• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen 12V i min nya husbil

F

F.d. 15704

Guest
Hejsan

Upptäckte precis i min husbil att ingen 12V verkar fungerar i bilen. Står just nu inkopplad på uppfarten hemma med 230V och kyl/frys fungerar bra, men inte vattenpump eller någon belysning inne i bodelen. Husbilen är en Knaus Sky I 700 LEG endast 1,5 månad gammal.
Har en Truma CP 25-K central som endast piper när man tycker på strömbrytaren, annars inget ljust i displayen.

Har kollat samtliga säkringar under sittgruppen, kört bilen ca 30 min för laddning och haft den på 230V under mer än 5 timmar utan någon lösning.

Har bilen fullpackad för att köra till Mariestad i morgon bitti på cykeltävling och så händer detta. Tar alltså tacksamt emot tips på lösning!

Med vänlig hälsning
Ola Persson

Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2025
Sv: Ingen 12V i min nya husbil

Hej
Har en Mc louis, men kanske samma fenomen. Efter att huvudströmbrytaren till bodelen har varit frånslagen måste vi hålla inne "checkknappen" på panelen i 20 sekunder. så tänds displayen.

F

F.d. 15704

Guest

Om jag fattat allt rätt så är det Truma CP 25-K enheten som reglerar 12V strömmen till bilen. Den har en On/Off knapp som startar upp enheten och 12V strömmen till bodelen. Man använder sedan denna enhet för att slå till vattenpump, kolla vattentank/gråvatten m.m. Tyvärr ingen display alls på denna enhet. Rädd att den pajat.

Tack för ditt svar.
Med vänlig hälsning Ola

F

F.d. 15704

Guest

Har nu testat alla möjliga varianter på min CP 25-K, hålla inne knappar (Info knapp mfl) utan något positivt resultat. Ibland får jag ett pip tillbaka men inget på displayen eller någon 12V i husbilen. Tack ändå för tipset!

Typiskt har ju inte Bengt i Örkelljunga öppet på helgen heller. Någon som vet vart man kan få hjälp en lördag? Tänkte köra från Hässleholm via Jönköping och vidare mot Mariestad nu på lördags förmiddagen. Suck, ingen bra start på semestern.

F

F.d. 15704

Guest

Ursäkta okunnigheten, menar du "lådan" under sittgruppen med alla säkringar? Har kollat igenom den och inte hittat något avslaget eller någon säkring.

Med vänlig hälsning
Ola Persson

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Har nu testat alla möjliga varianter på min CP 25-K, hålla inne knappar (Info knapp mfl) utan något positivt resultat. Ibland får jag ett pip tillbaka men inget på displayen eller någon 12V i husbilen. Tack ändå för tipset!

Typiskt har ju inte Bengt i Örkelljunga öppet på helgen heller. Någon som vet vart man kan få hjälp en lördag? Tänkte köra från Hässleholm via Jönköping och vidare mot Mariestad nu på lördags förmiddagen. Suck, ingen bra start på semestern.

Nu känner jag inte till hur det ser ut i din bil, men som några har skrivit så har jag en strömbrytare både för vattenpumpen och en för strömbrytare till 12V.

Du har inte någon möjlighet att ta en bild på din display och lägga upp den på forumet?

Kolla som någon skrev om det finns en huvudströmbrytare under sätet eller nära EBL som bryter hela 12V.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Kontakta Husbilslandet som har Knaus som sitt märke, där finna det ofta även teknikkunniga på säljsidan, och den delen är öppen i dag.
Bengt

F

F.d. 15704

Guest

Nu känner jag inte till hur det ser ut i din bil, men som några har skrivit så har jag en strömbrytare både för vattenpumpen och en för strömbrytare till 12V.

Du har inte någon möjlighet att ta en bild på din display och lägga upp den på forumet?

Kolla som någon skrev om det finns en huvudströmbrytare under sätet eller nära EBL som bryter hela 12V.

Hejsan

Här kommer bilder på hur det ser ut i bilen. Jag lyckas alltså inte starta den svarta kontrollpanelen längt bort till höger. Första knappen är On/Off. Skickar även med bild på "lådan" under sittgruppen. Lyckas inte hitta något fel där.

WP_20130713_001.jpg

WP_20130713_006.jpg

WP_20130713_002.jpg

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Okej, Hmmmm underligt! Det låter som det inte kommer ström fram till displayen och att du har en huvudströmbrytare någonstans. Kolla batteribanken om alla kablar sitter fast som det ska.

I min bil har jag oxå en huvudsäkring som sitter där batterierna sitter, kanske är den sönder eller de glömt sätta dit en?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Her kan du trenge multimeter :rolleyes:

Start ved bodelsbatteri og kontroller at det har rett spenning, neste sted er like ved - det sitter en sikring i kabelen fra plusspolen, typisk 50 A eller mer. Det hender denne ryker!

Neste sted å kontrollere for spenning er "lådan" - ser ikke ut som det er montert noen manuell hovedbryter, så den jobben er overlatt til et rele inne i lådan som styres av on/off bryteren på det svarte panelet. Det skal stå spenning på ene ledningen til denne bryteren - den andre ledningen går til spolen i releet.

Lengre enn dette er det vanskelig å feilsøke uten dokumentasjon på "lådan". Det er for de fleste nå tid for et besøk på verkstaden.

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Har för mig att jag har läst någon stans att om panelen inte reagerar ska man bryta strömmen i cirka 10 sec.Inget som jag kan svära på om det stämmer.

Jan-Eric o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8830
Medlemskap
2025

Hej. När jag ser bilden på den svarta enheten, så sitter det en knapp nere till vänster med en rund ring och streck uppåt. Tryck på den så tror jag det löser sig för dig. Jan-Eric

elsaotage

FD HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023

Det röda vredet som syns på bilden vid soffgruppen, kan vara huvudströmbrytaren för 12 volt från batteri till bodel. Har en sådan på min bil. Lycka till!

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025

Hej
Om du är i Mariestad , kontakta Bergholms i Kristinehamn, generalagent, deras serviceverkstad fixar detta, finns ingen bättre
Med vänlig hälsning,
Thomas

F

F.d. 15704

Guest

Tack alla för era tips!

Efter mycket om och men fick jag rådet att kopplas loss kabeln till batteriet under några sekunder och sedan återansluta den. Då startade allt upp igen i bodelen. Jag fattar ännu inte vad som gått snett men denna "lösning" fungerade och vi kunde köra vidare.

Toppen