• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inbrott i husbil fred.em,

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..

Jag har haft inbrott i min husbil, mitt på dagen, mellan 15 - 19. han/hon bröt upp ett sidofönster och kröp in, jag har förstärkt lås vid dörren. Ut kröp hon/han via toafönstret. Däremellan hade det ställts till en otrolig röra i husbilen.
Klart irriterande, självklart är jag besviken. Jag trodde jag hittat en bra plats.. Har stått där med tre husbilar genom lika många år. Det stod ytterligare en husbil bakom vår, äldre brun/begie delintegrerad. Man kan undra varför valet föll på vår, Lite större helvit Knaus 640.. Kanske trodde ngn att jag var turist, på bakrutan finns ett nationsmärke BiH, en souvenir från en MC resa -98... Har alltid varit rädd för att dessa stora vita husbilar har en för vissa synlig text på sidorna.. RIK TURIST..
Jag vet just nu inte vad som stulits vi har inte gått igenom allt, troligen bara en LCD-Tv och Sagem-box.
Nu undrar jag vad som gäller med husbil, är allt stöldbegärligt och ska tas bort, Det är två självrisker en för stöldskada och en för vagnskadan.. Finns det ngn patentlösning på hållabara/inbrottssäkra lås för sidofönstren.. Ett bra lås är ju bästa inbrottsskyddet, men finns det lås inbrottsskydd för husbilsfönster..??
Tack så länge..

Libom

Senast ändrad:
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Inbrott i husbil fred.em,

Om du har försäkringarna i samma bolag är det bara en självrisk, den högsta.

Bosse

F

F.d. 6535

Guest

Lider med dej Libom !

Måste vara en skakande upplevelse och komma till sin bil och upptäcka förödelsen.
Hoppas allt löser sej till det bästa för dej.

Du ger mej en tankeställare om att man kanske skulle skaffa larm på bilen.
Kanske skulle det avskräcka.

Nimo27

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Klart man ska ha larm! Jag har två. Ett proffslarm Cargard som de flesta "seriösa" tjuvar begriper sig på och ett hemmagjort larm som ingen begriper sig på.

Jappe

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Libom,
verkligen tråkigt att behöva drabbas av inbrott, lider med er.
Det är med stor sannolikhet en ryggradslös missbrukare av något slag som utan att ett normalt allmänmänskligt hänsynstagande ger sig på andra människors egendom.
Mycket trist företeelse i vårt moderna samhälle.
Längst ner på denna sida hittar du flera trådar som handlar om inbrott i husbilar.
Jag tror att någon form av larm som tjuter med en smärtfylld ljudnivå inne i husbilen är det enda som kan vara tillräckligt avskräckande för biltjuven. Ljud skapar alltid dessutom uppmärksamhet.
V-backen :mad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Visst finns det larm och montera som har fönsterbrytare och även om dom skulle åka sig ner genom ett akfönster så har vi också rörelsedetektorer inuti kupén givetvis även för luckorna som går till kupé nsamt huv och ingångsdörrar .
Även luckorna som går till dubbelgolvet går ju larma ..

En "kvittersiren" kan man ju montera i kupén men då vill det till att det inte blir falsklarm då man dricker kaffe ;) :) .

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Lidbom!

Jag lider med dig. Förjäkligt att man inte ska få ha sin grejer ifred.
Var hände det?

Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej Lidbom!

Jag lider med dig. Förjäkligt att man inte ska få ha sin grejer ifred.
Var hände det?

Frankia..

Vi bor i Malmö, husbilen stod på en större men lågtrafikerad tvärgata ner mot limhamnsvägen och Ribergsborgs-stranden. ngt kvarter från där vi bor. Har stått där i tre år, använder husbilen året runt, varje vecka. har kännts tryggt lika länge.. Inga större skador eller förluster, men man blir ändå mer påverkad än man tror.. Husbilen och husbilslivet betyder mycket för mig/oss... Blir nu trist konstaterande att helförs. är nog bra, men självrisken är trist..
När jag skaffat hjälp att ladda ner bilder tänkte jag lägga in ngn på förrödelsen..

Libom

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej Bosse..

