• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importerade husbilar

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025
Sv: Importerade husbilar

Har ingen erfarenhet av importerade husbilar, men brukar kolla med vägverket om husbilen är importerad eller inte.
Förvånansvärt många har jag hittat när jag var på jakt efter husbil.
Inget ont om sådana husbilar men många säljare upplyste inte om detta.
Jag tycker att priset ska vara lägre än en svensksåld husbil.
Kolla här innan köp.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

F

F.d. 1470

Guest

En liten undran, varför skall en importerad, köpt som ny, husbil ha lägre pris än en svensksåld?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En sak når en kjøper en ikke ny husbbil er å kreve loggen for tetthetskontroller. Mangler den så hjelper det ikke at fabrikken har opp til 10 års tetthetsgaranti. Enkelte fabrikker har merker som settes inn i loggboken som en kvittering på at verkstedet har utført jobben og fyllt ut skjema som sendes inn til fabrikken.

En annen sak med loggen for tetthet er at den forteller historien til bilen:spinny:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Är inte nästan alla husbilar byggda utomland? Vari består skillnaden då? Svensksåld eller importerad = borde vara detsamma eller?????? Svensk mellanhand som skall tjäna 10-20 % på varje bil.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Det fins hur mycket varianter som helst.
Ex. vis. Adriatik 660 SL har inte golvärme, elpatron,uppvärmd och isolerad spillvattentank, reservhjul på tyskversion.
Kollar man och får det man vill ha, så tycker inte jag, att det spelar någon roll var den är köpt
Bosse B

Senast ändrad:
F

F.d. 29809

Guest

Håller med, jag tror inte mycket, om ens något alls tekniskt ändras på bilen när den tas in till Sverige.

Vet inte vad som gör att en svensk handlare för samma bil måste ta mer betalt än en tysk handlare, de köper väl båda från samma tillverkare?

Kan det handla om volymer, moms, skatt, en omväg med generalagent eller bara ren vinst?

J

Jarn

Guest

En viktig sak att observera är att om det är en registrerad bilfirma, även bara beg.handlare, som har importerat bilen, då står det inte att den är importerad på fordonsfrågor på nätet.

Detta tycker jag är lite märkligt av Vägverket. Jag har själv upptäckt det genom att jag tittat på andra sidan på fordonsfrågor "tilläggsinformation" på nätet. Där står då att den tidigare varit inregistrerad i annat land.

Personligen tycker jag att bilar/husbilar från Tyskland är bättre servade o mera välskötta.
Deras serviceverkstäder har också betydligt bättre utbildad personal med mycket större erfarenhet pga de större volymerna.

Detta absolut inte sagt som generell kririk mot svenska verkstäder, men tyvärr har jag råkat ut för misstag som kan bero på bristande erfarenhet o utbildning.

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025

Har även stött på husbilar hos vanliga bilhandlare som säljs "för kunds räkning" som varit importerade.
Vad får ni för garanti på en sådan husbil?
"Öppna säcken innan ni köper grisen"

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

En liten undran, varför skall en importerad, köpt som ny, husbil ha lägre pris än en svensksåld?

Svensksålda bilar (Fiat) importeras med nordenspec för vårt kallare klimat med bland annat förvärmd vevhusventilation som kan var viktigt om man vinterkör och man får ju inga extra tillbehör gratis.

F

F.d. 12736

Guest

Geje;

Gäller detta också det nya Fiat chassit f.o.m. -07?

J

Jarn

Guest

När jag varit i Tyska, Österrikiska och Italienska Alperna på vintern och kört,
då har det varit många husbilar där som ej varit från Sverige.
Det har ibland också varit rejält många minusgrader på natten.

Skulle alltså alla dessa vara extrautrustade? Jag tror nog att för dessa marknader så ingår nog nödvändig utrustning för att klara vädret.

Tror nog att det finns intresse ibland att skrämma folk från att handla sin bil avsevärt billigare i Tyskland.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Det är ju inte alla bilar som sälgs nya i Sverige, som är vinterutrustade heller.
Men jag TROR att det är större andel än exvis Tyskland.
Bosse B

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Köper man en ny husbil eller vanlig bil utomlands så kan man ju beställa det man vill ha.
Tror att alla chassies till husbilar levereras "nakna" från fabrik och att sedan bodelsbyggaren monterar det som beställs från basic till lyxutrustning. Att köpa bil utomlands sparar åtminstone också en del momspengar.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo man kan ju undra varför dom importerade är mindre värda .

Jag var på en firma som hade in importerad som var till salu och den var ju jättefin enligt säljaren och när jag sa att jag hade en som jag ville byta in som också var importerad så blev det "kalla handen" .

Så : Har du en importerad som du skall byta in är den inget värd men om du skall köpa en på en firma så är den lika mycket värd som svensksålda .

Skall man köpa en importerad så kan man mao. ta in en själv och inte sponsra en importör med en massa pengar .

Är det bara jag som tycker att importerade verkar vara mera utrustade än svensksålda eller beror det på att dom är mera "fåfänga" där "nere" ;) :) eller är det så mycket billigare där ?

J

Jarn

Guest

Håller med dig Bengt-Åke, jag tror att tyskarna satsar mer på utrustning, de är nog både mer fåfänga och vill ha mer komfort.

Dessutom är ju bilen billigare liksom tillbehören där, så summan de lägger ner är kanske ändå mindre?

Har också råkat ut för exakt det du beskriver hos handlare.
När de skall sälja framför de alla fördelar som finns med en importbil och det är då väldigt många.
Säger du sedan att du har en importbil i inbyte då ser de ut som en fiollåda i ansiktet och börjar skruva på sig när de skall förklara varför man skall få mindre i inbyte för den än motsvarande s.k. svensksåld.

Senast redigerad av en moderator:

Rolle-car

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021

Jag har köpt en husbil av nämda firma och det har fungerat bra hitils det var en nästan ny dethleffs 6844 den hade bara gått 160 mil själv har jag bara åkt ca 100 mil nu men det ska bli fler.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Jag åkte ner till Tyskland och köpte en Hobby T600FC hösten 2006. Jag mailade direkt till fabriken och bad dem specificera vad som skilde mellan tyska och svenska bilar. Svaret blev: ingenting - förutom gasolinstallationen. Alltså en tysk reducerventil och gasolslang som inte var märkt -30. Jag behöll den tyska reducerventilen och köpte en adapter till svensk flaska. En meter slang och några slangklämmor (tillåtet om slangkopplingarna har fläns), Ett par hundra kronor och sedan var det klart.
Dethleffs var ett alternativ, men där hade jag hört att det ibland strulade rejält med takluckorna vid ventilationskontrollen. När jag kollade med "min" besiktningsman ( som jag för övrigt fick mycket tips och råd av före besiktningen), bekräftade han att det inte var ovanligt att nyblivna Dethleffsägare fick byta takluckorna.
Jag förstod inte riktigt vad problemet var, kanske de var tätade runt om.
Någon annan som vet?

Toppen