• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen övervikt i husbilen i år

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025
Vi tröttnade på ständig nervositet vid övervikt, köpte 2 stora låsbare låder till montering på släpet, og drog det med oss till Spanien i april, med returresa juni. Ingen övervikt, ingen nervösitet, kanske även större körsäkerhet. Sen gick det att "tanka" upp ordentligt i bordershops i Tyskland
Kändes inte på vanliga väger och motorväger, bara på riktigt brante bergsväger. Förbrukning, ingen stor skillnad ( <0,5dl mil) från resan hösten 2013, även den till Spanien, och runt 900 mil. Sen får man stå ut med att inte få köra om på många ställen i Tyskland, men det var inget problem, tid har vi så det räcker.
Husbilen har en teoretisk lastvikt på 480kg enligt reg bevis, i verkligheten max 200kg, då den har drag, stege, takrails, 2 AC, Webasto, stödben, Alde värme...Vi har med oss en våg, så det är enkelt att kontrollera om vi laster för mycket.
Vad lärde vi: skulle ha köpt tre låder!
P.S. Vi åkte hem i juni för att njuta nordiska sommaren, hmmmmm :confused:
Hälsningar Jes

keba02

HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
4579
Medlemskap
2025
Sv: Ingen övervikt i husbilen i år

Hej Jes!
Är lite nyfiken på hur det blev med eventuella motorvägsavgifter i Frankrike/Spanien i och med att du hade släp. Dvs. blev det högra avgifter i och med detta. Och samma sak när det gäller bro och/eller färjeavgifter.
Mvh
Keba02
Kenth Andersson

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Använde ni ställplatser? Det kan ju vara bökigt med släp.

F

F.d. 25229

Guest

Det var ju en smart lösning, själv tror jag på att hitta en husbil med högre last vikt. Hade en fantastisk Frankia innan som lastvikten var 1130 kg. Men så förra sommaren känndes det att nu var det änndå dags för en uppgradering då sötnosen fyllde tolv. Det var inte lätt att hitta bra bil med rätt vikt begagnat. Många turer blev det och sömnlösa nätter innan vi slog till på en intregerad Itineo 740 SB med större chassi plus lite extra kräm i motorn. Än så länge är vi jättenöjda. Det jag vill säga är att man ska satsa på extra chassi om man har möjlighet, där har handlarn ett stort ansvar som jag anser de inte tar för ingen har informerat oss om det när vi kollat bilar och tro mig det har vi gjort inte för än vi tatt upp det själva vill säga. Ush vad långrandig jag blev men så är det när man går upp i varv mvh Roger.:yes:

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Hej Jes!
Är lite nyfiken på hur det blev med eventuella motorvägsavgifter i Frankrike/Spanien i och med att du hade släp. Dvs. blev det högra avgifter i och med detta. Och samma sak när det gäller bro och/eller färjeavgifter.
Mvh
Keba02
Kenth Andersson

Hej
Samma avgift som vanligt på Öresundsbron, på Storebältsbron skulle de se reg bevis, och då bilen har max 3400kg, så blev priset som for en vanlig PB. Vet faktisk inte om det blev skillnad på motorvägsavgiften, totalen slutade på stort set samma som hösten -13 till Spanien.
Och vi hade inga problem med ställplatser eller vanliga C-platser heller. Totalt är vi precis under 10m. Som tur var hade vi inte med släpet da vi åkte in i Almáchar, och tyvär ner Calle de la Cruz, smal som bara, som tar slut på et litet torg.:swoon:
Hälsningar
Jes

Toppen