• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera fabriksny husbil?

J

Jarn

Guest
Jag har erfarenhet av att själv importera beg. husbilar, men hur är det med helt nya?

Ett alternativ jag just nu tittar på är en helt ny och oregistrerad husbil från Tyskland.
Jag vet att en del av er andra medlemmar har gjort det och därför kanske kan svara på mina frågor.

Är det Fahrzeugbrief (reg.bevis) med till en helt ny bil?
Om inte, hur får man då röda exportskyltar i Tyskland?
Om inte, vad skall man då sända in här i Sverige för ursprungskontroll, är det CoC brevet?
Om Fahrzeugbriefet är med, stämplas då det datum när man får exportskyltarna som första reg.datum?
Totalvikten är 4.000 kg men jag vill att den sätts till 3.500 kg, är det bara att säga till på Bilprovningen?

Sist, men inte minst, hur gör man med tyska momsen?
En större handlare jag talat med, säger att jag skall betala tysk moms och får sedan tillbaks den när jag kan bevisa att jag betalt moms i Sverige. Är det verkligen så?

Det blir ju mycket pengar jag skall ligga ute med, samt vad händer om den firman inte finns längre? Eller är det någon tysk myndighet man skall kräva momsen av?

Jag skulle vilja betala husbilen utan moms i Tyskland och sedan efter 30 dagar betala momsen i Sveriige.

Tacksam att få lite respons från er som varit igenom detta senaste åren.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Tack Håkan!
Jo reglerna är solklara, frågan är bara hur det uförs praktiskt.
Den tyska handlaren jag talade med var ense om reglerna, men han ville som sagt att jag först skulle betala i Tyskland och sedan efter bevis om betalning i Sverige, ge mig momsen tillbaka.

Jag vill inte betala i Tyskland först. Skall ringa en annan stor handlare som gör reklam om att de exporterar och höra vad de säger.
Det blir ju en rejäl slant av det......
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Importera fabriksny husbil ?

I Tyskland er det 2 typer midlertidige skilter, en for eksportbiler - disse skal bare kjøre korteste vei til ferge eller grense og bevitnes av tysk toller at bilen eksporteres. Den andre er for biler som skal omsettes innen Tyskland.
Ikke alle handlere kjenner til eksportmuligheten! Du kan og få beskjed om at du må besøke tollkontoret i Kiel selv om du skal reise fra Travemünde. Biler på eksportskilter skal det ikke betales tysk moms for.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Har nu varit i kontakt med en stor handlare i Tyskland som även exporterar många bilar.

De vidhåller att jag som köpare och är privatperson, måste betala den tyska momsen vid betalningen av bilen.
När jag kommer till Sverige batalar jag in den svenska momsen och sedan skall jag sända ner bevis till dem för att få den tyska momsen tillbaks.
Hur länge det dröjer kunde de inte svara på.

Jag tycker det känns lite osäkert, man vet inte hur kursen är då och vad händer om handlaren kursar.
Momsen i detta fallet ligger ju ändå runt 120.000 SEK.

Verkligen ingen här i klubben som vill berätta hur de gjort, eller är detta med momsen ett känsligt ämne?

PS. Fick ett mail idag från en annan tysk handlare som har en likadan bil men som uppfyller villkoren för att vara begagnad.
I november var de villiga att gå ner 20.000 SEK, hälften i pengar o andra halvan i extrautrustning.
I mailet idag så gick de ner ytterligare 20.000 SEK i pengar.
Får kontakta dem på måndag.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Jag köpte en beg. Rapido -07. I nov -07. jag köpte av en husbilsfirma nära stuttgart. Jag fick då erbjudandet att köpa med eller utan moms. Jag kunde alltså välja själv. Jag betalade momsen i tyskland.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Hej!

Du ska inte betala någon moms i Tyskland. Du kan visserligen göra som handlarna säger, men du kommer att förlora en massa administrativa avgifter. Tyska försäljaren ska registrera bilen i det tyska exportvagnsförteckningen. Vidare ska han sätta på tillfälliga exportvagnsskyltar. Du åker sedan med bilen till den svenska tullen och införtulla den. Då ska bilen registreras i Sverige och du får betala svensk moms för bilen.

Lycka till med affären

Home-car
 
Senast ändrad:

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Importera fabriksny husbil ?

I tyskland 19 % i Sverige 25%. välj själv om det är en beg bil på 700 000.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Hej!

