• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Importera Hobby

F

F.d. 4374

Guest
Hej, är det någon som har erfarenhet av att importera just Hobby 650 / 690 från Tyskland? Behöver lite tips och råd om hur man går tillväga, tips på bra agenters hemsidor som är stora på just dessa modeller och kanske har erfarnhet av export till Sverige.

Är det även någon som vet ifall man kan bädda dubbelsäng i 690 långbed eller är det bara singelbäddar?

Är det något speciellt man bör tänka på eller kanske modell som man bör undvika.

Är mer eller mindre intresserad av allt som rör dessa modeller och import från Ttyskland.

Vi har inga tidigare erfarenheter av husbil så detta blir vårt första projekt. Vi har hittils klarat oss med en Chevrolet high-top van 02:a, men tyvärr har vi nu växt ur den men vill gärna forstätta våra semestrar på resande fot.

//Tommy

F

F.d. 446

Guest
Sv: Importera Hobby

Vi köpte en Hobby T650 FLC i Frankrike, Bordeaux. Här är adressen: firmans namn: Vacances & Loisirs, adress: Chemin de Magret, 33700 Mérignac. Här är en länk: Vacances & Loisirs - Vente de camping-car neuf et occasion à Mérignac - Bordeaux - 33 - Gironde - Aquitaine - Det verkar som om husbilarna skulle vara ännu billigare i Frankrike. Dessutom är det inga krångligheter att köpa i Frankrike jämfört med den tyska byråkratin. Bara skriv köpebrevet, betala, ta försäkring hemifrån och kör hem. En av ägarna talade perfekt engelska. Om du är intresserad kan jag ge mera uppgifter om Yves (som talar engelska) bara jag kommer hem. Nu på resa i Lappland.

F

F.d. 16416

Guest

Du bör vara medveten om att utrustningen mellan bilarna som saluförs i Sverige och på kontinenten kan skilja. Sett att bl a Truma med elpatron finns i de svenska men inte alltid i de andra.
Roadglider

F

F.d. 446

Guest

Det är riktigt men sånt kan man ju ta reda innan man slår fast köpet. Vi har aldrig tänkt använda husbilen på vintern och då har värmepatronen ingen betydelse. I övrigt är det ingen skillnad på bilen. Men för vintercamping skall man givetvis kolla mycket annat.

F

F.d. 6618

Guest

Hej!
Vi har nyss köpt en 2011 Hobby 650 Esc( 4bäddar) Ford med dubbelmontage av Öhmnas maskin i Västerås.
Dom tar hem nya ifrån Tyskland till ett bra pris.
Kollade på mobile.de och det skillde bara några tusen med att importera själv.
Med dubbelmontage går den hur stadigt som helst. 120-130km inga problem.

Toppen