• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

import - vilken garanti? tips på handlare

F

F.d. 24435

Guest
Hej därute i cyberrymden....planerna på att importera en husbil från Tyskland växer sig allt starkare. Tar gärna emot tips på bra handlare i Tyskland, gärna i de norra delarna. Misstänker att det finns många HBK medlemmar som har erfarenheter av detta och som vill/kan dela med sig av detta.

En annan tanke som dyker upp är garanti. Hur fungerar garantin på en hyfsat ny bil som köps i Tyskland?

Jag är intresserad av Niessmann, Hymer och Burstner i första hand men även öppen för andra förslag.

Vill ha en större bil, minimum 7 meter och som skall vara bra isolerad så den tål vårt nordiska klimat.

Någon hat på detta forum erbjudit sin hjälp med kontakter till tyska handlare, jag kan inte hitta detta inlägg. Någon som vet??

Som vanligt, tack på förhand och ha det gott därute i cyberrymden...

S

Sören-6830

Guest
Sv: import - vilken garanti? tips på handlare

Har skrivit på andra ställen i forumet om www.duerrwng.de. De är nog störst i Tyskland på Hymer, säljer också Niesmann+Bischoffs bilar.
Mycket hederlig och trevlig firma att göra affär med.
Kontakta gärna Ulrich Duerrwng, talar utmärkt engelska.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Om jag inte minns fel har jag sett att "Rolandn" har nämnts som en som hjälper till vid import. Kolla in hans hemsida Importhjälp husbil. Jag har själv ingen erfarenhet av hans tjänster.

S

Sören-6830

Guest

Har skrivit på andra ställen i forumet om www.duerrwng.de. De är nog störst i Tyskland på Hymer, säljer också Niesmann+Bischoffs bilar.
Mycket hederlig och trevlig firma att göra affär med.
Kontakta gärna Ulrich Duerrwng, talar utmärkt engelska.

Ursäkta min felstavning, det ska naturligtvis vara Startseite - DÜRRWANG-MÖRLEIN-HYMER-CENTER-DORTMUND - Größter Hymer Händler - Wohnmobile Eriba Wohnwagen Caravans Reisemobile Camping

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.
Har en fråga angående import av HB från Tyskland ?
Vad ska man göra , till vem ska man vända sig om säljaren vägrar att befatta sig med garanti på HB. ( bodelen )
Här i Sverige har man ( Reklamationsnämnden ) bla. en någorlunda skydd. men i Tyskland ?????
Kan ni svaret ? Tack för alla svar. Blivande spekulant .

Mvh

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ring Roland (se inlägg nr 3)! Jag har pratat med honom och han kunde sin sak. Du får profstips och även konkret hjälp med alla detaljer om du "anlitar" honom (för billig peng) i framtiden. Kan vara värt om du känner dig osäker.

F

F.d. 27198

Guest

Hej,
För ett år sedan köpte vi en Dethleffs GlobeR 697 av Schwarz i Kayhude (Home - schwarz-mobile-freizeit). Vi fick ett års garanti. Affären gick hur smidigt som helst och de var mycket behjälpliga med pappersexercisen. De garantianspråk vi haft hittills (nytt duschgolv samt ny elektronik till kylen) har de löst med den äran. Fick tom kompensation för resan när jag fick åka ner och få duschgolvet bytt. Ska ner nästa vecka och fukttesta samt få ett par småsaker åtgärdade. Kan verkligen rekommendera detta företag!

/Claus

S

Sören-6830

Guest

Hej,
För ett år sedan köpte vi en Dethleffs GlobeR 697 av Schwarz i Kayhude (Home - schwarz-mobile-freizeit). Vi fick ett års garanti. Affären gick hur smidigt som helst och de var mycket behjälpliga med pappersexercisen. De garantianspråk vi haft hittills (nytt duschgolv samt ny elektronik till kylen) har de löst med den äran. Fick tom kompensation för resan när jag fick åka ner och få duschgolvet bytt. Ska ner nästa vecka och fukttesta samt få ett par småsaker åtgärdade. Kan verkligen rekommendera detta företag!

/Claus

Samma erfarenhet av Duerrwang i Dortmund samt Niesmann+Bischoff i Polch.

F

F.d. 51386

Guest

Vill inte vara petig......:wink: Men det heter införsel, inte import. :)

ArneF

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2025

Hej,

På söndag åker vi till Bielefeld för att hämta vår Hymer, som vi beställde i höstas.

Eftersom utbudet av husbilar är enormt i Tyskland hade vi från början begränsat antalet bilar vi ville titta på. Sedan valde vi ut 15 intressanta handlare och började besöka dem med början i norr. Hos den fjärde handlaren slog vi till, eftersom vi fick ett bra bud med mycket extra till lågt pris.

Ska du köpa nytt, en "Jahreswagen" eller en mer begagnad?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hej.
Har en fråga angående import av HB från Tyskland ?
Vad ska man göra , till vem ska man vända sig om säljaren vägrar att befatta sig med garanti på HB. ( bodelen )
Här i Sverige har man ( Reklamationsnämnden ) bla. en någorlunda skydd. men i Tyskland ?????
Kan ni svaret ? Tack för alla svar. Blivande spekulant .

Mvh

Min erfarenhet efter diverse handel och import (endast en husbil dock) med tyskar är att de innehar 1A manualen för kundvård.
De handlare som de flesta här har köpt av nästan snubblar i iver av att hjälpa till vid minsta problem. Jag fick ombesiktning och tillverkning av ny typskylt betald av "min" handlare efter problem vid regbesiktning.

Peter:)

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Hej

Förra året köpte vi en Dethleffs I6870 av,

Thrun Reisemobile | Ihr Reisemobil-Center für Dethleffs, LMC, TEC, Globecar | Kölner Str. 159 - 161, 45481 Mülheim an der Ruhr

Nästa vecka ska jag ner för service och åtgärder av några småfel som uppstått. Jag tycker det ska vara garantireperationer.

Efter det besöket så visar det sig om de är lika bra som intrycket givit så här långt.

/Olle

Intrycket består. Allt ordnades (utan ifrågasättande)kostnadsfritt

/Olle

Toppen