• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import gul eller röd

F

F.d. 55437

Guest
Ska till Tyskland nästa fredag(dum dag) och köpa husbil.Kan förmodligen inte få tag i röda,säljare har erbjudit 5 dagars(gula antar jag).Hur vanligt är det att man åker hem på gula och hur stor är risken att man åker dit.Ett känsligt ämne har jag sett på tidigare in lägg,men jag blev inte klokare.Ni får gärna ringa,0225-52386.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Import gul eller röd

Hej

Som jag förstått det så är det så här:

GUL skylt: Gäller endast inom Tyskland. Detsamma gäller troligen också försäkringen som är kopplad till den bara inom Tyskland.

RÖD skylt: Gäller för export. Även försäkringen gäller utanför Tyskland.

Anledningen till att handlaren vill använda den gula är att den är billigare.

Det bör vara lika enkelt att få en röd som en gul skylt från myndigheten.

J

Jarn

Guest

Du har rätt Frankia, rött är rätt.

Däremot är det inte lika lätt för handlaren att skaffa en röd skylt, då måste passet visas upp på den som bilen skall stå på.
Däremot de gula, kan de skaffa i förväg o ha på lager, sedan fyller de själv i regnumret på den bilen det skall användas till, samt datum.

F

F.d. 55509

Guest

Min handlare fixade en röd skylt till mig. Satt på bilen när jag kom dit. Behövde inget pass eller annat fix.

F

F.d. 18037

Guest

Hej Spiken,

då måste han ha fuskat lite för dig vid registreringen.
För att få röda skyltar måste registreringen ske på den framtida ägaren med pass och allt.
Man måste även betala skatt för röda skyltarna här i Tyskland.

Eller var skyltarna helt röda? De kan jämföras med de gröna företagsskyltarna i sverige men får bara användas i Tyskland och de måste säljaren ha tilbaka.

Mvh
Thomas

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Det verkar gå att få röda utan pass, när jag hämtade personbil satt röda skyltar redan på (inte helröda), vilket jag också begärt.

Peter :)

J

Jarn

Guest

Jag har också vid enstaka tillfälle fått en röd Exportskylt, utan att själv närvara eller lämnat fullmakt.
Då har handlaren haft en bra kontakt på bilregistret, en bror eller liknande.....

F

F.d. 55437

Guest

Ska till Tyskland nästa fredag(dum dag) och köpa husbil.Kan förmodligen inte få tag i röda,säljare har erbjudit 5 dagars(gula antar jag).Hur vanligt är det att man åker hem på gula och hur stor är risken att man åker dit.Ett känsligt ämne har jag sett på tidigare in lägg,men jag blev inte klokare.Ni får gärna ringa,0225-52386.
Finns det någon som kört hem med gula eller åkt dit och fått böter?

F

F.d. 55509

Guest

Jag har en kompis som körde på gula skyltar. Han blev stoppad i Sverige. Fick böter, vet ej hur mycket men han fick inte köra vidare !

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Böter är den lilla summan! Tänk att du utan försäkring kan bränna hela din insats!!!!!

L

linde

Guest

Jag antar att röd är bäst. Jag körde hem på gula, går bra till Sverige sa de i Tyskland. Körde inte genom Danmark och hade kanske tur de 50 milen i Sverige, såg ingen polis.:)

F

F.d. 55437

Guest

Får nog stanna till måndag och köpa röda skyltar,tack för alla tips.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ja att råka ut för poliskontroll är liten. Att råka ut för en olycka är betydligt större och då är det nog inte så kul om inte försäkringen är i skick. Lycka till med köpet.

F

F.d. 25203

Guest

Om en bil säljes med gula skyltar så kan bilen inte bli avregistrerad i Tyskland efter som den inte då kan bli exporterad. Gula skyltar är för tillfällig registrering.

Man ska registrera en bil på sig och för att få göra det ska du ha en försäkring först och betala en skatt sen får du brickan och märkena som ska sitta på den. Man ska även för att oxå export Wei kor bevisa att köparen bor i utlandet och det görs oftast genom att visa passet.

F

F.d. 55437

Guest

Om en bil säljes med gula skyltar så kan bilen inte bli avregistrerad i Tyskland efter som den inte då kan bli exporterad. Gula skyltar är för tillfällig registrering.

Man ska registrera en bil på sig och för att få göra det ska du ha en försäkring först och betala en skatt sen får du brickan och märkena som ska sitta på den. Man ska även för att oxå export Wei kor bevisa att köparen bor i utlandet och det görs oftast genom att visa passet.
Det blev röda.

Toppen