• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inbrottsförsök i husbil vid rastplats Ödeshög Dinners

I

Ice-Man

Guest
Sv: Inbrottsförsök i husbil vid rastplats Ödeshög Dinners

Vi kör med sjutillhållarlås och Rottweiler (hon är för snäll, men får fungera i avskräckande syfte)....

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Ha ha, möjligtvis skulle Tilde kunna kela ihjäl dom :D

F

F.d. 53012

Guest

Ödeshög är en av Sveriges farligaste platser att övernatta på enligt Östgötapolisen inbrottsförsök av ambulerande kriminella i stort sett varje natt. Varna Er stanna aldrig där det skall byggas av ett lastbilsföretag en bevakad uppställningsplats med galler och grindar så chaufförerna kan få lite nattsömn mot en viss avgift. Hjälper inte dom utlänska långtradarna eftersom dom har begränsat med pengar men vaktar åt varandra tydligen.
Kanonaggerande med mycket civilkurage kan bara buga.

Ove & Malin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
8385
Medlemskap
2024

Hej! Tydligen var de så, själv blev jag förvånad över att ingen reagerade!
:confused:

Ove & Malin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
8385
Medlemskap
2024

Tack men pulsen var hög, Nästa gång får Rottisen följa med :dog:som var vid mormor denna gång :mad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Under ett antal tidiga husbilsår fick även vi inbrott på natten. Övergav redan då rastplatser och osäkra ställplatser ... även om där fanns fler husbilar. Planerar numera resorna endast med campingar.

Nåja, erfarenheterna varierar. Själva har vi kört husbil sedan 1979 och övernattat precis var som helst utan att ha drabbats av inbrott. Visserligen oftast i norrländsk vildmarksmiljö, men vanligen någon tur ner på kontinenten mest varje år. Här hemma handlar turerna om att komma ut i vildmarken och då finns naturligtvis varken camping eller ställplatser att välja på.

Under transport på kontinenten söker vi ofta någon stillsam plats i mindre samhällen eller i skog där sådan går att finna, men ofta nog övernattning på rastplatser eller P-platser. Det senaste åren har vi i i allt större utsträckning nyttjat ställplatser, mest för att det är skönt att slippa bullret intill de stora vägarna. Ställplatserna har ju även blivit allt fler och lätta att hitta med navigatorns hjälp. Campingplatser inget för transportsträckorna enligt min uppfattning utan mer ett ibland tilltalande alternativ vid en längre tids uppehåll.

Redan mitt första hembygge från 70-talet utrustade jag med säkerhetskedja på insidan av bodelsdörren och den nuvarande (och kommande) bilen har stadiga dörrar och lås och extra låsvred på insidan dörrarna så att man törs sova lugnt med de öronproppar som på många platser krävs för nattro.

aake

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Oväsen och larm verkar inte fungera. Kanske lösningen ändå är att det skall vara helt omöjligt att ta sig in i husbilen. :confused:

Jodda, lys og larm virker, for som trådstarter forteller, hans bruk av billys og tuta gjorde at de uvedkommende løper og kjører bort. Slike personer VIL IKKE pådra seg oppmerksomhet.

I min verden handler det om å ha ett system som er så gjennomtenkt at uvedkommende allerede FØR de er fysisk kontakt med bilen, forstår at de bør finne en annen husbil å rane, uten å forstyrre oss.
Derfor har jeg mitt system som advarer med varsel på husbilen, om skriftlig advarsel ikke fungerer så bør de enkelt se dioder som blinker, om disse ignoreres så vil utvendig belysning tennes når de er 1,5 m unna husbilen, om de ignorerer dette vil lydalarm og blinkende lys aktiveres etter kort tid (på dette tidspunkt vil vi også våkne) og fortsatt har de ikke rørt husbilen fysisk og ikke ødelagt noe, og om dette ignoreres, vel, det er mye mer.........

Og jeg vet det fungerer......

