• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen domkraft med nya bilen

F

F.d. 53065

Guest
Är det några fler som hämtat en ny bil (Adria S 670 SL) och funnit att det inte medföljde en domkraft och hylsa för hjulmuttrarna.
Jag påtalade det strax efter att vi hämtat bilen och fick svaret att vi har beställt, så jag ligger lågt ett tag.
Det vore intressant att höra om fler har upptäckt samma sak.
Vi beställde och fick reservhjul till bilen, men det är lite svårt att byta hjul utan domkraft.
Bästa hälsningar Sören:cool: snart :santa-5-icon:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Ingen domkraft med nya bilen

I en -08 ligger domkraften i en svart plastlåda specialformad för att passa och låsas fast under höger framstol. Det är så välanpassat att man knappt tänker på att det är en låda för domkraft.

Sunom

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024

Har samma bil och precis kollat.Allt var med.Rejäla doningar,lådan vägde 7kg så nu funderar jag på nyttan för mig som inte har reservhjul.Kan man spara några kilo där och få ett bra stuvfack under stolen eller ?

Sune

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

svar Sunom:Om man får punka då??? har assistanservisen grejer då ,eller om man behöver lyfta för att snabblaga,???

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Om domkraften är med så kanske bilen väger för mycket, så görs det med husvagnar har jag hört.:( Vid besiktningarna.

Sunom

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024

svar Sunom:Om man får punka då??? har assistanservisen grejer då ,eller om man behöver lyfta för att snabblaga,???

Jag är osäker men förutsätter att assistansen har utrustning. Det blir väl troligen bärgning från platsen vid större läcka.Behöver man hissa upp bilen vid användning av Fix and Go ?
Sune

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ja! Du skall lyfta bilen, ansluta Fix and Go och pumpa upp trycket till acceptabel nivå innan du fortsätter till någon verksatad för permanent lagning och luftpåfyllning till rätt tryck.

F

F.d. 3297

Guest

JA, Sunnom,
om du avlastar däcket genom att hissa det så får du in mer av "soppan" ur
punkasprayen!

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

För att få ur all luft ur däcket, och få i så mycket som möjligt av punkasprayen, brukar jag skruva ur ventilkäglan och spänna ett spännband runt slitbanan på däcket innan jag skruvar tillbaka käglan. För visst är det lite pyrt när halva innehållet är kvar i burken, och det fortfarande pyser ur däcket....
Calle

F

F.d. 53065

Guest

Hej gott folk !
Jag har tittat under framstolen och se, där låg den lilla rackaren i en plastlåda.
Jag förmodar att dom visste på firman men tyckte att vi upptäcker det själva efter ett tag.
Mycket tack för hjälpen. Det finns inga problem som inte kan lösas på detta forum.
MVH Sören:D:D

F

F.d. 50024

Guest

Hejsan!

Har ni kollat vad för hemligheter som finns under förarstolan då?:wink::wink::wink:

Torotor/Torbjörn

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

hej å hå. Domkraft mm ska man nog ha med sej. Men ett reservhjul är bättre.:spinny:

F

F.d. 7311

Guest

Hallå!
Har faktiskt extra värme där under drift av bilen bra att ha vid fuktig och kall väderlek under transport till nästa ställe.Har ävevn reservhjul
RET52http://www.husbilsklubben.se/forums/images/smilies/wideeyed.gif

Toppen