• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Importera tyskt för mellan 1000 & 2000 euro?

S

StorDansk

Guest
Hej alla kunniga människor, tänkte börja som husbilsägare med lite enklare bil, på mobile.de finns ett stort antal Ducato "plåtisar" (wonmobil på tyska) för mellan 1-2000 euro, årmodell 88-95, om en sån bil går att ta hem utan problem (har någorlunda kläm på avgifter och besiktning, runt 3000:) skulle det passa mig som handsken, kompisen Fredrik som är något av ett vandrande uppslagsverk påstår att en importerad "husbil" medför massor av problem då inte äldre tyska biler följer EU standard, eller om det var typningen han sa? Man måste ju börja nånstans, inredning, kyl, värme, gasol och isolering kan jag fixa med, motorproblem är det lite sämre med, bromser, hjullager och avgassystem går det väl hyfsat att fixa själv.
Hoppas någon har erfarenhet av detta och kan ge goda råd eller avråda helt, är beredd att lyssna och lära, för en kunskapsbank som husbilsklubben får man nog leta efter, tack alla snälla medlemmer som så frikostigt delar med sig.

Hälsar en acklimatiserad dansk från Östergötland.
Finn

F

F.d. 18508

Guest
Sv: Importera tyskt för mellan 1000 & 2000 euro?

Hej
Kolla TSFS 2010:87 ,står en del där,särskilt 2kap 21§
Sen har du väl VVFS 2003:22 21 kap,där har du belysning på gamla bilar,typ sidoblinkers o sånt kan man behöva

S

StorDansk

Guest

Hej och tack zkidor, har tragglat mig genom samtliga skrivelser och har ännu inte fattat, är problemet att om jag köper en redan färdigbyggd husbil då går det inte att klassa den som PB typ 2? eller om jag köper en tom låda? i det senare fallet måste ju gälla samma som vilken personbil som helst så länge jag håller mig under 3,500kg.
Montering av sidoblinkers är inget som avskräcker mig.
Bara inte alla besiktningsmän är lika ologiska som kille från Svensk Bilprovning, gick fram till deras monter på Elmia senast för att fråga om bältade platser i en ombyggd PB typ 2, här är svaret:
Bältade platser får du godkända efter att ett hållfasthetsprov är genomförd, det är ett förstörande prov, så du kan inte anväda bilen efteråt? Säg att detta inte är sant, isåfall väldigt korkat enligt min ologiska hjärna.

F

F.d. 53078

Guest

Bälterna skall instaleras så att dom klarar en belastning på 1000kg. detta skall bevisas med en matematisk hållfasthets beräkning.
D.v.s att dom skall sitta fast med minst M8 skruvar i metallrör som sitter fastskruvade eller svetsade i chassit.
Det är ingen fråga om krocktest på hemmabygge bara serietillverkning.

Låt oss få se bilder av ditt bygge när du kommer igång

Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

På Transportstyrelsens hemsida finns information om import av fordon. Skall du ta hem en bil som inte helbilsgodkänd så finns det undantag från alla krångliga regler, import eget bruk.

Om jag vore i din sits så skulle jag, när jag bestämt mig för vilken typ av bil jag skall ta hem, ta kontakt med bilprovningen och diskutera vad som behöver göras. Du bor ju i Linköping och där finns en kille som heter Torbjörn, han sysslar med registreringsbesiktningar och han är kunnig. Han har besiktat flera av mina import bilar.

Eget bruk - Transportstyrelsen

/Kenneth/

Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest

Tack Kenneth,
mycket värdefull information. Och även länken gav en del viktig info.

PS. Hur mycket har du importerat under senare år? Är det personbilar eller HB DS.
:snow-icon:

F

F.d. 1074

Guest

Hej

Är det någon som importerat en ny bil från Tyskland själv, och i så fall hur mycket mellan tummen och pekfingret kostar det totalt förutom den svenska momsen ? till körfärdig bil i Sverige

:santa-2-icon:

S

StorDansk

Guest

Hej Birgitta/Rune,
svensk moms tror jag man slipper om den är mer än 6md gammal, har sett en del här som trixat med olika varianter med att hyra/leasa av sig själv osv.
Tror ifs att andra är bättre lämpade att svara, men lite beroende på hur du går till väga, med flygresa ner, oftast billigare än att åka med kompis, du får räkna med nästan två dagar innan alla papper är klara på tyska bilregistret, försäkring för hemresan kan du skaffa genom handlaren, soppa och färja/broar, svensk registreringsbesiktning, plus lite lösa utlägg, kanske runt fem papp.
Om du tar min påtänkte kärra, Ducato Maxi 5,60 lång 2,47 hög 1995-98 år modell som verkar ett lämpligt objekt att ge sig i kast med som nybörjare, så behöver du knappast betala mer än 1,500 euro=13,500kr circus, besiktad i Sv för under 20,000, sen är det bara sätta igång att bygga. Kolla gärna på Blocket eller DinBil vad motsvarande kostar i sverige. Finns nog en och annan krona att spara.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Sen finns även varianten att anlita t.ex. Anders Berggren på www.Husbilen.com . Han gör inte annat än importerar husbilar som sen görs klara och besiktigas i Sverige. Till en kostnad som nog många gånger obetydligt överstiger vad du själv får ge för att göra samma sak.
Jag tänkte bara jag skulle nämna denna möjligheten. Men det beror ju mycket på hur man ser på hela prossessen. Är det besvärligt eller är det en spännande utmaning? Själv valde jag Anders Berggrens variant och blev mycket nöjd.
// Göte J

Toppen