:mcride:

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022

"ÖKENBABIANERNA"??..........häpp!

ha dé:p
Gert

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

"ÖKENBABIANERNA"??..........häpp!

ha dé:p
Gert

Vad menas med ökenbabianer? Har läst detta uttryck här några gånger. Kanske dom som skrivit detta ord kan förklara vad detta är för något. Det skulle vara bra om jag fick veta vad som menas med detta uttryck.
Med vänlig hälsning.
Publikanen

I

Ice-Man

Guest

För mig spelar det faktiskt ingen roll vad vi kallar dem som utsätter hederligt folk för sådant. De skapar otrygghet och onödigt besvär - om vi sedan kallar dem ökenbabianer, tjuvar, förövare, rötägg eller skithuvuden spelar ingen roll. Jag har noll och intet till övers för dem.

När vi skulle få vårt första barn så fick vi inbrott hemma medan jag var med frugan på sjukhuset. De flesta sakerna som försvann gick relativt lätt att ersätta, men de spår som det satt i oss sedan dess kommer aldrig att försvinna. De som inte varit med om något sådant har nog inte så lätt att förstå hur det känns. Dessvärre är det allt för många som liksom oss utsatts för sådant....

Jag har även haft inbrott i två bilar, men det har jag betydligt lättare att handskas med - de var ju ändå inte mitt hem.
Det låter kanske som vi bor mitt i Chicago, men detta hände då vi bodde i en liten svensk by med ca 3.000 invånare.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Hej.!

Oj..det var en hemsk historia som trots allt slutade ganska bra.... Tydligen är norra europa "farligare" än här i sydöstra europa..... men jag har funderat på hur jag skall förhindra inbrott i husdelen när jag väl kommer till den delen av europa .... Jag har tänkt tillverka ett "tessla larm" det kommer att fungera så att metalramen runt dörr fönster blir laddad med hög ström... så om någon rör vid metalen så får de sig en riktig bra stöt :twitcy:.... så om någon är intresserad så kanske vi kan prata om hur vi bäst skall gå tillväga... alla delar hittar jag lätt på Ebay...

Kl 06 var det +9...... är just nu på väg norrut för att lämna en av mina döttra på Istanbuls flygplats, vi har stannat för natten och står på en rastplats ca 20 mil söder Ankara... långt ute i "ingen mans land"....

Hoppas ni slipper dåliga typer framöver....:yes:

KRAM Peter, Sofia & Wovi....

Bilderna är.... en från betalvägen söder om ankara.... och den andre är när solen gick ner bakom bergen i går kväll

Bilagor

• P1000899.JPG
    P1000899.JPG
    517,7 KB · Visningar: 4
  • P1000922.JPG
    P1000922.JPG
    335 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Kom till rastplats Ödeshög 7/9 Dinners i natt kl 0030 (på väg mot Elmia). Vi ställde oss vid ca 6-8 husbilar, trött och ville sova, 0035 kommer det en bil och stannar varvid jag går åter upp och kollar, då är de två st personer ute och lyser runt vid bilarna med en ficklampa, en sitter och vaktar i bilen som är i gång. Efter någon minut så lyser de in mera i en husbil och börjar bryta i dörrlåset, då ringer jag polisen som är 5 mil bort och har ingen möjlighet att komma. Jag tutar intensivt för att väcka de andra i husbilarna utan någon reaktion.
Jag startar och kör efter de som springer till den Röda skoda oktavian som väntar och försvinner därifrån.
Åkte tillbaka till husbilarna och kollade om någon var vaken nu men ingen reaktion. Natten är föstörd så vi åker ner till Elmia och sover.
Förbannade idioter som inte kan låta oss vara!!
:mad::mad::mad:

I sådana här lägen tycker jag det är befogat att "hänga ut" folk med regnr.
Gärna ett signalement med.

