• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen husbilsfråga - vad är detta?

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022
Hej!
Har märkt att man kan få svar på det mesta med hjälp av HBK:s medlemmar så vi tar oss friheten att fråga vad detta kan vara, se bifogad bild. Vi hittade idag ett tiotal sådana larver(?) på en av våra vinrankor i växthuset. Längd 8-10 cm, tjocklek som ett lillfinger ungefär.
Kan någon tala om för oss vad det är, vi har aldrig sett något sådant tidigare.

Hälsningar Gunni och Kalle

Bilagor

• IMG_0193.jpg
    IMG_0193.jpg
    714,5 KB · Visningar: 22
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Ingen husbilsfråga - vad är detta?

ta ett stort kar tex ett gammalt akvarium, fyll sedan hälften med trädgårdjord lägg sedan ner några larver och lite löv av det slaget som man hittade larverna vid.

Lägg en glas skiva över och ställ karet i tex garaget och byt ut växterna mot nya när dom är uppätna

när larven är färdig då gräver den ner sig i jorden och kommer upp fram på vårkanten som en svärmare, kul att se vad det blev men man får ha uppsikt då så man kan släppa ut dom friheten.
:)

F

F.d. 4018

Guest

Hej,
Jag tar mig friheten att haka på frågeställningen. För några veckor sedan hittade jag den här lille gynnaren klättrande på mitt bakdäck. Den är i verkligheten ca 30 mm lång. Vad kan det vara?

Bilagor

• Sommaren 2010 102.jpg
    Sommaren 2010 102.jpg
    729,1 KB · Visningar: 5

vitaby

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021

Hej!
Tror att det kan vara en Ligustersvärmare. Men de har en vacker ljusgrön färg.
Karin i Vitaby

F

F.d. 18493

Guest

Lönnaftonfly eller Acronicta aceris på latin.
Det en larv till ett nattfly, en grupp nattfjärilar där de flesta är tecknade i grått, vitt och svart. Men deras larver kan ha jättefina färger. Acronicta aceris lönnaftonfly är ganska vanlig i södra halvan av Sverige. En grå fjäril med en dekorativ larv som mest lever på lönn och hästkastanj.
:)

Bilagor

• Sommaren%202010%20102.jpg
    Sommaren%202010%20102.jpg
    55,2 KB · Visningar: 234
Senast redigerad av en moderator:
Toppen