• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

importera husbil

F

F.d. 17853

Guest
är det någon som vill tipsa om firmor i tyskland .vad man skall tänka på..moms skatter gasolbesiktning isverige vad kostar det totalt att ta in en hus bil innregad oklar om det är coc nr går väl ej att lastbilsregga den isverige.. tack iförhand tomos
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

Den här tråden har hjälpt mig att förstå hur det kan gå till med import från Tyskland.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t28677/
Import för nybörjare.
mobile.de är väl den sida de flesta använder.
Hoppas det kommer fler tips om BRA www-sidor och pålitliga handlare. :)
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

Precis fått våra regskyltar. Som Patrik säger så räckte den länken långt. Tillägget för oss var att deras två-åriga täthetskontroll bara gäller 1 år här. Kostade 3-400kr. Kan också nämna att 95% inte klarar AVLkontrollen, i vårt fall var en vägg för nära spisflamma (fick åtgärdas med plåt) genomföringar behövde silikonas, och tre urgröpningar fick göras för att gasol inte skulle bli liggande. För oss räckte första besiktningen och att kort skickades på åtgärder. Såg en prislista som var graderad efter hur många fel som upptäcktes, tror den började på 3 fel och uppåt. Var betydligt lättare än vi trodde importen, men... snabba penningöverföringar mellan Sverige och Tyskland existerar inte, möjligen kan renodlade bilhandlare ha någon annan form har jag läst på forumet. 6 månaders garanti från säljaren, hade problem med flera av låsen som inte gick att låsa. Vid kontakt svarade säljaren att det var bara att lämna in och skicka kvitton. Vi löste det dock själva, men kändes bra med det svaret. Man får också kolla deras bilregister, dom stänger oftast 12, som ger ganska kort om tid för att titta, förstod vi det hela rätt så skilde det sig mellan städerna, någon dag i veckan hade dom em-öppet, och man var inte bunden till en viss stad. Möjligen kan språkbegränsningen smugit in något fel där...
Mvh Marita
 
Senast ändrad:

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: importera husbil

HEJ Bra handlare www.oc-wendt.de köpte en för en kompis hålla på okso och köpa dela dem hjälpa mycket.köp aldrig en husbil från www.wohnmobilpark.com köpte 2.husbilar hade mycket rekamationen ingen ting har händ (oserjös kanske stavat fel meine kein guter Händler aldrig mer):mcride::swoon::( Volker (tysken)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

HEJ Bra handlare www.oc-wendt.de köpte en för en kompis hålla på okso och köpa dela dem hjälpa mycket.köp aldrig en husbil från www.wohnmobilpark.com köpte 2.husbilar hade mycket rekamationen ingen ting har händ (oserjös kanske stavat fel meine kein guter Händler aldrig mer):mcride::swoon::( Volker (tysken)

..............................

Hittar inga begagnade HBar på den www-sida du rekommenderade.
oc-wendt.de
OK - min tyska är inte den bästa men ...- jag tror jag "tryckte" överallt. :cool:
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: importera husbil

HEJ Gick in och titta på sidan komme nästa vecka (bygnatspats ):mcride: volker körBMW1200CL Och Husbil
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: importera husbil

Hej Mobile.de är en bra sidan varför titta ni bara på husbilhandlare privat mycket billigare köpte min privat ingen problem i vår.:mcride: volker /Tysken kör okså BMW1200CL )
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

Hej Mobile.de är en bra sidan varför titta ni bara på husbilhandlare privat mycket billigare köpte min privat ingen problem i vår.:mcride: volker /Tysken kör okså BMW1200CL )
....................................

Ok - var hittar man de privata?
Finns inte de på mobile.de??

Finns det andra bra www-adresser där de privata säljer sina HBar??
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: importera husbil

HEJ JO mobile.de är rätt sidan knappa in bara privat då kommer alla privata upp :mcride: Volker(Tysken Kör okså BMW1200cl)
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: importera husbil

Någon mer som har erfarenhet av www.wohnmobilpark.com ? De har ju många bilar som ser bra ut, och verkar ha bra service för köpare som kommer från utlandet. Fast det kanske är för att vi inte har så lätt att klaga?

/Ulla - som nästan var på väg dit...
 
S

suneAl

Guest
Sv: importera husbil

Varför importera själv när det finns Husbilssäljare som har samma prisbild på hemmaplan och därmed är allt klart t.o.m. fulltank vid köp.