Jag har 1800 kr självrisk på stöldskada vilket omfattar både gods och åverkan/skada på fordon.
Den högre självrisken 4000kr är i mitt bolag för vagnskada, d.v.s om husbilen blir skadad t.ex av annat fordon eller avåkning. Tycker nästan jag kom billigt undan, LCD-Tv och box, sängkläder och bäddmadrass. Mkt annat personligt fick vi behålla.. Den största förlusten är ändå i tryggheten att stå just där.. Men nu har kanske sannolikheten för ytterligare inbrott statistiskt sett minskat..
Hälsn.
Libom

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Visst finns det larm och montera som har fönsterbrytare och även om dom skulle åka sig ner genom ett akfönster så har vi också rörelsedetektorer inuti kupén givetvis även för luckorna som går till kupé nsamt huv och ingångsdörrar .
Även luckorna som går till dubbelgolvet går ju larma ..

En "kvittersiren" kan man ju montera i kupén men då vill det till att det inte blir falsklarm då man dricker kaffe ;) :) .

Man kan kanske installera ett larm, kopplat till både fönster och dörr som avger ljudstötar med bilens singnalhorn under kanske 1 - 2 min. samtidigt som helljuset blinkar lika länge.
de små "skrikorna" som ljuder inne i bilen avskräcker nog ingen..
Skulle även kunna tänka mig ett rörelselarm riktat neråt från -och dolt av markisen..
Plastfönstren skulle kunna förstärkas med en snygg metallram med lås under plastkarmen in i husbilsdelen. Som det nu är kan man väl på de flesta husbilar/husvagnar bara slita upp dem och klättra in. Hos mig fick de klättra ut samma väg de kom in, det sinkade nog ngt, då jag hade ett förstärkt utanpåliggande dörrlås. (som alltså fungerade..) Sen kan man ju undra hur det såg ut på blanka eftermiddagen när ngn klättrar ur genom ett litet husbilsfönster med madrass och TV..
Tack för alla vänliga svar i min inbrottstråd..

Libom

Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Man kan kanske installera ett larm, kopplat till både fönster och dörr som avger ljudstötar med bilens singnalhorn under kanske 1 - 2 min. samtidigt som helljuset blinkar lika länge.
de små "skrikorna" som ljuder inne i bilen avskräcker nog ingen..
Skulle även kunna tänka mig ett rörelselarm riktat neråt från -och dolt av markisen..
Plastfönstren skulle kunna förstärkas med en snygg metallram med lås under plastkarmen in i husbilsdelen. Som det nu är kan man väl på de flesta husbilar/husvagnar bara slita upp dem och klättra in. Hos mig fick de klättra ut samma väg de kom in, det sinkade nog ngt, då jag hade ett förstärkt utanpåliggande dörrlås. (som alltså fungerade..) Sen kan man ju undra hur det såg ut på blanka eftermiddagen när ngn klättrar ur genom ett litet husbilsfönster med madrass och TV..
Tack för alla vänliga svar i min inbrottstråd..

Libom

Hej!

Lider med er! Fördj...ligt:mad:

Efter sommarens rånförsök i Tyskland funderar jag på att sätta in starkhorn.
3 st monterade skyddat under bilen.
De skulle kunna kopplas valfritt till larmet eller manuell styrning.
När 3 starkhorn drar på sticker nog de flesta sin väg.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Conrad har en väldigt vass siren. Artikel nr. 750129-12. Innan jag installerade mitt hemgjorda larm, så kollade jag väldigt noga vad som fanns på marknaden och jag tyckte den här var överlägsen. Jag har två stycken i bilen och skulle någon sticka in huvudet där när larmet har startat, så gör det ont!

http://conrad.se/?ref=adwords&subref=

Jappe

Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Libom: Har du hört dessa kvittersirenerna ? Dom är ruggigt vassa och inget man vill vara i närheten i många sekunder .
Ungefär som den första ljudsekvensen i denna filmen : YouTube - Multi-Tone Car Alarm Siren

Bengt Åke Linder..

Jag har inte hört dessa kvittersirener. När jag kommenterade larm i bilen tänkte jag på
typ Clas Ohlsons dörrlarm. Tack för YuoTube tips..
Jag är tacksam för, och tar åt mig alla tips jag fått i min inbrottstråd.. Säkert användbara för fler i klubben.. Ngt larm blir det hel klart.., ett mkt känlsigt dörr/fönsterlarm.

Hälsn.
Libom

Toppen