Knut
FD HBK Medlem
Norge har og benyttet endel mobile vektkontroller, men det ble for stor skade på vektene så nå skjer mesteparten av vektkontrollene på permanente vekter.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Du läsa vad axeltrycken är i ditt registreringsbevis
Hej ! Här tror jag att du har en poäng iallafall beträffande Sverige. Jag är ganska övertygad att det blir knepigt att hälla någon ansvarig för bristande kunskaper inom ett område som inte ingick i utbildningen jag är inte säker men jag tror, att med en kunnig jurist vid min sida skulle det bli svårt att bötfälla mig för överlast alternativt fellast (överskridet axeltryck).
Överlastade semesterbilar har väl för övrigt alltid förekommit på våra vägar. Fullastade Amazon kombi med last både på tak och i cupe' med stänkskydden släpande i asfalten var en vanlig syn på sextio och sjuttiotalen. Vem sjutton behöver släpa med sig flera hundra liter vatten? jag tömmer vatten vid avfärd och fyller vid behov trots att jag har långt kvar till överlast. Det var i ett försök att göra mig lite lustig över alla måsteprylar som vissa anser nödvändiga, som jag föreslog att en liten grävmaskin skulle vara bra. Men jag inser nu att man inte skall skoja om så allvarliga saker. Flåt. Vi Svenskar skall ju vara förebilder för alla och då gäller det ju att vara seriös.
BBa
Det står på en plåt eller dekal i motorrummet. Totalvikt, axel 1, axel 2.
Har inte alla de ???En liten grävmaskin skulle väl också vara bra att ha med?
Om det var mig du frågade, är detta svaret:Varför i Herrans namn behöver du och 320 liter vatten och 300 liter diesel i norra Skandinavien?
Inför den nu avslutade husbils-trippen körde vi in och kontrollvägde hela ekipaget. Det visade sig att vi hade 460 kg tillgodo. Då var bilen lastad med mat, dryck och kläder för en vecka. Dessutom två olätta personer i den. Vatten- och dieseltankar var fyllda. Vi har 1270 kg lastvikt enl. registreringsbeviset. Det här visar hur bra det är med en väl tilltagen lastvikt. Ingen oro för överlass.
.... Och skulle jag göra det, och ha övervikt, ja då tar jag böterna och reser vidate med glatt humör.
Det finns väl ingen vettig människa som lastar mer är 50% överlast? Och det man "bunkrar i Burg" är ingenting som ingår det som jag kallar campingutrustning.
Det finns väl ingen vettig människa som lastar mer är 50% överlast? Och det man "bunkrar i Burg" är ingenting som ingår det som jag kallar campingutrustning.