• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

inga kalla öl

F

F.d. 16020

Guest
här i Portugal/Algarve 30g väme dag efter dag, blir inte mycke kyla i kylen, fár köra ngr varv sá det blir lite venterlation, bastu läge ute och ugn inne. kanske ngn som har ett knep att fá upp kylan i kylen

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: inga kalla öl

här i Portugal/Algarve 30g väme dag efter dag, blir inte mycke kyla i kylen, fár köra ngr varv sá det blir lite venterlation, bastu läge ute och ugn inne. kanske ngn som har ett knep att fá upp kylan i kylen

Jag trodde nu det var så som gubben min säger, en himla massa mat i kylen men ingen kall öl:)

Ursäkta, jag vet det var OT nu

framsidan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Som en liten test, ta bort gitteret både oppe og nede. Det kan være fluenettingen som er blitt tett.

F

F.d. 16020

Guest

har ett skáp under kylen där ölen som ska upp för kylning stár o massa annat som finns i ett skáp, har tömt skápet och láter dörren stá öppen, ger mer ventilation, har nu blivit ett par gr kallare, under tiden fár jag hänga i strand-baren, kunde vara värre, men tycker det är lustigt att kylen inte palla lite varmt väder, har báde vägg-vent och 2 takvent plus hál här o där i skápen, kanske den är som polaren Pär, "pallar inte mer kalla öl"
Phu!! här är myket varm o havet är helt superskönt

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Peter,
vilken otrevlig situation ni har har hamnat i.
Måste vara väldigt "äckligt" och vistas i den värmen och inte kunna svalka sig med en kall öl från kylskåpet. Finns förmodligen inget värre.
Som jag ser det så finns det egentligen bara ett sätt att få kylen att fungera bättre och det är att försöka förbättra luftcirkulationen runt kylens kondensor på baksidan. Om inte kylmediet kan kondensera så sjunker verkningsgraden påtagligt för kylskåpet. En liten 12 v fläckt kan kanske hjälpa till om den får plats någonstans.
Nödlösningen är att svepa in ölflaskorna i fuktiga handdukar. Eftersom det åtgår värme för att förånga fukten, så tas i bästa fall värmen från ölen som då blir aningen svalare men säkert inte särskilt god och svalkande.
Men, lite får ni väl stå ut med där nere i värmen.
V-backen :)

C

chmse

Guest

Hej Peter,
vilken otrevlig situation ni har har hamnat i.
Måste vara väldigt "äckligt" och vistas i den värmen och inte kunna svalka sig med en kall öl från kylskåpet. Finns förmodligen inget värre.
Som jag ser det så finns det egentligen bara ett sätt att få kylen att fungera bättre och det är att försöka förbättra luftcirkulationen runt kylens kondensor på baksidan. Om inte kylmediet kan kondensera så sjunker verkningsgraden påtagligt för kylskåpet. En liten 12 v fläckt kan kanske hjälpa till om den får plats någonstans.
Nödlösningen är att svepa in ölflaskorna i fuktiga handdukar. Eftersom det åtgår värme för att förånga fukten, så tas i bästa fall värmen från ölen som då blir aningen svalare men säkert inte särskilt god och svalkande.
Men, lite får ni väl stå ut med där nere i värmen.
V-backen :)
jag har ett extra kylskåp ett engel kylskåpens kompressor drivet då kan det bli hur varmt som helst man bara ställer upp graderna

F

F.d. 16020

Guest

12 volt ár inte o tänka pá just nu, har köpt en blásbälja och efter som det är ungarna som mest sliter i kylen fár dom turas om att blása under kylen ngn jävla ording máste det vara

F

F.d. 16020

Guest

jaja , fár vál stá där o blása en stund själv oksá

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Annars är det något kallare här vid Fossens camping vid Gullmarn 15º ute snålblåst från sydväst, och kylen den funkar utmärkt. Välkommen

C

chmse

Guest

jaja , fár vál stá där o blása en stund själv oksá
köp dig ett engel kylskåp finns inget bättre kompressor drivet kylskåp har 2 stycken ett 12 volt som jag har i husbilen är 15 år gamalt går som på räls har ett 24 volt i lastbilen okså 10 år gamalt inga problem

F

F.d. 2577

Guest

Se till att du får sobrännan själv, m.a.o. vänd bilen så kylskåpet kommer i skuggan. tagbort gallren som man föreslagit i tidigare inlägg. Prova att lägga en blöt handduk över kondensorn. När handdukens vatten förångas tas värmen från kondensorn.
Leffe

F

F.d. 53078

Guest

Bland det varsta har i livet ar ingen kall ol. I Portugal och Spanien sa saljer dom is pa vilken Bar / bensinstation som helst, kop ett par pasar, Lagg olen i botten av skurhinken och isen avanfor med lite salt och vatten sa efter 10 minuter sa har du kall ÖL skal

Juan

F

F.d. 13407

Guest

Fixa en fläkt till kylen har själv satt dit en fläkt från min gamla dator den var på 12 v den funkar kanon var i kroatsien föra sommaren med 35+ inga problem kall öl hella tiden

F

F.d. 53078

Guest

Det dar med ishinken ar ju en nodlosning,om den skulle ga i sonder under fard. Battre an ljummen ol
Du har ratt blir kompressorn for varm sa sjunker verkningsgraden pa kylen kraftigt.
I det har fallet sa kan det ochsa bero pa att man far fylla pa kylvatska i systemet,
Att satta dit en flakt drar INTE mer strom utom sakert sparar den strom da den leder bort varmen och verkningsgraden okar. det ar att rekomendera till alla kylskap.
Ex, min frys hemma fros ej efter avfrostning for nagra veckor sedan, da drog jag ut den ifran vaggen i ett par timmar och da sjonk tempraturen snabbt,eftersom det blev luftcirkulation bakom

Juan

F

F.d. 16020

Guest

jag fricampar, alltsa gár kylen pá gas, jag har dörren till underskápet öppet och sängt gas temp till 3.an, är nu rätt bra kyla , frysen fryser ochsá lite ,

Toppen