• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

INFORMATION FÖR NYBÖRJARE

F

F.d. 4008

Guest
Häjjsväjjs!
Jag är ännu inte husbilsägare men mitt nyväckta intresse gör mig
nyfiken på var jag kan hämta information om lämplig husbil
för 2 personer. Våra intressen är Svenska Fjällen och fritidsfiske vilket innebär att bilen måste funka även på vinterhalvåret. Tips på lämplig litteratur eller annat media och gärna tips på lämplig husbil emottages tacksamt!

F

F.d. 4879

Guest
Sv: INFORMATION FÖR NYBÖRJARE

Var du kan hitta litteratur om det vet jag inte tyvärr men på den här weben finns det många som har mycket kunskaper om husbilar. Om jag säger vad jag tycker så ska du välja en bil med dubbelgolv, vattenburen värme som kan drivas av både gasol och el. Den bör gärna ha en dörr eller monteringsbar lucka mellan förarhytt och bodel då det oftast är ett duktigt kallras från förarhytten då dom sällan är isolerade om dom är byggda på en bilfabrikathytt och chassi. Vi har en gammal SMC/Icveco från 1983 och den är byggd med det som jag skrivit och det är inga som helst problem med värme eller kallras. Sen är det även bra med en elektrisk motorvärmare i den då nyare bilar oftast är diesel som kan vara lite tjuriga att få igång om temperaturen kryper långt ner. Se även till att det finns ordentliga batterier till både bil och bodel samt att det finns dubbla gasoltuber, inget kul om gasolen tar slut när det är -20...

F

F.d. 52909

Guest

Hej Janne.....mitt tips är att du besöker olika handlare, både via nätet o sen framför allt besök handlare o se olika alternativ i verkligheten. Gärna många gånger, för man har en förmåga o ändra sig hit o dit. Ge det tid....o skynda långsamt.
Lycka till i sökandet !

Mvh

F

F.d. 3581

Guest

Hej, titta närmare på kompaktbilarna - typ Adria Van eller liknande.
Perfekt för två och även som andrabil.
Vi har haft en som vi körde 5000 mil med och den funkade bra för två vuxna.
Hälsn
Dag

F

F.d. 11858

Guest

Håller med Rollerteam- ta det lugnt. Vi letade i 5 år innan vi hittade den modell som passade oss. Men vi hade jättekul på vägen...det finns ju sååå många modeller att se och vi ångrar inte att det fick ta den tiden. Hälsn. Anneli

F

F.d. 11770

Guest

http://www.husvagnochcamping.se/member/photo.php?id=686 Ett tips.För 2 personer och friluftsliv året runt är en camper något att fundera på. Det är delbart så det behövs ingen extrabil.Du kan välja själv olika kombinationer .Åket på bilden är mitt eget och har fyrhjulsdrift.Så det fungerar mycket bra på vintern Inte så stor volym att värma upp så den är energisnål.Du tar dig fram (oftast) dit du vill.Vattenburen värme el+gas, kasetttoa. Litet ekipage som passar 2 personer som handsken.:D Det går att bädda för 4 personer,men då blir det TRÅNGT-TRÅNGT.:confused:

Toppen