• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

importdokumenten, hur ser de ut ?

F

F.d. 3942

Guest
Hej ! Har tänkt ta in en husbil nästa vecka från Tyskland. Jag har letat runt
mycket efter regler och rutiner om detta. Men man skulle ju gärna vilja se
hur dokumenten ser u som behövs Kanske någon vänlig själ kan scanna in
några exempel. Duger de om det bara är text på tyska t.e.x. ?

Har jag tur kommer allt flyta som smort. Men det vet man ju inte ännu. Jag
skall ta in en Dethleffs 2007 som tur är. Har blivit varnat från att ta in amerikanska
bilar. De har ofta dispenser som man inte kan få i Sverige sedan enligt Motormännen.

Tar tacksamt emot alla tips. Resa, hemfärd, intyg, besiktningar, byte gasolslang och
adapter mm 30-50 000:- får man räkna med.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

Hej!

Det enda du behöver i pappersväg är briefet. Den som har briefet äger bilen!

Viktigt också är att husbilen har varit inregistrerad i Tyskland minst 6 månader och har rullat minst 600 mil om du inte vill betala mellanskillnaden av momsen som är 6%. Om den inte uppfyller kraven brukar det gå att hyra den (av dig själv) tills den är ok att ta in i svenska registret.

Om du ska ta tillfällig registrering här hemma (röd skylt) så kommer du också att behöva lämna ifrån dig kvittot på köpesumman om jag inte minns fel.

När du köpen en så ny husbil behöver du nog inte vara speciellt orolig för att något ska vara fel i briefet. Om det gäller en äldre husbil får man däremot se upp så att det inte har varit t ex ett motorbyte... kan ställa till problem här hemma. Så länge briefet inte har blivit ändrat från orginal så brukar det vara ok.

Mvh
Kicki
 
F

F.d. 3748

Guest
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

Hej!
Håller också på att ta in en bil från Tyskland, 2007, som gått 600 mil. Dock är det inte 6 månader sedan den registrerades.
Kicki.
Vill du utveckla det där med att hyra av sig själv.

mvh
Inge
 
G

gigge

Guest
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

Hej Jan M.
Här är en länk som du kan läse, står mycket vettig info, hittade den på google i går.

Kapitel 4 - Exportskyltar, försäkring och transport - AutoPower

Skall själv till Frankfurt och hämta en bil till ca 40000,- Euro och är lite osäker på hur jag skall göra det med penger och betalning. Har du eller några andra på forumet några goda råd?
Man får ca 10 öre bättre kurs om man tar en eurocheck, men har inte frågad bilhandlaren än om han tar i mot denna.

Lycka till.

Gigge
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

Hej Gigge, gå in i en bank och gör upp affären.
hls kurt
 
F

F.d. 3942

Guest
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

Hej ! så här tänker jag göra. Ringer upp min bankkontakt som skickar iväg pengarna
till handlarens bank med IBAN-adressen. Det tar ca 2 dgr innan pengarna är på dennes
konto. Men, de skickar en bekräftelse på att de satt in pengarna och handlaren får
besked om detta av sin bank. Så är det tänkt.
mvh/janne
 
F

F.d. 23881

Guest
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

Hej

Utöver briefet kan det var bra att få det tyska gasoltestet (täthetsprovning) som gäller som ett svenskt. Krävs vid ventilations, gasbesiktningen.

Handelsbanken har en expressöverföring till banker i Tyskland utlovat ett par timmar och samma dag om uppdraget sänds före 14.30. tjänsten uppgavs vara framtagen för bilköp i Tyskland.

Jag nytjade detta pengarna kom inte samma dag men kl 9 30 dagen därpå fanns pengarna på handlarens konto. Eurocheck rekommenderas inte kan ta en vecka att skydda, enligt den information jag fick. Checkarna fungerar som postväxlar och bankerna skyddar sig genom att kontrollera med utfärdande bank vilket konstigt nog tar tid.

Autopowers sida är lite gammal, men gäller i stort. I våras ändrades reglerna marginellt. Bland annat behöver inte det aktuella fordonet visas upp på Zulassstelle för en röd exportplåt det räcker med pappren. Tidigare fick man ursprungsbriefet "makulerat" att köra ut på, nu får man ett nytt för utförsel ser likadant ut men saknar alla föregående ägare. Bilhandlare har en gräddfil men ren hanteringstid är utan kö ändå 1 till 1,5 timme. Försäkring, registrering, plåtar, kassa och skattemärke.

Esso
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

Hej!

Till IngeV: Om du pratar med handlaren så är det säkert inga problem att bilen står kvar i det tyska registret antingen på deras bekostnad eller att du betalar faktiska kostnader för försäkring mm fram till den är 6 månader.

Du åker ner köper bilen, tar med briefet och bilen hem med dom tyska plåtarna. Hos handlaren har ni förutom kvitto på bilen skrivit ett hyresavtal. På ett bestämt datum åker ni tillbaka till handlaren med dom tyska plåtarna och briefet (bilen behöver inte vara med) för att skriva ut den ur tyskland, vid detta tillfälle måste bilen ha varit i det tyska registret minst 6 månader.

Troligtvis lägger handlaren en del av den överenskomna köpesumman som "hyra" men det spelar ju ingen större roll för dig hur han fördelar pengarna. Fördelen är att du kör bilen under tiden på den försäkring som följer med hyresavtalet och under tiden kan du boka tider för besiktningarna som ska göras så fort den är utskriven ur Tyskland.

Fråga gärna igen om det är något som är oklart... det är lite svårt ibland att formulera sig i skrift på ett enkelt sätt!

Mvh
Kicki
 
G

gigge

Guest
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

Hej soand.

Tack för all information, mycket bra för mig som är lite osäker på detta.
Har kommer några fråger till:

Kan handlaren fixa allt vad gäller exp.skyltar, slik att bilen är körklar till sverige innan jag kommer till tyskland?
Efter vad jag har förstått så måste väl jag följa med på några av dessa kontor för identifiering(visa pass) och underskrift?

Aksepterar/godkänner tyskland min svenska helförsäkring (tecknad på chassinr hemma i sverige),när exp skyltar skall fixas. Eller kanske tysk försäkringen är obligatorisk och ingår när man skall ha exp skyltar. Jag tänker "kaka på kaka" då jag ser att jag kommer att köra med 2 trafikförsäkringar:).

Sista frågan:
Hur lång tid får man köra med t.ex. 15 dagars exp skyltar + svensk helförsäkring hemma i sverige? (är det så logiskt som 15 dagar??). Tänker på körning till och från motormännen-bilprovningen + evt verkstad.

Tacksam för svar.

Mvh
Gigge
 
F

F.d. 3942

Guest
Sv: importdokumenten, hur ser de ut ?

hej Giggi. Jag hämtade min husbil nu i veckan och kan säga att du inte kan få klart
registrering för export i förväg. Du skall vara med och legitimera dig med pass.
När det gäller försäkringen är det nog tveksamt. Helförsäkringen som du tecknad
hemma får du nog se mer som ett komplement ifall något händer. Jag var ledig 3
dagar för detta och det behövdes. Dag 1 resa , kontrollera objektet, kontakta banken
för inbetalning och sedan hotellet. Dag 2 förmiddag Dometic service pga kylskåp ej
fungerade alla funktioner. Besök exportkontor, besök registreringskontor. Klar vid
lunch. Körde sedan 130 mil till Uppsala. Kom hem mitt i natten. Dagen efter bokades
tid hos husvagnsfirman för slangbyte, besiktning hos Motormännen och reg.besiktning.
Mycket skall fixas. Det värsta är bilkörningen annars är det inga problem. Lycka till.
/Janne
 
Toppen