Sv: Importerar från Italien utan exportskyltar
Du kan inte använda de svenska exportskyltarna för att importera ett fordon.
Det finns en hel del information om man Googlar på export från Italien.
Detta saxat ur ett forum.
Italienimport dyker ju upp som en fråga på Alfaklubbens forum ([LÄNK] och nedan har jag saxat ett svar på en lilknande fråga:
"Hur som helst så går det att exportregistrera bilen i Italien, du och den föregående ägaren skall tillsammans besöka ett ACI-kontor (
Automobile Club d'Italia - Sito ufficiale) på orten där du köper bilen. Där avregistrerar föregånende ägare bilen och du exportregistrerar bilen för att köra hem den. Priset för detta verkar variera beroende på region men jag tror att vi kom fram till 3000-5000 kr när vi frågade.
Ni behöver också skriva ett köpekontrakt och som jag förstår det vill italienarna att det skall ske med hjälp av en "notarius publicus" dvs någon med lite juridisk kunskap som står till allmänhetens tjänst för sådana affärer. Jag skulle tro att det kostar några hundra det också.
Sedan är det bara att försäkra bilen (ring ett svenskt försäkringsbolag) och köra hem och göra ursprungskontroll och besiktning (vilket kan ta lite tid pga Transportstyrelsens handläggningstider). Det finns ingen möjlighet att ta med svenska skyltar utomlands eftersom du inte får göra ursprungskontroll innan bilen finns i Sverige. "
Det fanns också en utförlig artikel om italienimport i Alfaklubbens tidning Klöverbladet under 2011 och sammanfattningsvis så; använd en svensk som bor i Italien och som kan hjälpa dig och undvik bilar söder om Rom...