Det finns inget val. Är bilen ny, som frågan lyder, ska du betala svensk moms när bilen registreras i Sverige. Är den begagnad ska du betala tysk moms om du köper den i Tyskland. Gränsen för ny eller begagnad går vid 600 mil och/eller även en årsgräns. I det senare fallet finns det vissa ändringar.

MVH
Home-car
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Importera fabriksny husbil ?

MAO köp en ny bil, kör runt 600 mil i Tyskland, åk hem.
Calle
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Träffade en man som hade satt i system att köpa nya bilar i Tyskland. Han arrangerade hyrköp, så att hyrde bilen några månader för att sedan köpa den (vips begagnad).
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Importera fabriksny husbil ?

För att räknas som begagnad så måste den uppfylla både 6 månader från första registrering samt 600 mil.Jag köpte en ny bil ,försäljaren lånade mig
sina provskyltar som jag använde då jag körde hem den.Hemma betalade jag momsen och säljaren sände reg.pappren till mig efter att ahn fick en kopia på kvittot med betald moms.Det finns ju alltid en risk om försäljaren gör konkurs under tiden då står
du där med en ny bil utan papper så var försiktiga.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Tack alla för svaren. Jag har importerat begagnade tidigare, så jag känner reglerna.
Det som stör mig är att handlarna vill att jag skall betala moms i Tyskland och sedan Sverige innan jag får tillbaks den tyska momsen. Jaghar inte heller de pengarna att ligga ute med en okänd tid.
Det är som home car skriver, det finns inget val, jag måste betala svensk moms på en bil som är yngre än 6 mån. och gått mindre än 600 mil.

I detta fallet räknade jag på det och det var lönt trots den tyska momsen är 6% lägre.
Att köpa den o sedan köra 600 mil och samtidigt vara ute i 6 månader kan jag inte pga arbetet. Tror inte det går nu längre heller då det är vad som står på kvittot som gäller vid ursprungskontrollen.
Har också blivit erbjuden att "hyra" den i 6 månader, men även det känns osäkert i dessa tider, då de vill ha full betalning i förväg, samtidigt som de står som registrerade ägare.

Nej, det lutar nog mer åt den som mailade mig o har gått ner 40.000 SEK.
I dessa finansiella orostider känns det säkrare.
Den är ju trots allt inte ett år gammal. Så slipper jag alla problem och då är ju alla småfel också fixade förhoppningsvis som ibland finns på nya bilar.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Finns det någon vinst i att importera husbilar idag? Jag har jämfört priser på begagnade, tyska firmor prutar tydligen mycket lite, vilket göör att jag köper en begagnad billigar i Sverige idag.

Jag har också fått ett pris på ny husbil, nersatt med drygt 10% mot listpris. Med omkostnader för import undrar jag om det blir billigare med importbi
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Ett europris på 10.80kr gör nog att det blir lite svårt att göra en bra affär.

Tänk också på att det finns en hel del bilar i sverige som bara står och väntar hos firmor och där skulle jag lägga in en stöt på prutning. Och dom är många, bilarna alltså.

Pruta, pruta, pruta.......idag springer inget bort.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Håller med både Håkan o Håkand, visst finns det många husbilar till salu idag i Sverige.

Att det ändå är litet urval märker jag som skall köpa min sjätte husbil. Jag vet då exakt vilken modell o planlösning samt utrustning jag vill ha.
Då är där ingen sådan ny modell hemma på lager hos någon svensk återförsäljare.

Vill jag ha en beställningsbil då är det inget tal om några rabatter, tvärtom, de vill ha rejält påslag för den dyra Euron.
En sådan modell jag söker, såldes i kanske tiotal exemplar -08 i Sverige, ingen av dem är till salu...

Erbjudandet jag nu fått från handlaren i Tyskland, betyder att jag får bilen 200.000 SEK billigare än listpris hemma (innan Eurojustering). Då har jag räknat med alla omkostnader som transporter, förs. o inregistrering. Det är i detta fallet runt 25 % billigare och det för en bil som är 8 månader och där återstår en bra tid av garantierna, samt att det är en stor auktoriserad handlare.
Tycker trots allt att det inte låter alltför dåligt, även om affären (om jag nu genomför den) hade blivit mycket, mycket bättre med kursen 9,50 för Euron.

