• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen avgift på Autobhn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ingen avgift på Autobhn

Jag tror att tyskarna återkommer i ärendet. Vägavgifter för alla men sänkta bilskatter för tyskarna är en möjlighet som har dryftats.

Jappe

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det var ju precis det som inte gick igenom! :wink:

Den vanliga bilskatten ska sänkas i Tyskland samtidigt som vägavgifter ska införas för alla, även tyskarna. Storleken på de inhemska bilskatterna kan väl knappast EU lägga sig i!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har läst Aftonbladets artikel flera gånger och ingenstans hittar jag att EU skulle bestämma storleken på bilskatterna i Tyskland. Däremot vill dom att vägavgifterna ska vara lika för både inhemska och utländska fordon. Meningen med sänkta bilskatter är ju att kompensera tyskarna för att även de skulle vara med om att betala vägavgifterna!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Skulle EU börja lägga sig i medlemsländernas inhemska beskattning av olika objekt så kommer det säkert att betyda att mängden grundskott i EU-skutan ökar kraftigt!

Jappe

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

"Det blir ingen avgift på Autobahn", skriver Aftonbladet och hänvisar till en artikel i DN: EU stoppar avgift för utländska bilar | Bil | Aftonbladet
Hej
Kul att Aftonbladet kommer med en "Nyhet" Denna nyhet publicerades i Dagens Nyheter den 27 februari.
Det står inte denna artikel : Maut verstößt laut Gutachten gegen EU-Recht - SPIEGEL ONLINE att EU har stoppat Tysklands Pkw-maut planer. Fortfarande är det väl Tysklands regering som har rätt att förändra innehållet i planerna så att ett beslut i ena eller andra riktningen kan tas.
Mvh. Klas

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag tror inte EU kan påverka om ett suveränt land avgiftsbelägger ett visst vägnät. Det existerar ju redan på andra ställen inom EU. Om landet sedan beslutar att sänka fordonsskatten så är ju även detta ett beslut som EU inte kan påverka eftersom varje land bestämmer sina egna skatter. Vägavgiften på Autobahn kommer det är jag övertygad om. Jag tycker Sverige skall göra som Tyskland & låta besökare betala på våra motorvägar. Det skulle ge lite klirr i kassan som skulle kunna användas till vägunderhåll.

Bennie

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tycker Sverige skall göra som Tyskland & låta besökare betala på våra motorvägar. Det skulle ge lite klirr i kassan som skulle kunna användas till vägunderhåll.

Bennie

Den tunga trafiken betalar redan vägavgift i Sverige men det vore dumt att avgiftsbelägga turismen som tillför Sverige miljardbelopp i moms och bränsleskatter!

Vad beträffar trängselavgift måste öven utländska fordon vara med och betala numera.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Helt rätt att medlemsstaterna kan bestämma sina egna skatter, och helt rätt att medlemsstaterna kan införa vägavgifter.

I det nu aktuella fallet anser emellertid EU-kommissionen att den sammantagna effekten blir att utlänningar diskrimineras - och sådan diskriminering strider mot EU-rätten. (Så tolkar i varje fall vi innehållet i den tyska artikeln som det länkats till.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen