Sv: Import tips av någon erfaren önskas.
Hej!
Det är inte så svårt som man kan tro. Skall man importera en bil som har några år på nacken tycker jag definitivt att man skall åka ner och titta på den själv. Bilder i all ära men det är inte ofta dom ger rätt intryck.
Var precis i veckan nere på ett jobbmöte i södra Tyskland och av ren tur så var det i närheten av en handlare som hade en husbil jag kollat in på mobile.de under 4 veckors tid... kunde inte låta bli att åka och kika på den. 1 timme senare var vi överens om pris och det praktiska. Jag för över pengarna imorgon och flyger ner på torsdag morgon för att köra hem den.
Gällandes pris så finns det minst 3 st av samma årsmodell till salu i Sverige nu. 2st privat för 350' och en handlarannons på 380'. Jag fick ge 200' och räknar med ca 15' i "kostnader". Nog finns det pengar att spara om man hittar rätt bil.
Ett tips vid sökning på Mobile.de är att inte filtrera för hårt. I "min" annons var inte typ av drivmedel ifyllt och det stod heller inte att den var helintegrerad vilket gjorde att en normal sökning på en helintegrerad dieseldriven bil inte fick träff på "min" bil...
Så här såg/ser min kraftigt spontana och enkla plan ut:
1. läs igenom allla forum och hitta bra info - tagit några kvällar
2. Hitta en bil
3. köpa bilen - Se till att handlaren gastestar den (gult papper). Det spar tid och pengar. Bestämma när man kommer så handlaren är redo att åka med till "bilregistret" och ordna exportskyltar och tysk trafikförsäkring. Se till att handlaren servar bilen inför hemresan. Ringa hem och försäkra i egna bolaget. Se till att minst få med det tyska regbeviset och ett riktigt kvitto.
4. Åka hem
5. Luta sig tillbaka i soffan och ta tag i det administrativa som ursprungskontroll och besiktning mm. Har man köpt en bra bil i bra skick byggd på ett standardchassi och fått med sig papprena hem så är saken nästan biff.
Som förstagångsimportör som ännu inte fått hem bilen finns det ju en risk att jag kanske glömt nåt..