Ring Roger på Ab Nord Caravan 0730-718400 eller 0730-919955
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

Att importera kräver att man redan sålt det man har. Alltså utan byte. Om man tittar på annonsmarknader så ser man att utbytet är enormt och marknaden snart måste anpassa sig prismässigt.
Euron har ett idag mycket högt pris som höjer bilpriserna med flera tiotal tusen som också inverkar negativt på importen.
Sedan kan själva resan ses som en kul grej vilket jag själv tycker men vi har nu värderat om allt och beställt en ny svenksåld bil och det till ett pris om var helt konkurenskraftigt mot en import.

För ett år sedan var import vårat enda alternativ.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: importera husbil

är det någon som vill tipsa om firmor i tyskland .


Hej vi köpte en husbil i Ibbenbüren hos den här firman:
.: Wohnwagen Windoffer :.

Ägaren kunde ingen engelska men hade en trevlig tjej anställd som kunde engelska.
De ordnade med alla papper. Först till ett kontor för att få en bok, sen till ett ställe där motor/chassinr skulle skrivas in och jämföras med bilen. mm. sen över gatan för att köpa en skylt och tillbaka till det första kontoret med boken för att slutföra alla exporthandlingar. Vi behövde inte göra någonting, bara följa med.
Skulle vi ha behövt göra detta själva så vete gudarna hur man skulle fått ordning på allt hit och dit. Ett väldigt antikt sätt att göra ägarbyte, bilhandlare satt länge och väntade med regskyltar i handen för att göra ägarbyte mellan vissa klockslag på dan. Oftast unga killar, ska man sälja personbilar och husbilar där så går det åt många anställda.
Annars så gick allt rätt smidigt, vi tjänade väl lite på att importera bil själva. Men frågan är om det är värt allt jobb. Vi åkte bil ner första gången för att kolla marknaden. Andra gången flög vi till Frankfurt hahn och tog en hyrbil och åkte till några handlare.
Men det man pratat om via telefon och mail överenstämmer inte alla ggr. 2 jättefina bilar enl. handlare, som var korrossionsskador på och en var krockad och upplagad. Tror vi skulle kunnat pruta på den hur mycket som helst. Motorn gick bra, men den kändes i rätt i magen.Den handlaren ringde oss flera ggr och kunde nog gjort hur mycket som helst på priset. Bilen var en mercedes och bo delen en Pilote. Trodde nog inte vi skulle få någon med oss hem. Men till s ut åkte vi till den här firman, hade bara skrivit ut bilen via mobile.de inte ringt dem. Så vi visste ju inte om den fanns kvar. Den var bokad när vi kom, men den köparen fick ge snabba besked, för kl 14.00 skulle vi vara tillbaks med hyrbil och flyga hem. Som tur var så backade han ur och bilen blev vår. Men den är nu bortbytt.....Lycka till med era importer, man måste våga lite ibland..
Lotta
 
Senast redigerad av en moderator:

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

Man skall nog ta med i beräkningen att euron sedan ett år tillbaka har stärkts med ca. 10-15 %. Vilket inverkar negativt på importen.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

Hej

Att euron blir dyrare borde slå igenom även på priser från Svenska handlare då jag har svårt att tro att de köper bilarna i SEK.
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: importera husbil

Gissar att geralagenten/importören valutasäkrar sina affärer 6-12 månader framåt för att kunna hålla de priser man utlovat. Valutasäkring innebär i princip att man teknar avtal om att t.ex. förbruka en viss summa EUR under en viss tid och då har dom tillgängliga mot en % sats i banken. Kan nästan ses som man lånar EUR. Troligtvis sker det inga höjningar med avseende på 2009 års modeller.

Hälsningar
Hans
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

Hans Danderyd;

Näe kanske inte så mycket på nya men på begagnade.
Det finns en liten men viss jämförelse som kan göras med båtbranchen och begbilbranchen.
Nog kommer priserna att gå ner - en hel del - under vintern/våren.
Synd bara att jag ska sälja båt i vinter/vår. :cool:
För att finansiera HB-köpet.
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: importera husbil

Varför letar man bil i Tyskland? Ja, i vårt fall så letar vi både där och här hemma. Fördelen med Tyskland är att urvalet är så mycket större, där finns modeller som intresserar mig mer än begagnade bilar i Sverige. Just nu känns det som att vi kommer att köpa från Tyskland, men visst vore det skönt att slippa det strulet. Dessutom är jag osäker på hur mkt strul det kan bli om vi köper en modell som inte finns i Sverige. Någon som har en aning om detta?

/Ulla
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: importera husbil

Hej

Att importera en husbil som inte finns i Sverige sedan tidigare innebär att det vent prov som man normalt gör på motormännen måste göras hos AVL i Stockholm som då gör ett fullskaligt test med mätinstrument. Detta är ca 4000:- dyrare än hos motormännen.
Detta är enligt mina erfarenhet det enda som skiljer.
 
Toppen