Har köpt 4 st beg husbilar från Tyskland tidigare, endast en av dem har jag sedan sålt och fått mindre för den än vad jag själv betalt. Då var det 10.000 på tre år den sjönk.

Oavsett vad jag kommer att göra, så hoppar jag in i bilen nu o kör över bron till Bella Center i Köpenhamn o tittar på Camping mässan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Roland verkar vara duktig på att förhandla priser med tyska handlare, jag har inte lyckats med detta. På just den modell vi vill köpa har vi priser enligt följande.

07 i Sverige 1200 mil 390 000 kr
08 i tyskland 1500 mil 400 000 kr (+ ca 20 000 kr i omkostnader)
08 ny bil Sverige 450 000 kr (listpris 508 000 kr)

Det lutar mer och mer mot ny svensk bil, tror att det går att pruta lite mer där.

Jag sålde min 04 för 230 000 kr i förra veckan, detta pris är ungefär samma som det skulle kosta att hämta en bil från Tyskland + omkostnader.

Jag har sett massor av svenska bilar som annonseras ut till på blocket till orimligt höga priser, jag tror inte det är relevant att jämföra med ett sådant pris och sedan tro att man tjänat ett antal hundra tusen kronor.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Importera fabriksny husbil ?

Ja, så har jag kommit tillbaks från Campingmässan i Köpenhamn.

Nej Håkand, tror inte jag är bättre än andra på att pruta.
Dessa bilar jag nu börjar intressera mig på allvar för, de har varit till salu på Mobile.de sedan i oktober.
Krisen har ju även nått Tyskland, så nu är de mera beredda att gå ner. Har fått mail nu från två handlare om jag fortfarande är intresserad. Så kunderna växer inte på träd där heller, därav att de nu på allvar är beredda att gå ner lite.

Beträffande mässan i Köpenhamn, så var där färre husbilar än jag väntat mig, dock var det där som jag ville se, så det var huvudsaken.

En sak jag lärde mig, är att våra kära grannar har ett h-e med sina höga skatter på fordon.
Det betyder att även husbilar kan köpas förmånligt där som fabriksnya av utlänningar.
Varje prislista jag fick, innehöll minst två priser, ett komplett pris i DK och ett pris registrerad o klar i Tyskland (!).
Många danskar väljer att köpa sin fabriksnya husbil och registrera den i Tyskland, samt ha den garagerad där hos en firma. De får då absolut inte köra med den i Danmark.
Anledningen är att de danska fordonsskatterna är flera hundra procent på nettopriset, därför ser biltilverkarna till att ha ett verkligt lågt nettopris utan skatter.

Jag jämförde de danska listpriserna med vad motsvarande bil kostar i Tyskland och det var samma eller något lägre.
Så om vi svenskar skall köpa en fabriksny husbil, så är det minst lika billigt i Danmark om det gäller en ny och den skall momsbetalas i Sverige. Danskarna är dessutom mycket vana med den typen av affärer och förstår bra svenska, så det kan vara ett tips till några.
De har förstås inte mycket lagerbilar.

Den danska kronan följer ju Euron, så det kommer kanske bättre tider än just nu....

Däremot så är tillbehören till husbilen betydligt dyrare än i Tyskland enligt de priser jag tittade på.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En äldre tråd men frågan är fortfarande av intresse,någon av er som importerat fabriksny bil? hur har ni betalt momsen enbart i Sverige?försäljaren jag pratade med erbjöd att registrera den i Tyskland 6 mån köra 600 mil och spara 6%moms, jag hyr bilen under tiden i Tyskland.
Vilka avgifter tillkommer vid import några problem vid registreringsbesiktning?
 
J

Jarn

Guest
Sen mitt inlägg ovan har jag köpt fler nya husbilar i Tyskland.
Jag har både fått betala tysk moms först och sedan när jag bevisat att jag i Sverige betalt moms, då fått tillbaka den tyska.
Bättre var det när jag med kontraktet som underlag betalade in svensk moms först och sedan fick bevis även på tyska att den var betald, detta visade jag handlaren o betalade bara nettopriset.
Har även fått erbjudande om att hyra 6 månader och sedan med ett nytt avtal registrera den i Sverige med betald tysk moms.
Detta har jag avböjt av flera skäl, ett är ju att man då kör med hyrbilsförsäkring och därtill hörande höga självrisker.
 
Toppen