Någon som importerat en Hymermobil B514 nyligen ? Har försökt (utan framgång) att få kopia på protokoll på ursprungliga ventilationskontrollen från AVL MTC för att eventuellt göra justeringar i ventilationen.
Har sett Hymerbilar med ventilationsgaller över förardörren samt även med en Elektrolux-ventil på taket ovanför föraren.
Vid förra importen (våren -99) kunde kopia på protokoll/certifikat beställas från Bilprovningen och där framgick vilken typ och antal av ventiler och tackluckor som den aktuella bilen var godkänd med. Ändringar kunde då göras innan besiktning och allt var frid och fröjd.
Den genomförda förändringen att AVL MTC ska ombesörja den privata husbilsimporten (som i mångt och mycket i sin tur köpt denna tjänst av Motormännen) kan knappast vara förenligt med fritt flöde av varor och tjänster inom EU.
Det kan väl inte vara det faktum att Bilförsäkringsföretagen och Motorbranchens Riksförbund tillsammans äger 24% av Bilprovningen som ligger bakom.
Allt vi vill är ju att kunna njuta av friheten i våra husbilar utan att för den skull behöva pantsätta skorstenen !
Challe
Har sett Hymerbilar med ventilationsgaller över förardörren samt även med en Elektrolux-ventil på taket ovanför föraren.
Vid förra importen (våren -99) kunde kopia på protokoll/certifikat beställas från Bilprovningen och där framgick vilken typ och antal av ventiler och tackluckor som den aktuella bilen var godkänd med. Ändringar kunde då göras innan besiktning och allt var frid och fröjd.
Den genomförda förändringen att AVL MTC ska ombesörja den privata husbilsimporten (som i mångt och mycket i sin tur köpt denna tjänst av Motormännen) kan knappast vara förenligt med fritt flöde av varor och tjänster inom EU.
Det kan väl inte vara det faktum att Bilförsäkringsföretagen och Motorbranchens Riksförbund tillsammans äger 24% av Bilprovningen som ligger bakom.
Allt vi vill är ju att kunna njuta av friheten i våra husbilar utan att för den skull behöva pantsätta skorstenen !
Challe