• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import med gula skyltar från Tyskland?

Tjäder

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
19453
Medlemskap
2025
Hej
Från 1/4-2015 går det att importera bilar från Tyskland med "Gula skyltar".
Om jag läst rätt så kan man köra bilen från Tyskland om man har en trafikförsäkring i Tyskland och gula skyltar.
Min fråga är hur gör man och vad kostar det.
Någon som vet?

Nybörjare på "Plåtis"
Christer

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025
Sv: Import med gula skyltar från Tyskland?

När du köper bilen, så hjälper dig säljaren säkert att fixa det.
På nästa alla lite större orter finns en statlig organisation dit man åker
och beställer skylten, betalar för den i den, då ingår en trafikförsäkring!
Ett litet Zulassungsstelle. Finns i de flesta byar och städer. Här gör man exportregistrering, skylttillverkning och fixar det sista inför exporten.

Först så gick vi till en lucka där man beställde skyltarna. Här fylldes det i en beställning på exportskyltar. Denna lapp fick vi ta till lucka två.

I lucka två lämnade vi fram lappen från lucka ett. Tillsammans med regbeviset. Damen innanför luckan kollade mitt pass och skrev lite i datorn och på lappen vi fick i lucka ett, att det var okay att göra skyltar. Sedan bar det av tillbaka till lucka ett.
Väl tillbaka här så tillverkades skyltarna. Jag betalade 94 Euro (5 dagars skyltar) och fick skyltarna i näven.
Tillbaka till lucka två igen. Här visar man skyltarna och får ett typ skattemärke. Och en räkning på ca 10 Euro. Man går till lucka tre, betalar räkningen, och sedan kan du köra hem!:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tänk bara på att bilen är endast trafikförsäkrad, det är lämpligt att fixa en kompletterande försäkring här hemma före hämtning. :)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Tänk bara på att bilen är endast trafikförsäkrad, det är lämpligt att fixa en kompletterande försäkring här hemma före hämtning. :)

Går det att göra detta? Bilen finns ju ännu inte i det svenska bilregistret & man är ju inte registrerad som ägare till bilen i Sverige.

Bennie

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hej
Från 1/4-2015 går det att importera bilar från Tyskland med "Gula skyltar".
Om jag läst rätt så kan man köra bilen från Tyskland om man har en trafikförsäkring i Tyskland och gula skyltar.
Min fråga är hur gör man och vad kostar det.
Någon som vet?

Nybörjare på "Plåtis"
Christer

Det gick väl tidigare också, om man tog färjan direkt till Sverige, när jag för 5år sedan importerade från Tyskland så var de gula skyltarna olagliga i Danmark.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Går det att göra detta? Bilen finns ju ännu inte i det svenska bilregistret & man är ju inte registrerad som ägare till bilen i Sverige.

Bennie

Ja, det går om man pratar med sitt försäkringsbolag. Det är ju inte så kul om något händer på väg hem och man förlorar några 100.000Kr ?!

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Röda exportskyltar är visserligen något dyrare men med lite flyt hos transportstyrelsen och bilbesiktningen kan man slipa krånglet med tillfällig försäkring och dessutom kan man ju använda bilen.:cool:

Tjäder

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
19453
Medlemskap
2025

Tack för svaret , var det länge sedan du tog in bilen?

Tjäder

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
19453
Medlemskap
2025

När du köper bilen, så hjälper dig säljaren säkert att fixa det.
På nästa alla lite större orter finns en statlig organisation dit man åker
och beställer skylten, betalar för den i den, då ingår en trafikförsäkring!
Ett litet Zulassungsstelle. Finns i de flesta byar och städer. Här gör man exportregistrering, skylttillverkning och fixar det sista inför exporten.

Först så gick vi till en lucka där man beställde skyltarna. Här fylldes det i en beställning på exportskyltar. Denna lapp fick vi ta till lucka två.

I lucka två lämnade vi fram lappen från lucka ett. Tillsammans med regbeviset. Damen innanför luckan kollade mitt pass och skrev lite i datorn och på lappen vi fick i lucka ett, att det var okay att göra skyltar. Sedan bar det av tillbaka till lucka ett.
Väl tillbaka här så tillverkades skyltarna. Jag betalade 94 Euro (5 dagars skyltar) och fick skyltarna i näven.
Tillbaka till lucka två igen. Här visar man skyltarna och får ett typ skattemärke. Och en räkning på ca 10 Euro. Man går till lucka tre, betalar räkningen, och sedan kan du köra hem!:)

Tack för svaret
Var det länge sedan du tog in bilen

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Röda exportskyltar är visserligen något dyrare men med lite flyt hos transportstyrelsen och bilbesiktningen kan man slipa krånglet med tillfällig försäkring och dessutom kan man ju använda bilen.:cool:

Processen för tillfällig registrering är numera väldigt enkel. Körde hem med gula 5 dagars skyltar 2 Oktober. Helförsäkring på chassinr hos Trygg Hansa som gäller 30 dagar. Skickade in ursprungskontrollen och klickade för skoj skull i tillfällig registrering då det numera inte kostar något extra. Efter några dagar fick jag klartecken att beställa tid för besiktning. 2 dagar efter ursprungskontrollen låg röda interimskyltar i brevlådan.

Toppen