• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen el i bodel underunder körning

F

F.d. 18732

Guest
Hej,
Jag har en Kon-Tiki Swift - 00 (Fiat Ducato).
Har problem med att elen till bodelen försvinner så fort man vrider runt tändningen och startar motorn.
Elen kommer tillbaka så fort man stänger av motorn igen.

Är det någon som känner igen det här?
Ska det vara så?
Om JA, går det att koppla om?

Mvh Alex

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Ingen el i bodel underunder körning

Har du något separat bodelsbatteri? Om inte, ja, då är det normalt (för att ha så mycket ström som möjligt till startmotorn).

Edit: menar du att det inte funkar när motorn är igång? I så fall är det fel, det brukar bara vara bortkopplat så länge startmotorn går, och komma tillbaka så fort du släpper nyckeln och motorn har startat.

F

F.d. 18732

Guest

Tack för svar kenjon!
Jodå, jag har separat startbatteri och bodelsbatteri.
När motorn är igång så finns det ingen ström i bodelen. Precis som om det skulle va nått säkerhetstänk bakom det hela för att man inte ska kunna gå runt och tända lampor eller använda vatten under körning?
Men så ska det väl inte vara?

F

F.d. 25666

Guest

På våran 97a har vi el helatiden, vi har en knapp som man kan välja mellan bodels batterier eller bil batterier eller helt avstängt.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Normalt är bodels- och startbatterierna med tillhörande elkretsar helt skilda från varann. Men när generatorn snurrar kopplas de ihop med ett relä vars spole är kopplad till D+ på generatorn.
Kan det vara så att tidigare ägare bytt detta relä mot ett med växlande kontakt och kopplat bodelsförbrukarna över kontakten sopm ger kontakt med bodelsbatteriet bara när motorn är av? En vild gissning bara men i såfall koppla tillbaka bodelsförbrukarna direkt till bodelsbatteriet.
// Göte J

Toppen