Såg ni inte regnr må det vara hänt men ett litet tips till alla som kommer i en liknande situation:
Ta regnr, nedteckna vad du sett, antal personer, signalement, speciella kännetecken, lämnade i vilken riktning?
Varför? jo när dessa uppgifter kommer in till polisens ledningscentral kan man ex söka på regnr och få upp alla inkomna uppgifter rörande det fordonet, var det varit, signalement på de som satt i, modus, etc. (historik)

Det gör gällande att operatören får en snabb lägesbild över vad som skall prioriteras och kan vidta lämpliga åtgärder.

F

F.d. 52945

Guest

Vad menas med ökenbabianer? Har läst detta uttryck här några gånger. Kanske dom som skrivit detta ord kan förklara vad detta är för något. Det skulle vara bra om jag fick veta vad som menas med detta uttryck.
Med vänlig hälsning.
Publikanen

Förtydligande:
Det är jag som började använda det för mig ett bra namn på dessa uslingar som vill stjäla,råna och fördärva för mig och andra som arbetar ihop till brödfödan på ett ärligt sätt.

Ökenbabianer: de anses som tjuvaktiga, tar för sig, kan använda våld om så behövs, när de inte utför dessa förhatliga handlingar så latar de sig och låter gärna någon kompis plocka allehanda djur från deras päls.

Mvh
Pilot;)

F

F.d. 28368

Guest

I sådana här lägen tycker jag det är befogat att "hänga ut" folk med regnr.
Gärna ett signalement med.

Såg ni inte regnr må det vara hänt men ett litet tips till alla som kommer i en liknande situation:
Ta regnr, nedteckna vad du sett, antal personer, signalement, speciella kännetecken, lämnade i vilken riktning?
Varför? jo när dessa uppgifter kommer in till polisens ledningscentral kan man ex söka på regnr och få upp alla inkomna uppgifter rörande det fordonet, var det varit, signalement på de som satt i, modus, etc. (historik)

Det gör gällande att operatören får en snabb lägesbild över vad som skall prioriteras och kan vidta lämpliga åtgärder.

Det är bra att skriva ner regnr, etc. Det blir dock frustrerande när man möter poliser som finner det jobbigt att skriva och jobba med den information som man har att ge. Min erfarenhet av svensk polis är att dom är oprofessionella och ineffektiva.

Det är skönt att höra att trådskaparen skrämde iväg tjuvarna.

Det är sällan som vi nattparkerar vår campingbil bland husbilar. Ofta parkerar vi på en vanlig parkering som inte är avsides belägen och gärna under en gatulampa. Jag inbillar mig att tjuvar vill undvika att synas och att dom vill att det skall gå fort så man inte hinner med att uppfatta signalemente, regnr. etc.

Är det så att en samling med husbilar drar till sig tjuvar?

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Skriva upp regnr. meningslöst ! oftast stulna skyltar eller bil, däremot bilmärke färg o ev igenkänningsmärken kan var till nytta,,knepigt att ingen annan vaknade eller bryddes dom inte ???

J

Jimbo

Guest

Skriva upp regnr. meningslöst ! oftast stulna skyltar eller bil, däremot bilmärke färg o ev igenkänningsmärken kan var till nytta,,knepigt att ingen annan vaknade eller bryddes dom inte ???

Ja såklart. Helt onödigt!

Jag tycker alla i HBK köper en chokladask att ha i bilen ifall att tjuven är framme. Skulle någon, mot förmodan, vakna under de korta sekunder som inbrottet varar kan man:
1) Snabbt ta fram asken med choklad
2)Bjuda tjuven på den största biten

Om tjuven får godis blir han snäll och slutar göra inbrott då han får ångest och inte vill förstöra livet för alla fina människor!

Åter till regnummer.....
Efter våra vägar finns utrustning kallad ATK. Tänk om bilen blir fotad i en sådan och gärningsmännen kan identifieras....
Om man söker i ett register på röd bil med buckla.....hur många träffar får man då?
Om bilen är stulen....ännu större anledning att lagföra gärningsmännen....
Falskskyltat....skylten anmäld stulen och ligger redan i registret..uppgifter om gärningsmän kanske redan finns....

Jag tar då i alla fall ALLTID regnr om jag skall ringa polisen.

Toppen