• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import Hymer -06

F

F.d. 25133

Guest
Vi har hittat en Hymer 524 i trakten av Köln,-06 och ca 100" billigare än i sverige.Någon som vet exakt hur mycket jobb (och kostnader) som krävs i Sverige innan den är reg. bes. o klar?

F

F.d. 30012

Guest
Sv: Import Hymer -06

Hej.
Är oxå påg att ta hem en husbil, hör att det kostar ca13-15000 inklusive "allt".

Hoppas att det går vägen för er.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Kostnaderna för att ta hem husbilen är hur ni ordnar hemtransporten. Tar ni hem husbilen själva får ni skaffa en försäkring i tyskland samt tyska nummerplåtar. Kostar runt 1100 kr. I Sverige kostar ursprungskontrollen 790 kr, kostnaden för regbesiktningn ligger på runt 900 kr. Tillfällig försäkring när man kör till reg.besiktningen är på 200 kr. Sedan tillkommer Svenska nummerplåtar för 160 kr

LYCKA TILL

F

F.d. 30012

Guest

Ja, mycket möjligt. Gogglade runt lite för någon vecka sedan och då hittade jag lite prisuppgifter inkl. resa färja, övernattning mm mm. har för mig att totalen hamnade på nånstans 13.000. Från vilket år detta var vet jag inte.
Själv intresserad av en Hymer B644 från 01-02, någon som gar erfarenheter om denna bil??

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Ja, mycket möjligt. Gogglade runt lite för någon vecka sedan och då hittade jag lite prisuppgifter inkl. resa färja, övernattning mm mm. har för mig att totalen hamnade på nånstans 13.000. Från vilket år detta var vet jag inte.
Själv intresserad av en Hymer B644 från 01-02, någon som gar erfarenheter om denna bil??

Jag har haft en B644-02 bara possitivt att säga om den.

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej BP.
Angående Hymer 644:
Har en -00 644 helintegrerad. De årsmodeller du talar om har den nyare 2,8 lit dieseln. Den med monorail insprutning. Hymern fungerar lyxigt för 2 pers. För 4 pers gör möbleringen det lite trångt att röra sig. Är man van vid förflyttning i husbilar/husvagnar är det inget problem. Det finns 6 sängplatser. En dubbelsäng 135 cm bred bak (ovanför garaget). En nedfällbar dubbelsäng över förarplatsen även den 135 cm. Dessutom är dinetten nedbäddbar.

Sängen bak är tillräckligt rymlig för två. Takhöjden räcker väl till utan att man känner sig instängd. Det är ju en kompromiss att dela höjden mellan golv och tak mellan garage och säng. Garaget är ganska stort och rymmer lätt både campingmöbler och cyklar. Garaget lämpar sig väl för att placera en dieseldriven värmare.

Toalett/dusch fungerar trots att den inte är så stor. Toalettdelen är rymlig och det går skapligt att duscha i det begränsade utrymmet som blir då man viker ut duschens väggar.

Köket räcker till, Spisen är 3-lågors och det finns två diskhoar, en liten och en större. Det som möjligen kunde vara bättre är avställningsytorna men man lär sig att använda de ytorna som finns. Diskhoarna kan täckas med två bänkskivor var för sig vilket ger en bättre yta samtidigt som man ändå kommer åt vattenkranen. När det gäller kylskåpet så fabrikstillverkades ett mindre antal 644:eek:r med den stora modellen med separat frys. Detta kan vi verkligen rekommendera. Kylen är större och frysen är fullt tillräcklig för att förvara mat för flera dagar.

Fordonsdelen är Fiat Ducato Maxi. 00:an hade den gamla 2,8 liters dieseln och den vi har drar under 1 lit/mil på landväg. 0,92 är vår lägsta förbrukningen vid normal fart. Det går nog att pressa ner förbrukningen men så LÅÅNG semester har jag sällan….

Sammanfattningsvis tycker jag att det är mycket bil för pengarna. I Tyskland finns ett stort utbud av 644:eek:r. De extra tusenlapparna som den helintegrerade kostar tycker i varje fall vi är väl satsade pengar.

Lycka till /Roy

F

F.d. 30012

Guest

Jo, det stämmer att det var inkl dessa kontroller. Är dom borta idag eller är det något som fortfarande måste göras?

Toppen