• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import husb. över 3,5t

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.304
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Om jag vill importera en bil som är ny från Tyskland och som väger 4000kg och finns intypad i Sverige med samma vikt hur gör jag då?

Har B-kort och kan alltså inte köra hem bilen. Om jag då istället beställer den med vikt 3,5t och den kommer att vara byggd för 4000kg som alla av den här modellen är. Den finns bara med 40-chassit. Vet att den säljs i Tyskland med vikt 3,5t hur nu det ska fungera med last???
Nu kommer det enligt det jag läst här på forumet att vara enklare att besiktiga in i Sverige eftersom den väger 3,5t. Verkar även så om man läser på VV:s sida.
När besiktningen är klar och jag fått hem alla papper och reg-skylt så beställer jag ny tid på bilprovningen och även ett intyg från AL-KO att den är byggd för 4000kg och typar upp den.

Kommer det här att fungera?
 
F

F.d. 10750

Guest
Sv: Import husb. över 3,5t

Hej
Jag har köpt en ny husbil i Tyskland för två månader sedan den skulle vara på 3850kg men var 3500 enligt typskylt i motorrum.Jag besiktigade den i Sverige och den blev 3500kg kontaktade sedan Fiat och dom kunde skriva nya intyg för 3850kg men kan inte beställa en ny typskylt från Fiat och utan den går det inte att ändra denna skylt som sitter i bil får ej heller ändras. Har inte kollat vidare men det är kanske möjligt att få någon att stansa en ny skylt. Jag fraktade hem min bil med en tysk transportfirma i från Bodensjön till puttgarden och det kostade 770 euro exkl moms. Sedan kostade det 1800:- svenska för transport hem till Malmö med färja och jag hämtade ut bilen i Malmö hamn.Detta fungerade utmärkt och tyska transportfirman ordnade så att bilen hamnade på färjan. Jag sparade alltså in exportskyltar försäkring körning 100 mil hem samt transport ner och hämta bilen. Detta blir säkert billigare än att själv hämta den.Jag vet inte om du köper ny eller beg min var ny tillverkad hos Fiat 2006 denna gick inte att bes i Sverige som ny eftersom det hade kommit nya avgasregler och husbilsimportörer har dispens för att bes gamla bilar som nya detta får ej privatpersoner. Jag fick skicka ner papperna till Tyskland för reg en dag och sedan gick den att bes i Sverige. Behöver du adresser till trpfirma kan jag fixa det till dig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.304
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Import husb. över 3,5t

Bilen jag ev. tänkt ta hem kommer att vara 2008.
Min tanke var att slippa det här med reg av bil över 3,5t som verkar svårare och sedan typa om med intyg från AL-KO.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Sv: Import husb. över 3,5t

Hej Håkan

Husbilar är numera oftast helfordons godgända och då kan det bli problem om man skall ändra något.
Kolla detta så du inte åker på baksmälla.
Mvh
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.304
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Import husb. över 3,5t

Röris
Det är precis det jag är orolig för. Men helt klart verkar det lättare att typa in en bil under 3,5t.

Problemet som jag funderar över är om det går att typa om med intyg från AL-KO eller Fiat. Man vill inte stå med en bil som har tjänstevikt på 3250kg och totalvikt på 3,5t. Av egen erfarenhet och den bil vi har idag så är jag ytterst tveksam till 3,5t på bilar över 7 meter.

Men som c43tt skriver så verkar inte det med helbilsgodkända bilar ha någon betydelse om den bilen är helbilsgodkänd. Fast jag tror nog en -06:a är helbilsgodkänd. Men där finns också ett datum på -06;or som är reggade före 1/10-06. Därefter så ska det tydligen stå B1 på briefet för att slippa avgasintyg från Fiat.

