• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen Krokodil i Borås i morgon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Hej !

Många av oss tågidkare har ju glatt oss åt att se det klassiska loket "Krokodilen" från Schweiz i Borås under söndagseftermiddagen. Säkerligen en del från Husbilsklubben. Nu blev det inte så p.g.a. att loket gick sönder under resan till Sverige. Just nu står det i Berlin för att repareras. Den senaste bullentinen lyder enlig nedan
Mvh Tommy F

"Då har det precis bestämts att Krokodilen kommer att transporteras via Danmark. Detta tack vare ett otroligt fint erbjudande från Hector Rail som tillsammans med Danmarks Jernbanemuseum och Veterantog Vest som fixat detta. Ett väldigt och från hjärtat stort tack!

Krokodilen kommer alltså på vägen upp till Sverige INTE gå via tågfärjan från Polen till Ystad, utan den kommer i början av nästa vecka att dras i transport från Berlin till Padborg av Railadventure, för att sedan dras av Hector Rail genom Danmark till Malmö. Där tar vi över och drar loket genom Sverige till Stockholm.

Nu håller vi också tummarna för att montage och inskavning av lager samt provkörning i Berlin gör att loket håller hela vägen. Lagren har kommit och är nu under bearbetning."

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Ingen Krokodil i Borås i morgon!

Titta vad jag hittade när jag letade efter F-60 runt Cottbus. Men just i Borås finns det ju andra lok att titta på Startsida / Home

Bilagor

• Krokodillok jippy 119.jpg
    Krokodillok jippy 119.jpg
    3,3 MB · Visningar: 15

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Visst blir man överraskad över de bilder som kan dyka upp. Både på "krokodiler" och annat. Inte minst när man hittar sina gamla affischer som trycktes i samband med att vår förening (Banan för framtiden) döpte Götalandsbanan. Denna affisch är c:a 30 år gammal. Då fanns inget som hette Svealandsbanan. Den är i trafik sedan många år. Jag väntar fortfarande på "vår" järnväg.

Nåja, nu är det krokodilen som gäller...

Den senaste bullentinen följer enligt nedan
Mvh Tommy F

Krokodilnytt söndag kväll (Allmänt)

6 september 2015, 22:47:10

Arbetet med Krodkodilens lager har idag gjorts klart och imorgon kl 0600 börjar montaget av loket. Planen är sedan att loket imorgon kväll ska rulla iväg mot Padborg. Nu hoppas vi att det blir en tidtabell/körplan som funkar genom Tyskland, så det stämmer med Danmark och sedan till Sverige. På Sveriges Järnvägsmuseums Facebook finns det bilder.

Bilagor

• IMG_1237.JPG
    IMG_1237.JPG
    1,7 MB · Visningar: 4

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025

Men väl vid Horndal igår!! Under frukosten vid sjön Rossnen kom på andra sidan sjön Krokodilen med några vagnar i riktning mot Fors! Tyvärr var vi inte beredda med kameran! Tio minuter senare kom ytterligare ett tågsett med ett grått lok först samt efter vagnarna ett litet växellok! Härligt!
I morgon kommer loket till Stockholms central!Kommer att vara där med kameran!
ORVAR
PS Har kvar Märklinkatalogen med Krokodilen i. Mycket nostalgiskt! DS

H

hianders

Guest

Hasse var till Krylbo sönd fm och det var så mycket folk där som ville beskåda underverket.

Man kan se färdvägen neråt om man söker på Krokodilen. Jag vet att sonen skall åka t stationen i Norrköping tisdag kväll.

Inger

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Hello!

Krokodilen stannade i Nässjö tisdagen 10/9. Frågan om någon ville komma in i förarhyttan behövdes bara ställas en gång!

Mvh Tommy F

Bilagor

• tomostyr.jpg
    tomostyr.jpg
    655,4 KB · Visningar: 7
F

F.d. 55554

Guest

Det blir till ett besök på Biileberga station på onsdag em. :yes:
Kanske man kan ta någon bra bilder eller filma.

Jojje

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Jag såg den i Uppsala i lördags när den passerade, fick den på film t.o.m :D Den hejjade (tutade) till mig dessutom *L*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen