• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

importhandlingar

framat

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2025
Godmorgon.
Jag fick ett prisförslag från en handlare i Lübeck.
Det jag reagerade på var följande " Überführung und KFZ Papiere kosten nochmal 1150€ Aufpreis.".
Är det ett vanligt pris för "pappersexersisen" och vad är det som ingår för det priset?
Lars

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: importhandlingar

Ja, det är normalt. Detta framgår tydligt om du detaljstuderar en tysk prislista. (Priset i det aktuella fallet verkar dock lite högt...)

Detta beror bland annat på att registrering och skylttillverkning sker lokalt, och inte centralt (Transportstyrelsen) som i Sverige.

Vissa tillverkare har även ett fastställt pris för att gå igenom bilens funktioner. Detta gäller främst stora och dyra Liner-modeller.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Skylttillverkning (röd skylt) och exportförsäkring brukar kosta mellan 100-150 euro.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hej

Skylttillverkning (röd skylt) och exportförsäkring brukar kosta mellan 100-150 euro.

Det priset är vad försäljaren får betala till myndigheterna. Till detta kommer ersättning för den tid det tar för försäljaren att köra till registringsmyndigheten, köa där, köa hos skylttillverkaren, köa en gång till hos besiktningsmyndiheten och sedan köra tillbaka till sitt företag.

Tycker ändå att det refererade priset verkar lite väl högt...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Überführung är väl transporten av bilen från tillverkaren till handlaren?

J

Jarn

Guest

Är det en helt ny bil du fått pris på, då är det ett helt normalt pris.
Gäller det en begagnad bil de har hemma, då skall du inte betala detta, utan då handlar det bara om att du skall betala för de s.k. Exportskyltarna.
Ett normalt prisspann hos handlare ligger idag på 200 -350 Euro.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

När vi köpt husbil i Tyskland så ingår att säljaren betalar (begagnad). Man har inte så mycket annat att pruta på när man bestämt sig och resan planerad. Runt 100€ Man kan få köa ganska så länge.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Rätt idiotiskt att man skall betala "extra" för självklarheter.

Köper man en ny bil på en firma skiter man väl i vad det kostar för firman att få den levererad från fabriken till firman. Deras kostnader för att kunna sälja och leverera borde givetvis vara inkluderade i deras marginal och därmed ligga inräknat i priset på bilen. Detsamma för administrationen av handlingarna som ju måste ordnas för att kunna sälja bilen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är så det fungerar i Tyskland, men vill man inte veta, är det ju bara att nöja sig med att läsa nedersta raden, kostnaden betalar man ju i varje fall?! :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är så det fungerar i Tyskland, men vill man inte veta, är det ju bara att nöja sig med att läsa nedersta raden, kostnaden betalar man ju i varje fall?! :)

Att det är så det fungerar i Tyskland är ju rätt uppenbart men jag tycker fortfarande att det är onödigt. Kostnaderna kommer man ju precis som du säger inte ifrån.
Det blir också extra rörliga paremetrar som gör det knepigare att jämföra priser mellan handlare på egentligen exakt samma vara.
Denna tråd finns ju också av en anledning ;)

Ungefär som att arbetskostnaden för att plocka upp ett paket köttfärs på på hyllan i lokala butiken skulle stå specad separat på prislappen...
Nåja, tyskarna får göra som dom vill. Det är ju ingen som tvingar oss att handla av dem.:)

S

Sören-6830

Guest

Köpte en ny bil i Tyskland 2012. Inte ett ord sades eller skrevs om några tillägg av detta slag.
Antar att det var inbakat i priset, precis som det är när man köper bil i Sverige.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

När man köper en fabriksny husbil i Tyskland utgår man från husbils-tillverkarens prislista.
I den prislista står det utförligt att diverse kostnader i form av transport av husbilen till handlaren samt diverse registrerings avgifter tillkommer.
( Husbilar levereras inte på bilsläpar utan de hämtas av handlarna själva.)

Jag kan tänka mig att en Concorde som tillverkas i Aschbach och som skall levereras till Hamburg tar sina två dagar fram och tillbaks. En kostnad på 1000 euro är alltså inget överpris.

Personligen tycker jag denna redovisning är ärligare än de svenska husbilhandlarna som mörkar sin kostnader i påhittade egentillverkade prislistor.

F

F.d. 55856

Guest

Köpte en Plåtis i höstas, 2013 års modell, Betalade det anonserade
priset , inget mer , fick med exsportpapper å skylar i priset.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

N+B bruker oftest biltransporter for leveranse til handlere. Eksempelvis min Flair hadde 17 km på måleren når den rullet av Kiel-fergen i Oslo. Nesten hver dag ser en flere av disse spesialtransportene bli lastet med 2 nye husbiler.

Toppen