• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera från Tysk privatperson

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Någon som har erfarenhet av att importera husbil från Tyskland köpt av privatperson?

För 5 år sedan importerade vi en husbil köpt av en firma i norra Tyskland. Det fungerade hur smidigt som helst med allt från dialogen innan, hjälp med att byta ägare på bilen, fixa tillfälliga registreringsskyltar, tillfällig försäkring till registreringsbesiktning hemma i svedala. Och bilen har uppfyllt våra önskemål och fungerat felfritt i än så länge 5500 mil.

Nu funderar vi på att byta inom något år eller två och har börjat titta på den Tyska marknaden igen. Bilarna vi är intresserad av dyker inte så ofta upp och inte sällan är det privata försäljare. Så då uppstår frågor kring hur det har fungerat med allt jag räknar upp ovan (klart att alt som sker efter ägarbytet inte skiljer) men också ursprungskontroll, kontroll av antal mil bilen gått, ägarbyte mm.

Någon med erfarenhet eller rent av erfarenhet av båda varianterna (firma vs. privatsäljare)?

Mvh!
// Niklas
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Importera från Tysk privatperson

Har genom åren köpt 2 husbilar av privatpersoner och 3 på firmor (senaste gick igenom regbesiktning i fredags). Processen är likadan. Handlarna är så klart mer vana vid pappersexercisen, men privatpersonerna har följt med till Zulassungs ställena och hjälpt till med ägarbytena.

Privatpersoner vågar man inte skicka pengar till i förväg ( mer än reservationspengar) , så första husbilen hade jag cash med mig , men dålig kurs och mindre säkert så inget jag rekommenderar.
Andra privatbilen ringde jag hem till banken och ordnade expressbetalning så hade han pengarna 2 timmar senare och jag kunde rulla hemåt.
Viktigt att få med sig båda fzbriefen hem och kvitto på köpet. Ursprungskontroll är samma för privatbilar.

Nu har de här husbilarna varit max 3 år gamla så de har varit i gott skick. Vad är det för husbil ni söker?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importera från Tysk privatperson

Har genom åren köpt 2 husbilar av privatpersoner och 3 på firmor (senaste gick igenom regbesiktning i fredags). Processen är likadan. Handlarna är så klart mer vana vid pappersexercisen, men privatpersonerna har följt med till Zulassungs ställena och hjälpt till med ägarbytena.

Privatpersoner vågar man inte skicka pengar till i förväg ( mer än reservationspengar) , så första husbilen hade jag cash med mig , men dålig kurs och mindre säkert så inget jag rekommenderar.
Andra privatbilen ringde jag hem till banken och ordnade expressbetalning så hade han pengarna 2 timmar senare och jag kunde rulla hemåt.
Viktigt att få med sig båda fzbriefen hem och kvitto på köpet. Ursprungskontroll är samma för privatbilar.

Nu har de här husbilarna varit max 3 år gamla så de har varit i gott skick. Vad är det för husbil ni söker?

Kanon, tack för förklaringarna.
Vi är just nu bara i startgroparna och sonderar marknaden dels avseende märke/modell (även om jag nog redan vet vad jag vill ha men vi är 2 ;-)). Så köp sker nog inte för än tidigast hösten 2017 kan jag tänka mig.

Vi tittar fn. på en Carthago Chic C-line T4.9 eller I4.9 men jagar andra modeller/märken som uppfyller önskemålen/kraven enl. nedan:

- Max 7,5m lång
- Långbäddad
- Stort garage med höjd om lägst 118cm (vi har idag 121cm)
- Separat dusch
- Uppvärmt dubbelgolv alt. vattenburen golvvärme
- Väl isolerad vagn (tak/väggar/golv) dvs. >30mm
- Motor: Diesel & >149 hk (vi har idag 130 hk).

Mvh!
// Niklas
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Sv: Importera från Tysk privatperson

Vi har importerat en Concorde som ägts av vår dotter som bor och arbetar i München. Bilen Reg. besiktades i dag och har nu ett svenskt nummer.
Hur gör vi nu för att avregistrera bilen och försäkringen som är tecknad i München. Ska skyltarn skickas tillbaka som i Sverige? Vet du vart?
Tacksam för hjälp.
/Claes
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Importera från Tysk privatperson

Du har väl inte Fahrezugbrief kvar det tog väl besiktningen.
Normalt måste du visa upp detta för att avregistrera den i Tyskland.
Du måste få ett intyg från Transportstyrelsen att bilen är reggad i Sverige
Som måste visas i Tyskland.
Så fick jag göra då jag köpte MC I Tyskland och ägaren trodde att det gick avregistrera mc utan Fahrezugbrief vilket inte gick .
Detta var för cirka 6 år sedan.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Importera från Tysk privatperson

Min första bil jag tog hem när jag bodde i Tyskland fick jag knalla upp och lämna tillbaka skyltarna och då hade jag fortfarande mitt Brief kvar.
Andra bilen, då skulle man skicka in allt till Transportstyrelsen, sedan tog det ett par månader och så fick jag meddelande från Zulassungstelle att bilen var avförd.
Ett släp som jag tog hem kom aldrig ur tyska registret, som tur var så ställde jag av det innan jag tog hem det.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importera från Tysk privatperson

Jag fick provisoriska skyltar på husbilen jag tog hem 2011 som bara gällde begränsad tid tillsammans med den tillfälliga trafikförsäkringen. Dvs. jag har aldrig behövt ta hand om avställning av Tyskregistrerade fordon så jag vet tyvärr inte svaret på din fråga.

Men jag antar att Transportstyrelsen kan guida dig vad & hur du skall gå till väga.

// Niklas
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Importera från Tysk privatperson

Hej! När jag importera husbilar privat prata jag med dem och försöka att använda deras nr.plåtar. Det gå inte på alla men dem mästa tillåter detta. Att dem behåller fahrzeugbrief så länge till ja skicka tillbaka nr.plåta och fahrzeugschein.mvh volker
 
Toppen