• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Ingen kyla på gasol, men 220v.

Status
Stängd för vidare inlägg.

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
257
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Finns många trådar om detta redan, men har gått bet ändå.
Mitt kylskåp Dometic RMDT 6505 kyler ej på gas. Funkar på 220v. Okänt på 12v.
Jag har sotat flera gånger upp så långt jag når (ca 30 cm upp) och även blåst rent brännaren.
Har som jag tycker - fin låga som borde räcka. Går upp i skorsten en bit.
Tyvärr hjälper inte detta.
Finns något jag missat att kolla?
Tänder som den ska också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När min Dometic kyl/frys slutade kyla så demonterade jag brännaren och tog isär den samt rengjorde alla delar, speciellt strypbrickan, efter det går kylen perfekt, sotade aldrig brännar-röret, sotar det har man problemet i brännaren.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
257
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
När min Dometic kyl/frys slutade kyla så demonterade jag brännaren och tog isär den samt rengjorde alla delar, speciellt strypbrickan, efter det går kylen perfekt, sotade aldrig brännar-röret, sotar det har man problemet i brännaren.
Som jag skrev tidigare är detta gjort. Och har fin låga - men annat fel är det... Frågan var vad???
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som jag skrev tidigare är detta gjort. Och har fin låga - men annat fel är det... Frågan var vad???
Har du kört den tillräckligt länge på gas, det tar ju ett tag innan det blir kyla? Eftersom det är samma kylsystem som på 230/12V och det bara är värmekällan som skiljer, måste det ju annars vara något fel på gasdelen, med förmodligen för liten låga. Förresten, står bilen rakt?
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
257
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Har du kört den tillräckligt länge på gas, det tar ju ett tag innan det blir kyla? Eftersom det är samma kylsystem som på 230/12V och det bara är värmekällan som skiljer, måste det ju annars vara något fel på gasdelen, med förmodligen för liten låga. Förresten, står bilen rakt?
Ja, bilen står vågrät.
Och har jag haft ström på, så kylskåpet är kallt, och växlar till gas - så blir kylen bara varmare och varmare.
Efter sista rengöringen av brännaren (gjort flera gånger) så lät jag kylen stå över natten. Minst 12 timmar. Utan att det blev kallare alls.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja, bilen står vågrät.
Och har jag haft ström på, så kylskåpet är kallt, och växlar till gas - så blir kylen bara varmare och varmare.
Efter sista rengöringen av brännaren (gjort flera gånger) så lät jag kylen stå över natten. Minst 12 timmar. Utan att det blev kallare alls.
Har du tagit loss spiralen som sitter i skorstenen. Den hänger i en tråd på ovansidan av skorstenen. Dysan i brännaren kan behöva rengöras. För att komma åt den behöver man ta loss brännaren. Den sitter mellan kopplingen och brännaren. Man ska inte peta med något föremål i dysan.
Hur ser myggnäten ut på luckorna på utsidan av bilen. Dom kan vara igensatta.
Då finns en viss risk att det blir för varmt bakom kylen om det är varmt ute. Kondensorn får inte bli för varm. Gasdriften genererar mycket mer värme än 12V och 230V drift.
Du kan testa att skruva upp temperaturen i kylskåpet vid gasdrift. Att inte köra på högsta effekt.

Hur fungerar de andra gasinstallationerna. Regulatorn vid gasflaskorna har kanske gjort sitt.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
257
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Har du tagit loss spiralen som sitter i skorstenen. Den hänger i en tråd på ovansidan av skorstenen. Dysan i brännaren kan behöva rengöras. För att komma åt den behöver man ta loss brännaren. Den sitter mellan kopplingen och brännaren. Man ska inte peta med något föremål i dysan.
Hur ser myggnäten ut på luckorna på utsidan av bilen. Dom kan vara igensatta.
Då finns en viss risk att det blir för varmt bakom kylen om det är varmt ute. Kondensorn får inte bli för varm. Gasdriften genererar mycket mer värme än 12V och 230V drift.
Du kan testa att skruva upp temperaturen i kylskåpet vid gasdrift. Att inte köra på högsta effekt.

Hur fungerar de andra gasinstallationerna. Regulatorn vid gasflaskorna har kanske gjort sitt.
Har inte testat köra på lägre effekt än max. Får testa det.
Galler är rena och fina.
På min bil sitter en termostatstyrd fläkt för att ta bort överskottsvärme.
När det gäller spiralen är den väldigt svår att komma åt tyvärr. Långt ner från övre lucka (och nås ej från nedre) och kanske måste skåpet ut för att fixa det.
När det gäller dysan menar du den mellan gasutblåset och gallerna på brännaren? Om det är det du menar så är den redan rengjord.
Och som jag skrev tidigare...Har en bra låga från brännaren. Är därför jag undrar om det är något jag missat.
Ska göra ett försök med spiralen... Tack.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det sitter en strypbricka inuti brännaren.
Det är ett väldigt litet hål i brickan som kan få restriktioner ifall man inte har gasolfilter efter flaskorna. Den strypbrickan kan behöva demonteras och rengöras, avfettning/rostlösare och trätandpetare funkar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Som Herbet skriver verkar skåpen inte gilla mer än 3/4 av max på vredet vid gasoldrift. Hur gammalt är ditt skåp? Har du styrboxar med kretskort? Då kan dessa skapa konstiga fel.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
257
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Som Herbet skriver verkar skåpen inte gilla mer än 3/4 av max på vredet vid gasoldrift. Hur gammalt är ditt skåp? Har du styrboxar med kretskort? Då kan dessa skapa konstiga fel.
Skåpet är från - 17. Kanske byggd före, men kretsar finns det nog.... Dock inget jag kan fixa - får nog söka hjälp om jag inte kommer vidare med tipsen ovan.
Återkommer hur det går.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Alla tre system, (12 V 230 V och gas) gör en sak, värmer kylmediat i kokaren.
Lågan skall vara uppemot 4 - 5 cm i den handbok till mitt äldre kylskåp.
Försök hitta en servicehandbok till kylskåpet.

Genom att man värme köldmediat förångas det.
Processen är långt ifrån linjär, så är lågan bara lite för liten, eller för stor blir det ingen kyla.
Både 12 V och 230 V har en effekt på omkring 100 - 150 W
Ovanför kokaren finns ett avgasrör som mynnar ut i övre gallrets högra del, där drar det varmt , det skall vara varmt vid alla tre matningsalternativen.

Dysan, eller den lilla brickan med hål, munstycket, finns i många storlekar, det skall finnas ett nummer på den lilla brickan.
Det måste var rätt storlek, dvs rätt nummer.
Men är den aldrig utbytt, och kylen tidigare funkar med gas bör den ju vara rätt.
Se till att anteckna numret ifall du måste skaffa en ny någon gång. Den är lätt att tappa bort......

Roysan
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
257
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Tackar för alla svar /inlägg.
De flesta (alla tror jag) hade rätt..
Och hade kunnat lösa saken om jag rengjort rätt från början.
Idag löste jag dock problemet med att köpa en helt ny brännare.
Lade dessutom en slant på ett gas-filter för att undvika framtida problem.
Så testet ikväll visade +4 c i kylen.
Som grädde på moset gick bilen igenom besiktningen utan anmärkning.
En bra dag - även om det inte blev billigt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen