Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Är det någon här som åkt fast för överlast? Vad blev isf böterna? Överlastavgift? Får man inte lite rabatt som vid fortkörning? Undrar om te.x 100 kilo övervikt är så farligt egentligen?
Samma här U&M, inte mycket som skiljer, kanske motordriven markis (? x-tra kg), Truma diesel+el (inga flaskor), 18 liter/kg AdBlue, 2 solceller varav en rörlig (? x-tra kg) och keramik toa (? x-tra kg) med macerator (? x-tra kg) och elektrisk tömning "restvatten" (kanske 1 kg)... Jag testar nu att köra med "bara" reservdäck UTAN fälg sen får vi göra en utvärdering till våren.6 meters plåtis 3500 kg. ...Det blir till att minska på färskvattnet..... ;-)
Jag behöver MC scootern i garaget för att ha marginal (liten) på axellast.
Helintegrerade bilar, oavsett chassi, har problem med framaxellast.
(finns säker något undantag)
Med den tunga rutan och oftast en säng över förarplats framför framaxel blir det besvärligt.
Det var samma sak i vår tidigare NB flair/Iveco 6 ton.
Avvakta och se om du klarar dig med det lastutrymmet du har nu är mitt råd. Bara en sån sak som besiktning blir dubbelt så dyrt med en tyngre bil, åtminstone här i mina trakter.Då får jag väl väga upp den då
En liten grävmaskin skulle väl också vara bra att ha med?
När husbilsvikter nu diskuteras,
Glöm inte bort axelvikter.
Det är lätt att få ett fordon fellastat med rymliga garage m.m.
Lastkunkap ingick när jag tog mina högre behörigheter, men jag tvivlar på att denna kunskap finns hos alla som åker husbil på bara B behörighet.
Det finns exempel på husbilsägare som vägt upp sin bil och trodde de kunde lasta mer i garaget, men den ökade lastförmågan fanns inte på berörd axel.
Säkerligen! ...då kan det hända att "den enes (broarnas) död, den andres (rederiernas) bröd"?...Frågan är när det kommer till Sverige Typ vid Öresundsbron borde ju en sådan skapa en hel del oro hos många.
Vi passerade en sådan viktstation vid en bro över Rehn vid Köln för några år sedan där det var max 3.5 ton och efter bron stod det säkert 10 större husbilar som stoppats. Det förekommer tydligen endel sådana stationer i Tyskland.När jag körde hem från Portugal i våras så hade man vid Rheinbrygge utanför Duisburg i Tyskland satt upp en portabel viktstation som alla fordon var tvungna att köra igenom. Givetvis stauskapande men det var första gången jag såg att sådana fanns. Frågan är när det kommer till Sverige Typ vid Öresundsbron borde ju en sådan skapa en hel del oro hos många.