• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Importerar från Italien utan exportskyltar

F

F.d. 57855

Guest
Hej,
Jag hade kontakt med företag i Italien men de säger det de kan inte ha exportskyltar.

Jag behöver ta med skyltar själv säger dom.

Är det korrekt? Det låter konstigt för mig...
Har Sverige nån typ av "importskyltar"?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Importerar från Italien utan exportskyltar

Är det denna?

Bilagor

• Capture1.JPG
    Capture1.JPG
    31,5 KB · Visningar: 5

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Importerar från Italien utan exportskyltar

Du kan inte använda de svenska exportskyltarna för att importera ett fordon.

Det finns en hel del information om man Googlar på export från Italien.

Detta saxat ur ett forum.

Italienimport dyker ju upp som en fråga på Alfaklubbens forum ([LÄNK] och nedan har jag saxat ett svar på en lilknande fråga:

"Hur som helst så går det att exportregistrera bilen i Italien, du och den föregående ägaren skall tillsammans besöka ett ACI-kontor (Automobile Club d'Italia - Sito ufficiale) på orten där du köper bilen. Där avregistrerar föregånende ägare bilen och du exportregistrerar bilen för att köra hem den. Priset för detta verkar variera beroende på region men jag tror att vi kom fram till 3000-5000 kr när vi frågade.

Ni behöver också skriva ett köpekontrakt och som jag förstår det vill italienarna att det skall ske med hjälp av en "notarius publicus" dvs någon med lite juridisk kunskap som står till allmänhetens tjänst för sådana affärer. Jag skulle tro att det kostar några hundra det också.

Sedan är det bara att försäkra bilen (ring ett svenskt försäkringsbolag) och köra hem och göra ursprungskontroll och besiktning (vilket kan ta lite tid pga Transportstyrelsens handläggningstider). Det finns ingen möjlighet att ta med svenska skyltar utomlands eftersom du inte får göra ursprungskontroll innan bilen finns i Sverige. "

Det fanns också en utförlig artikel om italienimport i Alfaklubbens tidning Klöverbladet under 2011 och sammanfattningsvis så; använd en svensk som bor i Italien och som kan hjälpa dig och undvik bilar söder om Rom...

Toppen