet! Precis som Gunillas Kenth redan 11 minuter efter min fråga hade svarat!

En sak har jag lärt mig i alla fall, att gå in och kolla på forumet för säkerhets skull.

Tack för alla svar.

Toppen