• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen bild från backkameran i GPS:en

F

F.d. 23000

Guest
Hej!
Nu är jag lite desperat, jag har köpt en Garmin Camper 760 med backkamera RC 25 och får det inte att fungera.

Jag får ingen bild i GPS:en när jag slår till strömbrytaren, utan skärmen växlar från karta till helt svart skärm.

Jag skickade GPS:en tillbaka till leverantören som konstaterade att det var fel på adaptern som sitter längst bak på GPS:en och dom skickade mig en ny.
Fortfarande helt svart skärm i kameraläget när jag använde den nya adaptern.

Jag har ohm mätt förlängnings-kabeln mellan kameran och GPS:en och hittat inget fel.

Nu verkar det bara vara backkameran kvar som kan fela?
Jag funderar på att mäta upp videosignalen från den Gula RCA-kontakten.
Är det någon som vet om det är en mA eller mVolt signal?

Jag har monterat allt enligt anvisningarna, och kontakterna passar ju bara på ett sätt så det går nog inte att göra fel.

Troligen så måste jag skicka tillbaka GPS:en med backkamera till leverantören, men jag skulle vilja veta lite mer innan jag gör det så jag kan argumentera med dom!
Jag är mycket tacksam för alla svar!!!
MVH// Karhu

F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ingen bild från backkameran i GPS:en

Koppla in kameran till något som tar videosignalen via RCA-donet, det borde finnas en hel del grejer, TV mm som fixar det.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kanske även tvärt om, om du vill vara säker när du skall argumentera ;).
En video RCA bildsignal från något annat än kameran in i GPS'en.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 23000

Guest

Uppdatering!

Kameran får ström och IR dioderna tänds i mörker!
Jag tog lös kameran och anslöt den inne i bilen till GPS:en utan förlängningskabeln.
Samma resultat, bara en svart skärm, men bak på kameran finns det en skruvmutter som är magnetisk märkt MIR, det är troligen för att kunna spegelvända bilden (ingen information finns om MIR muttern)
När jag försiktigt skruvade på MIR muttern så fick jag plötsligt en bild i GPS:en, grynig och kornig men en bild.
Om det var en tillfällighet att det hände just då när jag skruvade på muttern vet jag inte, men jag lyckades aldrig att få någon mer bild fast jag provade många gånger.
Så troligen är det backkameran som strular?
Vad tror ni?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag har 2 kameror och fick hjälp med IR belysning som inte ville slockna, men det blev kortslutning. Säkringen gick, en kamera slutade fungera men skärmen blev inte svart. Efter säkringsbytet, på den blå-lysande skärmen stod "ingen signal på AV2". Skärmen alltså fungerade men fick ingen signal så jag köpte ny kamera. Tyvärr har inte hunnit montera den ännu och kan inte ge dig ett konkret svar.

Toppen