Får nog ringa dom när allt kommer lite närmare.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Sv: Import husb. över 3,5t

Hej håkan

Jag tror inte att det spelar någon roll om totalvikten är 3,5 eller 4,5 ton utan det som har betydels är om den är helfordons godkänd eller ej. När jag skulle ta hem min bil så sa man till mig på bilprovningen att det inte är så vanligt att bilar över 3,5t har detta godkänande så kolla på bilen du skall köpa vad det står på skylten STUFFE 3. Den rätta sifferkombi. kan du få av bilprovningen. Min bil hade detta och jag sparade många tusenlappar på det.

MVH
 
F

F.d. 3122

Guest
Sv: Import husb. över 3,5t

Håkan J;

Hej jag går i husbilstankar har kollat på en (RollerTeam Auto-roller 225 garage p-6,99 meter 970mil kostar 37.900 EUR eller 357.776 kr. (EUR =9,44)är det ett bra pris kanske man kan pruta lite detta är i Tyskland tacksam om någon kan svara på detta MVH Göran M.
 
F

F.d. 3122

Guest
Sv: Import husb. över 3,5t

Hej igen glömde skriva årsm. 2007 hej å hå
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.304
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Import husb. över 3,5t

Pruta ska man allt försöka men dom vet också vad bilarna kostar i Sverige.

Ska man pruta på en ny bil kan man göra det bäst i Sverige men prisskillnaden är så stor att det blir svårt att konkurera med dom tyska priserna.
 
F

F.d. 3122

Guest
Sv: Import husb. över 3,5t

Hej igen men vad säger du om priset då???
Göran M
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.304
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Import husb. över 3,5t

Vet ej.

Du får nog försöka söka en likvärdig bil i sverige för att få en uppfattning om priset.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
505
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Import husb. över 3,5t

Hej


Den stora prisdifferensen mellan svensksålda och importerade husbilar kommer att utjämnas med tiden.
Vi har varit med om detta fenomen tidigare med personbilarna.
Idag är det knappast lönt att lägga ner tid och kraft att importera en vanlig standardbil, priserna mellan de europeiska länderna har harmoniserats helt enkelt.
Men det tog en 8-10 år innan svenska bilhandlarna fick ge upp sin fria prissättning.
Men innan dess försökte bilhandlarna med alla medel förhindra importen, som att neka service eller att påstå att reservdelar inte finns till importbilar etc.

Denna smärtsamma process kommer även de svenska husbilsfirmorna att genomlida. De försöker att streta emot importen med olika ohållbara argument till kunden, typ att de svensksålda vagnarna är nordiskt anpassade och importhusbilar är kontinentalt utrustade. Detta är bara svammel som inte stämmer.
Faktum är att husbilsprospekten trycks upp av fabriken och de ser likadana ut och används inom hela Europa.
Olikheterna återfinns i extrautrustningen som fabriken erbjuder till sina husbilar. Tjocklek på isolering och annan prestanda är detsamma.

Den tråkiga problematiken som kan uppstå under denna övergångsperiod av prisharmonisering är att den som köpt en ny husbil av en svenska husbilsfirma är fast i ett framtida inbytesförhållande med husbilsfirman som kan vara svår att komma ur. Detta beror på att man inte kan annonsera ut sin dyra svenskinköpta husbil på Blocket tillsammans bland importerade husbilar av samma fabrikat, såvida man inte vill förlora en smärre förmögenhet.
Anledningen är att vid en försäljning på Blocket blir kontakten med husbilsfirman bruten och argumentet för att den är svensksåld blir därmed mindre värd i pengar för nästa köpare.

Men man kan inte bortse från den tryggheten som ges av att handla från en svensk husbilsfirma som tillämpar konsumentlagen, ett garantiskydd som är svår att mäta i pengar, speciellt för många som kommit upp i senioråldern.
En problemfri och bekväm tillvaro med vänligt bemötande vid underhåll och reparationer väger tyngre för många än ett lågt inköpspris.

Ni undrar säkert varför jag kan yttra mig om detta.
- Det undrar faktiskt jag också.

Torbjörn
 
Toppen