• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

import tyskland

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: import tyskland

Vår historia är liknande.
Vårt husbilsköp har fördröjts många år p.g.a diverste omständigheter.
Jag visste redan hur stor priskillnaden var.

När alla bitar var på plats och visste vi redan vilken typ och vilka modeller som var aktuella var det bara att söka på mobile.de.
Jag hittade en vinnare och några alternativ, kontaktade Manuel Günter på rc Reisemobil Center i Mannheim. Försökte pruta lite, allt jag lyckades få med var en komplettering på cykelstället till fyra cyklar :rolleyes: Priset var så bra redan från början att cykelstället var bara en bonus.

Husbilen är nästan ny, gått på uthyrning över sommaren och är tillgänglig efter att den blivit sex månader gammal (prisreducering samt slipper svensk moms + att alla ev. småfel är fixade)

Skaffade ett valutakonto i Euro. Om du har Nordea så kallas det inte för valutakonto, i deras värld heter det "checkkonto i Euro". Jag använder bara Nordea till vardagsaker, har inga fonder eller lån där. Gissar att mina pengar (totala köpesumman) som satt på ett konto gjorde att inga frågor ställdes, vad jag hört så är valutakonto hos Nordea tänkt för företag.

Jag flög via Helsingfors (notera tidsskillnaden, jag har alltid undrat över "idioterna" som ropas ut över högtalarna som håller på att missa flyget - Nu vet jag varför :rolleyes::twitcy::D).

Hade bokat en envägshyra på hyrbil hos Hertz.

rc Mannheim är mycket bra att ha och göra med, Chaussons största återförsäljare i Tyskland och en av Bürsters största. Ligger perfekt placerat bredvid stor väg, Mack, Lidl och "Sibylla" alldeles bredvid.


1. 12/7 Manuel skickar ett kontrakt via e-mail som skrivs under och skickas tillbaka. Samtidigt betalar jag in en handpenning på €1000.
2. Inser att det kommer att ta tid att föra över pengar på plats, Manuel säger att de flesta betalar in huvuddelen i förväg och betalar sista delen kontant (~€1000).
3. Kollar med kollega i klubben som berättar att det fungerar perfekt.
4. Ringer till Manuell och frågar då jag kommer att komma ner på eftermiddagen och affären ska göras upp dagen därpå om det är OK att sova i husbilen ? Det är helt OK, dom fixar ström, vatten och gasol.
5. Väl framme skrivs kontrakt, jag går igenom brister jag hittat som fixas innan avfärd.
6. Hemkommen skickas alla papper in för ursprungskontroll.
7. Besiktning.

Om du blir medlem finns en utförligare beskrivning av min import i min blog (ej tillgänglig för icke medlemmar).

Lycka till !

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50075

Guest
FUKT - ett minne blott med rätt konstruktion

Italienska Trigano som bland annat tillverkar Roller Team och CI är en av Europas största på Husbilar. Deras bodelsbyggnad med träregelfri sandwichkonstruktion är det bästa receptet. Dessutom är det GFK kaross så hagel göre sig icke besvär. 75 mm tjocka golv o väggar som sänker inomhus färdljud med mer än 30 procent och uppvärmningstid halveras.
På köpet kommer italiensk genomtänkt design i lyxklass.
 
F

F.d. 18956

Guest
Sv: import tyskland

Hej!

Tack för ett pedagogiskt och klargörande inlägg. Vet inte hur många jag läst som ändå bara gett mig frågetecken. Vad jag undrar över är bara: Detta med gasolkontroll och intyg för över 6.000 kr, gäller det inte om man som vi tänker köpa ett välkänt märke och nästan nytt?

Hälsningar, Bengt-Göte
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: import tyskland

Hej, vi importerade en husbil själva i höstas och handlade av "Wohnmobil-Galerie" i Hohenaspe straxt utanför Hamburg. Kan rekomendera dem, bara bra erfarenheter.

Länk till hemsida: The Wohnmobil-Galerie - Nationwide purchase of mobile homes available against cash

Lycka till!

Jag har tyvärr inte samma erfarenheter därifrån. Vi flög två personer från Umeå dit ned (sista biten med hyrbil) att titta på ett objekt som inte alls var i det förespeglade skicket. Det såg snarast ut som om ett kompani bärplockare bott i den i flera år. Sedan visade de oss som alternativ några kraftigt fuktskadade (reparerade) bilar som skulle gjort mig olycklig om jag köpt.
Det bästa beslutet jag någonsin tagit var att våga säga nej och boka första bästa flyg hem igen. Det innebar visserligen en extrakostnad på 10-15.000 men vi återvände ett par veckor senare med bil (250 mil enkel resa) och gjorde affär hos en mindre handlare och fick tag på en bil i princip helt utan dolda fel och brister (Chausson byggd på Ford Transit istället för Fiat med dess kända problem med kamrem och växellåda)
Det enda som stört mig hittills är de svenska skatterna :cool:
 
Toppen