• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

IMPREGNERING AV TIMMER

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Jag håller på att åtgärda fuktskador på fasaden till ett timmerhus. Efter att rensat bort allt ruttet och små hyresgäster så har jag nu fått rådet att behandla timret med Cuprinol för att eliminera eventuell fortsatt röta och myror. Efteråt så skall jag återställa fasaden med både hydreringspapp och panel utanpå timret.

När jag botaniserar i ”impregnering” så verkar det finnas olika typer av Cuprinol (som bara är ett varunamn) och andra produkter, som dessutom är mindre miljöovänliga och effektiva än förr i tiden. Dessutom nämns spillolja som ett alternativ vilket jag från 80-talet själv har erfarenhet av som rötskydd på lador.

Är det någon som har något förslag med tanke på att det behandlade timret skall byggas in?
//Conny

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: IMPREGNERING AV TIMMER

Järnvitriol ett bra impregneringsmedel.
>Blasse
Njä! Järnvitriol har eventuellt en svagt mögelhämmande verkan, men för övrigt är det varken en traditionell eller skyddande ytbehandling utan har främst använts för att snabbt ge träet ett åldrat intryck.
//Conny

F

F.d. 55256

Guest

Frisk luft är bästa medlet, gratis till och med. Luftspalt och sedan (eventuell isolering) ny panel på detta så står det sig i evighet. Gjorde så med vårt hus för 35 år sen och undersökte med kamera (för koll av rörledningar) för några år sen såg inget mögel eller andra otrevligheter.
Ove.G

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Använd INTE spillolja, den lukten blir du aldrig av med.
Lukten tränger igenom väggen i många år.

Snarken 2

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jag undrar om inte luktande spillolja delvis är en myt. Jag har vare sig på 80-talet eller senare uppfattat att spilloljan på mina timmerlador luktat speciellt mycket, och inte alls efter en tid. Detta trots att det förmodligen var olja från dieslmotorer för färgens skull.

Frågan är om även ren olja luktar så vedervärdigt som sägs eftersom spillolja bara är vanlig olja förorenad med små mänger ganska lätta kolväten som avdunstar ganska snart, sot, vatten och metallpartiklar. Dessutom är det numer allt vanligare med syntetisk olja, så historiska luktupplevelser kanske saknar relevans (?).
//Conny

Nilex

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
10560
Medlemskap
2025

Tänk på att Cuprinol har en mycket kraftig lukt och att lukten sitter i träet "för alltid"

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Tänk på att Cuprinol har en mycket kraftig lukt och att lukten sitter i träet "för alltid"
Hej!
Jag vet inte det jag. Cuprinol är inget namn på en enskild produk utan samlingsnamn för antal olika produkter (jfr. "Volvo").
De som säljs i dag lär inte ha så många likheter med med äldre varianter, att man kan veta vad som gäller "för alltid". Instängda i en vägg, som i mitt tänka fall, lär väl inte eventuell lukt ha någon betydelse (?).
//Conny

Toppen