• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen el i husbilen- vad är felet?!?

CGF089

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
34125
Medlemskap
2024
Hej alla! Har en Mc Louis Nevis -18. Fick häromdagen strömavbrott hemma i huset. Husbilen stod inkopplad via elkabel som vanligt när den står hemma (för att ”mjölken” ska hålla sig kall i kylskåpet…). Efter någon timme kom strömmen åter i huset- allt frid o fröjd trodde jag!
Tyvärr resulterade strömavbrottet i att husbilen nu inte längre tar emot el via strömkabeln. Ingen strömkontakt lyser på displayen ovanför bodelsdörren o kylskåpet funkar nu bara på gasol. Har kollat säkringen att den inte gått (sitter på baksidan av eldonet i väggen). Någon medlem som har en idé om vad som kan vara fel och hur man ska åtgärda?
Husbilshälsningar
C-G
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara att jordfelsbrytaren till uttaget har löst ut i huset. Det finns JFB som har nollspänningsutlösnng. Då måste man återställa manuellt.
 

CGF089

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
34125
Medlemskap
2024
Hej och tack till alla som svarat med tips och goda råd! Tänkte nu berätta var felet var. Visade sig (tack vare en granne som är elektriker) att jag hade en dålig el-anslutning in till husbilen. Detta på grund av ärg (inte mkt men tydligen tillräckligt) i kontakten mellan CEE- och förlängningssladden. Jag brukar inte ha något väderskydd över skarvkontakten för att hålla fukten ute men det kommer jag ha i fortsättningen!
Kan lägga till att mätpennan som indikerade att jag hade hade ström in till husbilen nu kommer att kasseras till förmån för ett verktyg där jag kan mäta upp både ”nollan” o ”fas”. En lätt rengöring av kontakterna löste problemet- nu är ström in i bilen igen
Hälsn/C-G
 
Toppen