• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbyte av en fuktskadad bil

Nalle Rosell

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
37167
Medlemskap
2024
Detta med fukt verkar ju vara ett tråkigt kapitel. Jag undrar vad som skulle hända om man lämnade in en bil i inbyte hos en firma som det sen visade sig vara fukt i. Kan firman kräva ersättning av "säljaren" eller "köper firman problemet". ? Är det ett dolt fel som säljaren inte visste något om osv.... Vad säger konsumentköpslagen om detta?
Vi har gjort 3st inbyten utan problem, vi har dock aldrig fukttestat bilen innan så vi kanske har haft tur.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.092
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta med fukt verkar ju vara ett tråkigt kapitel. Jag undrar vad som skulle hända om man lämnade in en bil i inbyte hos en firma som det sen visade sig vara fukt i. Kan firman kräva ersättning av "säljaren" eller "köper firman problemet". ? Är det ett dolt fel som säljaren inte visste något om osv.... Vad säger konsumentköpslagen om detta?
Vi har gjort 3st inbyten utan problem, vi har dock aldrig fukttestat bilen innan så vi kanske har haft tur.
Firman byter in bilen och gör då en kontroll av bilen normalt, om det senare visar sig att det är fukt i bilen så är inte problemet ditt.
Att fukttesta inbytet är inte din uppgift utan köparen(firman) ,fukt i begagnade husbilar är ju inte ett helt ovanligt problem så det måsta köparen räkna med, och göra fukttest om man anser det nödvändigt.
 
Toppen