• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importerat en Hobby AK 600 GFLC -08

F

F.d. 861

Guest
Hej!

Är ny här och har sökt runt i forumet efter svar på mina frågor men hittade inga svar...
Har köpt en 6 månader gammal (900 mil) Hobby husbil av modellen AK 600 GFLC i Tyskland. Ska nu registrera in den i Sverige.
Ska boka tid hos Bilprovningen men har först lite frågor till er som har koll på import av nyare husbilar. Vad behöver jag göra innan besiktningen? Någon har nämnt att jag måste byta ut diverse gas-slangar, någon har nämnt att jag måste visa upp den för M/Motormännen och få någon typ av intyg från dem att den är ok?
Har även hört att man kan behöva lite olika intyg på allt möjligt, stämmer detta?

Just denna husbil är massproducerad och den säljs mer eller mindre identisk som ny hos Forsbergs Fritidscenter i Hyssna (Generalagent). Kan jag ändå behöva krångla med en massa saker för o få den inreggad?

Någon med erfarenhet som har lust att hjälpa till med lite svar på ovanstående frågor?
Andra värdefulla tips inför besiktningen?
Mycket tacksam för hjälp!!!

MVH Bengt & Åsa

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Importerat en Hobby AK 600 GFLC -08

Hej på er och välkommna till sidan!:spinny:
Det finns en hel del skrivet om detta, men när man letar så hittar man ingenting.:twitcy:

Jag har ingen egen erfarenhet av import, men jag har varit indirekt inblandad nu i sommar då min syster importerat en.

Som svar på dina frågor kan nog vägverkets sida om fordonsimport vara matnyttig Fordonsimport - import och införsel av fordon / Vägverket

I korthet måste du :

* Skicka in alla handlingar på bilen för ursprungskontroll till vägverket.

* Göra en gasolbesiktning på t.ex. Motormännen

* Väga bilen på en godkänd vågstation

* Registreringsbesiktiga på bilprovningen.

Tyvärr så hjälper det inte att det finns likadana bilar i Sverige redan. :mad:
Den svenska byråkratin tycker inte att vi som privatpersoner
skall hålla på med import.:confused:

Det finns någon gräns för hur "ny" en bil får vara för att slippa svensk moms, men jag tror att det räcker att den varit registrerad utomlands i 6 månader.:wideeyed:

Lycka till och skriv gärna hur det går.

/Thomas

Toppen